Dringend advies gevraagd: scheur in carter!

Flof

Active Member
Vandaag kwam ik erachter dat er een scheurtje zit in linker carterhelft van deze Kymco Agility 50cc 4t snor 2006. Dacht de hele tijd dat m'n carterdeksel krom was maar bij nader onderzoek ontdekte ik dus dit:

Scheurtje L-carterhelft Agility.jpg

Dit zit dus aan de onderkant, precies midden tussen vario en koppeling. Saillant detail is dat de carterkap bout rechts ervan is gebroken.

Voorgeschiedenis van deze scooter is onbekend. De ramp is: ik ben al weken bezig deze scooter op te knappen voor een kennis wat honderden euro's heeft gekost. Nu tijdens de finale (afstellen onder WOK) ontdek ik dit dus. Heel zuur.

Gekke is: hij rijdt nu fantastisch sinds mijn opknapbeurt! Zit in 8 seconden aan z'n top van precies 34 km/u. Lekt géén olie.

Nou heb ik twee vragen. Vooral de tweede is zeer prangend.
  • Wat kan dit hebben veroorzaakt? Bv het feit dat er geen pakking tussen zat? Ik weet dat het carterdeksel een rol speelt bij de krachtenverdeling. Of nog andere oorzaken? Kan het komen doordat het carterdeksel is gedemonteerd bij hete motor (zelf doe ik dat altijd bij koud of hooguit lauw). Ik weet wel (aan andere dingen te zien) dat er enorm is geknoeid met deze scooter.
  • Dan de grote hamvraag: hoe gaat zich dit houden? Hoe lang? Gaat dit gegarandeerd doorscheuren? Of kan het jaren goed gaan? Het carterdeksel zit nu wel met de juiste pakking gemonteerd en die trekt de boel enigszins recht (bij montage is er een spleet tussen carter en deksel die kleiner wordt als ik de bouten aandraai, daarom dacht ik steeds dat het deksel krom was). Verder heb ik de indruk dat de afwijking groter is geworden sinds ik een paar keer het carterdeksel heb verwijderd. Ik vermoed dat ik bij elke demontage-montage van het deksel, het hele carter een fractie van een mm buig en terugbuig, wat de scheur misschien groter maakt. Dus misschien nooit meer onderhoud plegen aan vario of koppeling....
Echt heel graag jullie gedachten en tips hierover! Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

wat ik zou doen is de scheur weer dichtlassen. Eerst een gleuf aan bijde kanten met een dremel erin slijpen, en dan goed schoonmaken natuurlijk. Dan nog een extra plaatje aan de onderkant erop lassen. Als hij dan nog gaat scheuren weet ik het ook niet meer. Maar dan heb ik wel het geluk dat ik op school alle lasspullen heb die ik maar nodig kan hebben. Anders zit er vast wel een lasbedrijf in de buurt die dit voor je kan doen, zal vast niet zo heel veel kosten

Zou het einde van de schuur ook een gaatje boren zodat de scheur niet meer verder kan.. En dan pas schoon slijpen en een las(voor aluminium erin laten leggen.
 
Da's wel goed idee inderdaad @4slaf4life , carterdeksel als "klem" en dan de onderkant lassen. Dan daarna kap eraf en ook de binnenkant lassen. Ik ga het es onderzoeken wie dat kan doen voor een schappelijke prijs.

@zeWaardt blijkbaar let ik slecht op andere scooters :smile:. De People S heeft ook maar 1 veerpoot maar de nieuwe euro4 (New People S) heeft er inderdaad 2. Eindelijk wijsheid.
Post automatically merged:

Oké, dat gaatje tip had ik inderdaad al gekregen, toch maar doen dan.
 
Oh heeft de oudere People S er maar een?

Dan heb ik alleen maar moderne gezien!


Ik heb een oudere Super 8 en die heeft wel twee veerpoten achter, dan moet dat de enige <2010 50cc Kymco scooter zijn met dubbele veerpoot achter, apart!
 
Ja apart idd. Heb 2 People S, 2008 en 2012 en nog meer gehad dus geloof me maar op dat punt :). De nieuwe heeft een ander uiterlijk. Heeft bv geen 16 inch achterwiel maar 14 inch.
 
Ik weet niet waar je woont, maar als je nog een nieuw blokje zoekt kan je evt bij A. Brouwer (sloperij/scooterboer) in Ede/Lunteren terecht. Die heeft echt alles liggen, ongetwijfeld jouw blokje.
Ik ga er vandaag even langs voor rolletjes, als je wilt kan ik ook voor jou vragen?
 
Dank @Roller286 en alle anderen. Jullie info was zeer waardevol!

We hebben uiteindelijk niks gedaan (nog). Na montage van de kap is de scheur dicht en onzichtbaar en we denken dat het zo'n vaart niet zal lopen. 2 weken geleden opgeleverd.

Heb wel aanbevolen geen passagiers meer te nemen (deden ze heel vaak) en grappig genoeg was dochterlief juist blij met deze beperking (blijkbaar sprongen schoolgenoten nogal eens te pas en te onpas bij haar achterop en nu heeft ze een goed excuus om dat te verbieden).
 
Ik zou graag in dit topic mijn PB aan Flof met jullie delen zodat jullie hier ook een goede tip aan hebben betreft het repareren van een scheur in je motorhelft.

Bij deze:

Dit is namelijk makkelijk op te lossen. Boor van onderuit 2 gaatjes naast de scheur. Tap hier schroefdraad in. M6. Draai er dan in beide gaten een korte zeskant bout in en las dan met co2 lasapparaat een verbinding dmv een stukje draadeind tussen de 2 bouten. Ik heb zo meerder carterhelften een 2e leven gegeven. Zal proberen of ik met mijn tekenkunsten het nog kan verduidelijken. Volgt nog .

teken 1.jpg


teken 2.jpg

teken 3.jpg

Hoop dat het een beetje duidelijk is......zoniet kun je me altijd een PB sturen voor meer uitleg.

Grtn. Roller286
 
Ik zou graag in dit topic mijn PB aan Flof met jullie delen zodat jullie hier ook een goede tip aan hebben betreft het repareren van een scheur in je motorhelft.

Bij deze:

Dit is namelijk makkelijk op te lossen. Boor van onderuit 2 gaatjes naast de scheur. Tap hier schroefdraad in. M6. Draai er dan in beide gaten een korte zeskant bout in en las dan met co2 lasapparaat een verbinding dmv een stukje draadeind tussen de 2 bouten. Ik heb zo meerder carterhelften een 2e leven gegeven. Zal proberen of ik met mijn tekenkunsten het nog kan verduidelijken. Volgt nog .

View attachment 58217


View attachment 58218

View attachment 58219

Hoop dat het een beetje duidelijk is......zoniet kun je me altijd een PB sturen voor meer uitleg.

Grtn. Roller286
Mooie uitleg !
Had ik nog niet bedacht.
Als het werkt is het goed...!!!
 
Het is wel te lassen hoor door een Tig-laser die aluminium kan lassen.
heb ik ook laten doen.
Maar heel je blok moet er onderuit en goed schoon zijn zeker niet vettig of met olie vervuild.
 
Back
Top