Elektrische start en toeten doen het opeens niet meer

Jenteb

New Member
middag,
Vandaag aan het rijden op me scooter en toen was ik ergens gestopt en wou ik mijn scooter starten met elektrische start toen deed die helemaal niks. heel vreemd dus ik kickte hem aan dat deed het gelukkig wel maar toen die aan was drukte ik op mijn toeter deed die ook heel vreemd net zoals die kapot gaat dus heb alles veder getest en me knipperlichten doen het goed teller doet het goed voor en achterlicht ook maar me toeter doet het niet als de scooter uit is iemand een idee wat het probleem hier van is? Neem aan dat de accu nog goed is toch?

Info:
Piaggio zip 4t
2017
50cc
Alles standaard
 
Advertisement - register to remove this

Vindt het wel een vreemde reclame , 10 amp speciaal voor scooters , knap aan de prijs ook , voor deze speciale , denk dat ik er daar 6 voor heb , kosten ze nog 30ct p/st , maar zijn dan wel weer gewone , voor gewone stroom , geloof ik. :D kunnen niet in een scooter .
Dit zijn hele speciale zekeringen
Speciaal voor 4 takt
De zekering moet er 4x over nadenken voordat hij kapot gaat .
 
Klopt bij versneld stationair draaien , dus gas klein beetje open . Maar de accu geeft in dit geval niets af , hij ontvangt , en als de accu in orde is wordt hij dus geladen , en dat , regelt je spannings regelaar die op zijn beurt weer de spanning aangevoerd krijgt van de stator , achter je vliegwiel.
Dus begin eerst met stilstand te meten hoeveel volt de accu nu is , en dan met versneld draaien .
Middag zonet even getest met multimeter scooter uit geeft die 14,6
Scooter op contact geeft die 14,5
Scooter aan geeft die 11,8
Scooter met beetje gas 12.2
Lijkt me dan sterk dat het aan de accu ligt
Of toch wel? En op me accu staat 12v iemand een idee wat het wel kan zijn spanningsregelaar?
 
Last edited:
Middag zonet even getest met multimeter scooter uit geeft die 14,6
Scooter op contact geeft die 14,5
Scooter aan geeft die 11,8
Scooter met beetje gas 12.2
Lijkt me dan sterk dat het aan de accu ligt
Of toch wel? En op me accu staat 12v iemand een idee wat het wel kan zijn spanningsregelaar?
je moet kijken als je start wat de accu (Multimeter) dan aangeeft dus op het moment dat je startmotor stroom vraagt.
Duikt het voltage flink naar beneden dan kun je er vanuit gaan dat de accu kapot is

en 11,8 is erg weinig met de scooter aan zou minimaal 12,5 zijn
en met een beetje gas zou je toch richting de 14 Volt moeten gaan.
Of je hebt een zware gebruiker aan staan of een gigantische lekspanning BV naar massa.
of je spannings regelaar of accu is kapot.
 
Het gaat erom wat je voltage doet als je de startmotor activeert
Ook een kapotte accu kan gewoon 12,6 volt aangeven maar bij grote belastingen totaal ineen zakken naar bv 10 Volt
Dan is je accu gewoon kapot en je startmotor is een grote verbruiker.
Blijft je voltage bij bv 11,9 hangen als je start kun je de accu uitsluiten en is hij gewoon goed.
Je laadspanning kan ook bij een kapotte accu gewoon 14 Volt aangeven.
Gewoon je multimeter op je accu zetten en tijdens het starten kijken wat je Voltage doet.
Is dit goed zou idd naar je spanningsregelaar gaan kijken of bv naar de massa van je blok.
suc6
 
Last edited:
Dat kan haast niet , ik denk dat je de stekkers in de meter niet goed hebt zitten . Bij stilstaande motor , kan de spanning in de accu geen 14v zijn .
Kun je eens een foto maken van de meter en hoe de pennen zitten
Zonet getest als ik de multimeter er op heb en ik druk me voor rem in gaat die naar 3
IMG_6266.jpeg
Zo heb ik de meter staan
 
Ja de pennen zitten goed , en op 20v dc
Dus als je de voor rem inknijpt gaat hij naar 3 volt ? En als je de startmotor laat draaien op hoeveel komt hij dan .
En je meet met beide pennen toch op de plus en min pool van de accu
 
Ja de pennen zitten goed , en op 20v dc
Dus als je de voor rem inknijpt gaat hij naar 3 volt ? En als je de startmotor laat draaien op hoeveel komt hij dan .
En je meet met beide pennen toch op de plus en min pool van de accu
Ja zeker ik meet met beide pennen. Ja ik kneep me voor rem in en hij ging meteen naar 3 volt toen was de scooter uit.
Maar als ik dan op me elektrische start druk veranderd er niks en hoor ik ook niks
 
Dan denk ik toch dat de accu niet goed meer is , maar voordat je een andere koopt , kun je niet even proberen , b.v . met een autoaccu met startkabels , en dan de scooter accu ontkoppelen . En als je dat kan , meteen de laadspanning meten , over de accu polen , die je dan hebt , zoals gezegd versneld stationair , moet hij bij 14/15 volt zitten.
 
Als je de accu hebt vervangen zou ik toch nog even de metingen van je post#22 opnieuw doen, ik vind de accuspanning bij enkel contactslot uit en aan erg hoog.
Misschien scheelt er toch nog iets met je spanningsregelaar dat deze met een te hoge spanning laadt.
 
Back
Top