Een hele boel vragen over een elystar en werking scooter!

Zeppaah

New Member
Heren en dames van het goede leven!

Ik heb wat vragen over mijn peugeot elystar en ik hoop dat jullie me hier dan ook bij kunnen helpen.
Ik zal even mijn setup benoemen en ook even een korte onderbouwing geven bij hoe ik denk dat bepaalde delen van een scooter werken zodat mn verhaal beter te begrijpen is.

Als volgt,

De setup:

Dr70
-12,5 gurtner carburateur
-Sproeier 62 (voorheen 56 met luchtfiltervernauwing)
-gasnaald is niet verstelbaar
-Standaard luchtfilter(enkel de box, zonder het raar -gevormde langwerpige ding met de witte -vernauwing in het eind)
-8 gram rollen
-.... Trekveren
-.... drukveer
-Standaardkoppeling voor zover ik weet
-Standaardvario voor zover ik weet
-Standaard uitlaat(piemel eraf geslepen en dichtgelast) (foto's bijgevoegd)
-Standaardvertanding voor zover ik weet

-Olie via de externe pomp
-begrenzerplaat is van de vario afgehaald

Als ik het goed begrijp werkt het als volgt:

Luchtfilter en carb:
De vernauwing in het luchtfilter is tot 50cc geen begrenzing maar een venturi om onderdruk te creeeren in het luchtfilter. Echter, bij een 70cc "ademt" de motor dan toch moeilijker vandaar dat ik deze eraf heb gehaald, de 70cc heeft meer zuigkracht waardoor de iets grotere opening van het luchtfilterhuis alsnog klein genoeg is om hetzelfde effect te behalen.
De brandstof word op het moment dat de cilinder lucht aanzuigt opgezogen uit de vlotterbak door het vacuum wat gecreeerd wordt door de passerende lucht.
Als je gas geeft en de gasschuif gaat omhoog dan wordt er iets meer brandstof meegezogen omdat de passerende lucht toeneemt in snelheid wat zorgt voor extra aanzuiging van brandstof en hiernaast gaat de gasnaald ook steeds verder omhoog komt waardoor er meer brandstof opgezogen kan worden.

Uitlaat:
Hoe een uitlaat precies werkt weet ik niet maar ik zou er graag meer over weten. Ik heb vernomen dat de standaard elystar uitlaat best prima is nadat je het pieleke eraf slijpt en dichtlast.

Vario en koppeling:
De taak van de drukveer is om de snaar op spanning te houden, deze moet dan ook zo licht mogelijk zijn maar niet zo licht dat de snaar gaat slippen. De rollen stel je vervolgens af op deze drukveer zodat het toerenverloop goed is(eenzelfde toerental van 0 tot top)
Tot slot stel je de trekveren af zodat de koppelingsegmenten op het juiste moment aangrijpen en het wiel aangedreven wordt.

Met het bovenstaande in kennis genomen dan nu de hamvragen:

- heeft het zin om een sito plus aan te schaffen of zou deze niet heel veel toevoegen ten opzichte van de huidige uitlaat? En waarom? Wat maakt mijn uitlaat goed of slecht?

- zou ik heel veel profijt halen uit een 17,5mm carburateur of is de 12,5 genoeg om een dr70 te voeden? En waarom? De opening is groter maar je zou denken dat je dezelfde hoeveelheid lucht ook met een 12,5 zou kunnen krijgen, als je dezelfde hoeveelheid lucht in dezelfde tijd door een smallere opening wilt krijgen gaat de lucht simpelweg sneller toch? Is er ook een spruitstuk of carburateur die op een elystar past zodat ik met het standaard luchtfilterhuis kan blijven rijden? Ik heb de ovale aansluiting met 2 bouten aan weerszijde.

- klopt mijn theorie over de koppeling en vario en wat zou ik nog met deze twee kunnen doen om meer top of trekkracht te krijgen. Krijg ik simpelweg al winst door zo licht mogelijk in drukveer te gaan zoals eerder benoemd zodat er minder weerstand is? Wat is een snelle vario en wat maakt deze snel? Wat maakt een koppeling beter of slechter?

- wat zou ik kunnen doen met de vertanding? En is het altijd een ruil? Of een vertanding met meer trekkracht en minder top, of andersom?

Er zullen vast en zeker mensen zijn die antwoorden hebben op mijn vragen, en ik ben ook benieuwd of mijn begrip van een scooter een beetje klopt.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • 20240905_232806.jpg
    20240905_232806.jpg
    344.9 KB · Views: 4
  • 20240905_232822.jpg
    20240905_232822.jpg
    331.9 KB · Views: 4
Advertisement - register to remove this

Heren en dames van het goede leven!

Ik heb wat vragen over mijn peugeot elystar en ik hoop dat jullie me hier dan ook bij kunnen helpen.
Ik zal even mijn setup benoemen en ook even een korte onderbouwing geven bij hoe ik denk dat bepaalde delen van een scooter werken zodat mn verhaal beter te begrijpen is.

Als volgt,

De setup:

Dr70
-12,5 gurtner carburateur
-Sproeier 62 (voorheen 56 met luchtfiltervernauwing)
-gasnaald is niet verstelbaar
-Standaard luchtfilter(enkel de box, zonder het raar -gevormde langwerpige ding met de witte -vernauwing in het eind)
-8 gram rollen
-.... Trekveren
-.... drukveer
-Standaardkoppeling voor zover ik weet
-Standaardvario voor zover ik weet
-Standaard uitlaat(piemel eraf geslepen en dichtgelast) (foto's bijgevoegd)
-Standaardvertanding voor zover ik weet

-Olie via de externe pomp
-begrenzerplaat is van de vario afgehaald

Als ik het goed begrijp werkt het als volgt:

Luchtfilter en carb:
De vernauwing in het luchtfilter is tot 50cc geen begrenzing maar een venturi om onderdruk te creeeren in het luchtfilter. Echter, bij een 70cc "ademt" de motor dan toch moeilijker vandaar dat ik deze eraf heb gehaald, de 70cc heeft meer zuigkracht waardoor de iets grotere opening van het luchtfilterhuis alsnog klein genoeg is om hetzelfde effect te behalen.
De brandstof word op het moment dat de cilinder lucht aanzuigt opgezogen uit de vlotterbak door het vacuum wat gecreeerd wordt door de passerende lucht.
Als je gas geeft en de gasschuif gaat omhoog dan wordt er iets meer brandstof meegezogen omdat de passerende lucht toeneemt in snelheid wat zorgt voor extra aanzuiging van brandstof en hiernaast gaat de gasnaald ook steeds verder omhoog komt waardoor er meer brandstof opgezogen kan worden.

Uitlaat:
Hoe een uitlaat precies werkt weet ik niet maar ik zou er graag meer over weten. Ik heb vernomen dat de standaard elystar uitlaat best prima is nadat je het pieleke eraf slijpt en dichtlast.

Vario en koppeling:
De taak van de drukveer is om de snaar op spanning te houden, deze moet dan ook zo licht mogelijk zijn maar niet zo licht dat de snaar gaat slippen. De rollen stel je vervolgens af op deze drukveer zodat het toerenverloop goed is(eenzelfde toerental van 0 tot top)
Tot slot stel je de trekveren af zodat de koppelingsegmenten op het juiste moment aangrijpen en het wiel aangedreven wordt.

Met het bovenstaande in kennis genomen dan nu de hamvragen:

- heeft het zin om een sito plus aan te schaffen of zou deze niet heel veel toevoegen ten opzichte van de huidige uitlaat? En waarom? Wat maakt mijn uitlaat goed of slecht?

- zou ik heel veel profijt halen uit een 17,5mm carburateur of is de 12,5 genoeg om een dr70 te voeden? En waarom? De opening is groter maar je zou denken dat je dezelfde hoeveelheid lucht ook met een 12,5 zou kunnen krijgen, als je dezelfde hoeveelheid lucht in dezelfde tijd door een smallere opening wilt krijgen gaat de lucht simpelweg sneller toch? Is er ook een spruitstuk of carburateur die op een elystar past zodat ik met het standaard luchtfilterhuis kan blijven rijden? Ik heb de ovale aansluiting met 2 bouten aan weerszijde.

- klopt mijn theorie over de koppeling en vario en wat zou ik nog met deze twee kunnen doen om meer top of trekkracht te krijgen. Krijg ik simpelweg al winst door zo licht mogelijk in drukveer te gaan zoals eerder benoemd zodat er minder weerstand is? Wat is een snelle vario en wat maakt deze snel? Wat maakt een koppeling beter of slechter?

- wat zou ik kunnen doen met de vertanding? En is het altijd een ruil? Of een vertanding met meer trekkracht en minder top, of andersom?

Er zullen vast en zeker mensen zijn die antwoorden hebben op mijn vragen, en ik ben ook benieuwd of mijn begrip van een scooter een beetje klopt.

Alvast bedankt!
Werking uitlaat https://bash32957.wixsite.com/bollenstreekcustoms/post/laten-we-het-is-hebben-over-expansie-uitlaten
 
Dankjewel! Dat verduidelijkt een hoop, echter heb ik wel de vraag waar kan ik aan zien wat voor uitlaat goed zou matchen met mijn cilinder en zou ik er dan veel winst uit halen? Zijn daar tabellen voor ofzo?
De optimale uitlaat is gebaseerd op het beste toerenbereik van de cilinder, dus stel je cilinder draait het beste tussen 8k en 11k toeren dan moet je een uitlaat hebben die op dat gebied het beste werkt voor het meeste vermogen.

Dus je cilinder opzoeken, meestal staat daar het beste bereik in, en dan zoek je een soortgelijke uitlaat daarvoor.
 
Back
Top