Elektrische start doet het niet. Kickstart wel.

Frederique_27

New Member
Hey! Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een aantal forums gelezen hierover, maar geen had precies hetzelfde probleem als ik heb. Dus vandaar dat ik er zelf een aanmaak. Ik heb een kymco agility city 16'. Afgelopen week was mijn startknop afgebroken. Ik heb toen een rechter stuurschakelaar besteld (met startknop etc). En heb deze er dinsdag ingezet. Alles deed het weer perfect. Vanochtend startte mijn scooter nog en net toen ik weg wilde rijden deed opeens de elektrische start het niet. De kickstarter deed het nog wel. Mijn startrelais klikt nog wel, maar de elektrische start maakt verder helemaal geen geluid behalve 1 klikje. Wat kan dit zijn? Ik ben nog niet zo ervaren dus als het in makellijke woorden uitgelegd zou kunnen worden zou dat fijn zijn!

Groetjes,
Frederique
 
Advertisement - register to remove this

Hey! Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een aantal forums gelezen hierover, maar geen had precies hetzelfde probleem als ik heb. Dus vandaar dat ik er zelf een aanmaak. Ik heb een kymco agility city 16'. Afgelopen week was mijn startknop afgebroken. Ik heb toen een rechter stuurschakelaar besteld (met startknop etc). En heb deze er dinsdag ingezet. Alles deed het weer perfect. Vanochtend startte mijn scooter nog en net toen ik weg wilde rijden deed opeens de elektrische start het niet. De kickstarter deed het nog wel. Mijn startrelais klikt nog wel, maar de elektrische start maakt verder helemaal geen geluid behalve 1 klikje. Wat kan dit zijn? Ik ben nog niet zo ervaren dus als het in makellijke woorden uitgelegd zou kunnen worden zou dat fijn zijn!

Groetjes,
Frederique
Misschien nog even bekangrijke info: ik heb met deze brommer verder nog nooit problemen gehad met de elektrische start. De accu is ook goed vol. En de remschakelaar doet het ook.
 
Als het relais klikt en de startmotor loopt niet, zit het probleem in het hoofdcircuit van de elektrische start, de klik van het relais vertelt je dat het stuurcircuit in orde is.
Onderdeel van het hoofdcircuit is :
  1. Accuklem van de pluspool accu.
  2. Dikkere kabel tussen deze accuklem en het startrelais.
  3. Startrelais schakelcontact.
  4. Dikkere kabel tussen startrelais en startmotor waar eventueel nog een connector tussen zit.
  5. Startmotor.
  6. Dikkere kabel tussen startmotor en accuklem minpool accu waar eventueel nog een connector tussen zit.
  7. Accuklem van de minpool accu.
Meestal zit het probleem in het schakelcontact van het startrelais, dit is dan verbrand en dit verbranden kan gebeuren door bijvoorbeeld het te lang blijven doorstarten met een slechte of slecht geladen accu.

Of het daadwerkelijk aan het schakelcontact van het startrelais ligt, kun je makkelijk testen.
Zoek het startrelais op en maak een kortsluiting tussen de twee dikke draden van het startrelais.
Draait de startmotor nu wel zolang je kortsluiting maakt, is je startrelais defect en moet je dit vervangen.
 
Back
Top