Vandaag kwam ik erachter dat er een scheurtje zit in linker carterhelft van deze Kymco Agility 50cc 4t snor 2006. Dacht de hele tijd dat m'n carterdeksel krom was maar bij nader onderzoek ontdekte ik dus dit:
Dit zit dus aan de onderkant, precies midden tussen vario en koppeling. Saillant detail is dat de carterkap bout rechts ervan is gebroken.
Voorgeschiedenis van deze scooter is onbekend. De ramp is: ik ben al weken bezig deze scooter op te knappen voor een kennis wat honderden euro's heeft gekost. Nu tijdens de finale (afstellen onder WOK) ontdek ik dit dus. Heel zuur.
Gekke is: hij rijdt nu fantastisch sinds mijn opknapbeurt! Zit in 8 seconden aan z'n top van precies 34 km/u. Lekt géén olie.
Nou heb ik twee vragen. Vooral de tweede is zeer prangend.
Dit zit dus aan de onderkant, precies midden tussen vario en koppeling. Saillant detail is dat de carterkap bout rechts ervan is gebroken.
Voorgeschiedenis van deze scooter is onbekend. De ramp is: ik ben al weken bezig deze scooter op te knappen voor een kennis wat honderden euro's heeft gekost. Nu tijdens de finale (afstellen onder WOK) ontdek ik dit dus. Heel zuur.
Gekke is: hij rijdt nu fantastisch sinds mijn opknapbeurt! Zit in 8 seconden aan z'n top van precies 34 km/u. Lekt géén olie.
Nou heb ik twee vragen. Vooral de tweede is zeer prangend.
- Wat kan dit hebben veroorzaakt? Bv het feit dat er geen pakking tussen zat? Ik weet dat het carterdeksel een rol speelt bij de krachtenverdeling. Of nog andere oorzaken? Kan het komen doordat het carterdeksel is gedemonteerd bij hete motor (zelf doe ik dat altijd bij koud of hooguit lauw). Ik weet wel (aan andere dingen te zien) dat er enorm is geknoeid met deze scooter.
- Dan de grote hamvraag: hoe gaat zich dit houden? Hoe lang? Gaat dit gegarandeerd doorscheuren? Of kan het jaren goed gaan? Het carterdeksel zit nu wel met de juiste pakking gemonteerd en die trekt de boel enigszins recht (bij montage is er een spleet tussen carter en deksel die kleiner wordt als ik de bouten aandraai, daarom dacht ik steeds dat het deksel krom was). Verder heb ik de indruk dat de afwijking groter is geworden sinds ik een paar keer het carterdeksel heb verwijderd. Ik vermoed dat ik bij elke demontage-montage van het deksel, het hele carter een fractie van een mm buig en terugbuig, wat de scheur misschien groter maakt. Dus misschien nooit meer onderhoud plegen aan vario of koppeling....