Elektrische start scooter werkt niet

trazzil

New Member
Hallo allemaal, mijn elektrische start van mijn scooter werkt niet, maar de scooter zichzelf wel, als ik de elektrische start gebruik hoor ik een klik geluid.

Ik heb de relais vervangen(en gemeten of hij werkt) , zekering vervangen, startmoter vervangen, accu is opgeladen(en gemeten).

enige wat ik mij kan bedenken is iets met de bedraading, er loopt een dikke rode draad dat met nergens verbonden is, ik weet ik niet waar hij verbonden zou moeten zijn.
Voor de duidelijkheid De accu plus en min minten zijn wel verbonden met bedraading.
Zou deze dikke Rode draad de spanning van de startmotor moeten regelen? Maar waarom deed de scootee het dan wel eerst?

Bedankt voor jullie hulp.
 
Advertisement - register to remove this

De dikke rode accu kabel ,loopt van de accu , naar het startrelais , en dan van de andere dikke pool van het relais naar de startmotor .
De massa loopt van de accu met een dunnere draad naar het frame , en met een dikke naar een bout onder de startmotor.
wat doet hij als je de dikke draden op het relais door verbind , als het goed is gaat de startmotor dan draaien , als je genoeg spanning hebt.
Is dat in orde , en klikt het relais wel , als je de rem inknijpt , en start , maar gaat de startmotor niet draaien , zal het relais defect zijn , (contacten binnenin ,om de dikke rode draden door te verbinden) . En misschien een draad vergeten vast te zetten , dat hij nu los hangt?
Pas wel op voor sluiting met dikke loshangende draden .
 
Hallo allemaal, mijn elektrische start van mijn scooter werkt niet,
Het merk "Mijn" ken ik niet.

Zou deze dikke Rode draad de spanning van de startmotor moeten regelen?
Ja.

@trabiarie heeft hierboven reeds beschreven hoe de bedrading zou moeten zitten.

Pluspool accu --> Dikke rode draad --> ene zijde van het startrelais -->andere zijde startrelais --> dikke rode draad --> ene zijde startmotor -->andere zijde startmotor --> Meestal groene of zwarte dikke draad --> min-pool accu.

Het klikken is waarschijnlijk je startrelais, maar als 1 van de rode draden die op dit relais zitten los hangt, kan de startmotor dus ook niet draaien.

Maar waarom deed de scootee het dan wel eerst?
Waarschijnlijk omdat deze draad toen nog aangesloten zat.

Pas wel op voor sluiting met dikke loshangende draden .
Inderdaad, de hoofdstroom voor de startmotor is ongezekerd.
Grote kans als deze dikke rode draad je frame of motorblok raakt dat je "Mijn" affikt of de accu je om de oren vliegt.
Dus, voor je met deze losse draad begint te googelen, koppel op z'n minst de plus of min van de accu los.
 
Het merk "Mijn" ken ik niet.


Ja.

@trabiarie heeft hierboven reeds beschreven hoe de bedrading zou moeten zitten.

Pluspool accu --> Dikke rode draad --> ene zijde van het startrelais -->andere zijde startrelais --> dikke rode draad --> ene zijde startmotor -->andere zijde startmotor --> Meestal groene of zwarte dikke draad --> min-pool accu.

Het klikken is waarschijnlijk je startrelais, maar als 1 van de rode draden die op dit relais zitten los hangt, kan de startmotor dus ook niet draaien.


Waarschijnlijk omdat deze draad toen nog aangesloten zat.


Inderdaad, de hoofdstroom voor de startmotor is ongezekerd.
Grote kans als deze dikke rode draad je frame of motorblok raakt dat je "Mijn" affikt of de accu je om de oren vliegt.
Ik weet niet of het klopt wat ik heb gedaan maar de elektrische start werkt nu, ik heb de kabel gewoon verbonden aan de accu. Als hij in de fik vliegt, zien we het wel
Post automatically merged:

De dikke rode accu kabel ,loopt van de accu , naar het startrelais , en dan van de andere dikke pool van het relais naar de startmotor .
De massa loopt van de accu met een dunnere draad naar het frame , en met een dikke naar een bout onder de startmotor.
wat doet hij als je de dikke draden op het relais door verbind , als het goed is gaat de startmotor dan draaien , als je genoeg spanning hebt.
Is dat in orde , en klikt het relais wel , als je de rem inknijpt , en start , maar gaat de startmotor niet draaien , zal het relais defect zijn , (contacten binnenin ,om de dikke rode draden door te verbinden) . En misschien een draad vergeten vast te zetten , dat hij nu los hangt?
Pas wel op voor sluiting met dikke loshangende draden .
Bedankt voor je reactie, ik heb ondertussen het probleem opgelost, ik heb de rode kabel gewoon op de plus punt vast gemaakt van de accu.
 
Back
Top