jayvanveen

Member
Hey allemaal

ik heb een klein probleem met mijn estart, eergister startte ik mijn zip type 3 met estart en toen startte die gewoon. toen voor de een of ander reden accu eruit gehad, daarna weer erin gezet en nu estart die niet meer en hoor ik een klik bij het startrelais.

ik dacht dus meteen een nieuwe te halen, ook een klik.
- zekering is nog goed.
- misschien ligt het aan de startmotor?

zal ook een foto van het startrelais erbij doen qua aansluitingen, miss dat ik ze verkeerd heb. maar andere opties werken niet.
 

Attachments

  • E0DBAD54-E919-4DDE-9C1D-3BC7F5B629D1.jpeg
    E0DBAD54-E919-4DDE-9C1D-3BC7F5B629D1.jpeg
    325.8 KB · Views: 10
  • 5C072450-16AB-43D9-ACA5-B4309F2AB061.jpeg
    5C072450-16AB-43D9-ACA5-B4309F2AB061.jpeg
    107.2 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

verbind die twee dikke rode draden eens met elkaar , met een dik stuk draad . De startmotor moet dan gaan draaien , doet hij dat niet , heb je of een slecht contact , bij de accu pool ( plus en min pool ) , of is je startmotor stuk. Je hebt wel de plus en min goed aangesloten neem ik aan , rode draad op plus .
Post automatically merged:

Je kan als je deze test gedaan hebt , meten als je start met de startknop , of de polen waar de dikke rode draden opzitten , met elkaar door verbonden worden. En is de accu goed geladen
 
verbind die twee dikke rode draden eens met elkaar , met een dik stuk draad . De startmotor moet dan gaan draaien , doet hij dat niet , heb je of een slecht contact , bij de accu pool ( plus en min pool ) , of is je startmotor stuk. Je hebt wel de plus en min goed aangesloten neem ik aan , rode draad op plus .
Post automatically merged:

Je kan als je deze test gedaan hebt , meten als je start met de startknop , of de polen waar de dikke rode draden opzitten , met elkaar door verbonden worden. En is de accu goed geladen
ja ik neem aan van wel aangezien de knipperlichten goed knipperen en remlicht aangaat als het op contact staat, daaruit nam ik de conclusie dat de accu goed aangesloten is.
mag toch hopen dat ik een accutje goed kan aansluiten

vind het gewoon gek dat een startmotor zo snel kapot kan gaan want heb niks raars in de tussentijd gedaan toen de accu eruit was.

gewoon de rode draden met koperdraad verbinden?
 
Doorverbinden kan ook door schroevendraaier tegen de contacten van relais aan te houden. Hoe vol is je accu? Klik wat je hoort is je startrelais dat in werking treedt. Startmotor gaat niet zomaar stuk. Wss te lage accuspanning of slechte massa
 
Doorverbinden kan ook door schroevendraaier tegen de contacten van relais aan te houden. Hoe vol is je accu? Klik wat je hoort is je startrelais dat in werking treedt. Startmotor gaat niet zomaar stuk. Wss te lage accuspanning of slechte massa
schroevendraaier ertegen wnr de kabels erop of eraf zitten?

ik zou idd wel eens de accu nog wat meer kunnen opladen maar deze is nieuw dusja.. weet nou niet of je op een speciale manier met accu’s moet omgaan etc.

en die slechte massa kan dat wel ineens komen? nadat je de accu eruit haalt.
 
schroevendraaier ertegen wnr de kabels erop of eraf zitten?
Als je dat doet moeten de kabels ook aan het relais zitten , weet niet of je daar ruimte genoeg voor hebt.
Beste is kabels er even af te halen , pas wel op dat je de massa niet raakt , geloof ook wel dat je de plus en min goed hebt , maar heb wel eens rare dingen de revu zien passeren , die mensen uithalen. Waarschijnlijk als je de kabels eraf hebt is er zoveel van de kabelschoen blank , dat je de twee einde tegen elkaar kan houden. Geeft de startmotor dan een reactie , zou je de stuurstroom even kunnen meten van het relais , maar aangezien die klikt , zou dat goed moeten zijn . De volgende stap is dan te meten of de twee dikke polen , van het relais , door verbinden tijdens het starten.
 
ho
Doorverbinden kan ook door schroevendraaier tegen de contacten van relais aan te houden. Hoe vol is je accu? Klik wat je hoort is je startrelais dat in werking treedt. Startmotor gaat niet zomaar stuk. Wss te lage accuspanning of slechte massa.
maar hoe komt er ineens slechte massa, of begrijp ik het concept massa dan verkeerd
Post automatically merged:

Als je dat doet moeten de kabels ook aan het relais zitten , weet niet of je daar ruimte genoeg voor hebt.
Beste is kabels er even af te halen , pas wel op dat je de massa niet raakt , geloof ook wel dat je de plus en min goed hebt , maar heb wel eens rare dingen de revu zien passeren , die mensen uithalen. Waarschijnlijk als je de kabels eraf hebt is er zoveel van de kabelschoen blank , dat je de twee einde tegen elkaar kan houden. Geeft de startmotor dan een reactie , zou je de stuurstroom even kunnen meten van het relais , maar aangezien die klikt , zou dat goed moeten zijn . De volgende stap is dan te meten of de twee dikke polen , van het relais , door verbinden tijdens het starten.
zal morgenvroeg even kijken, stel een van die dingen doet het niet wat jij als suggestie geeft. wat is dan een oplossing?
 
maar hoe komt er ineens slechte massa
Je hebt je accu los gehad. Misschien is het oogje wel half losgekomen van de kabel. Half goed zittend oogje zal je niks van merken totdat er een piekbelaster aangaat. Dan kan er niet genoeg stroom lopen met het gevolg dat je alleen een klik hoort. Dit kan zowel aan de accu kant dan wel aan de kant van de startmotor gebeuren
 
Je hebt je accu los gehad. Misschien is het oogje wel half losgekomen van de kabel. Half goed zittend oogje zal je niks van merken totdat er een piekbelaster aangaat. Dan kan er niet genoeg stroom lopen met het gevolg dat je alleen een klik hoort. Dit kan zowel aan de accu kant dan wel aan de kant van de startmotor gebeuren
en hoe los ik dit op?
 
i
Mooi, kun je afvinken.
Weet je al of je startmotor het doet door m direct aan te sluiten op de accu? En zo je relais verbindingen te omzeilen.
ik snap niet echt hoe, ben niet bekend met elektra etc. ik heb zoals gesuggereerd een schroevendraaier erbij gehouden en toen kwamen er vonkjes
 
Wanneer je het veilig wil checken sleutel je de starter eruit en ga je met startkabels en je eigen accu die je er even uithaalt na of de startmotor kan draaien. En
Verder vroeg ik me af: wat was de reden waarom je de accu eruit haalde. Kan dat indirect jou startprobleem hebben veroorzaakt?
Afijn, je zou de klus ook aan iemand kunnen uitbesteden. Electra is lastig.
 
Wanneer je het veilig wil checken sleutel je de starter eruit en ga je met startkabels en je eigen accu die je er even uithaalt na of de startmotor kan draaien. En
Verder vroeg ik me af: wat was de reden waarom je de accu eruit haalde. Kan dat indirect jou startprobleem hebben veroorzaakt?
Afijn, je zou de klus ook aan iemand kunnen uitbesteden. Electra is lastig.
ja startmotor eruithaleb had ik nog niet aangedacht, omdat iemand zei dat een startmotor niet zomaar kapot gaat.
batterij moest eruit omdat ik de buddy eruit wilde.
 
Startmotor gaat inderdaad niet zo snel stuk, gelukkig maar!
Maar om het te kunnen afvinken moet je m echt testen. En buiten de scooter sluit je dan meteen allerlei onzichtbare draadbreuken uit.
De pluspool van de startmotor is een aansluiting die net als een slechte massa, vaak onzichtbaar gebrekkig is.
Wanneer je de helmbak eruit haalt, moet je de accu draden en zekering draden een beetje begeleiden door een smalle opening in die bak.
Misschien heb je dat wel voorzichtig gedaan, maar je zip heeft natuurlijk wel een aardige leeftijd. (vermoed ik)
 
Back
Top