Doppler S2BR vario test

Status
Not open for further replies.

Aidix

Well-Known Member
Doppler S2BR 19mm vario op Minarelli horz.

Na de stuitende ontdekking dat een Malossi Sport vario in 2800km tot op het bot verslijt, en wetende dat een Polini zonder speeddrive k*t loopt, besloot ik om eens wat anders te bestellen. Vandaar dus de Doppler S2BR, zonder dank aan www.scoots.nl, die nog te lui waren om even te kijken welke rollen erbij zitten. De vario kostte mij 63,75 incl. verzendkosten. Dat is duurder dan een polini of malossi, maar hier zitten wel bruikbare rollen bij. De Doppler is nog niet zo oud, en je ziet hem bijna nergens, want iedereen propt klakkeloos een polini of malossi onder zijn scooter. Onbekend maakt onbemind blijkbaar...

s2br2.jpg


Deze vario werkt met 19*15.5mm (Runner etc..) rollen en daarvan krijg je 3 setjes meegeleverd.
De rollen zijn goed voor de volgende gewichten (inclusief mixen):

3
3.5
4
4.25
4.75
5.5

Zeer bruikbaar dus, in tegenstelling tot de 6gram die je van bijv. Malossi krijgt. Bestel je ook nog een 4.7gr of 5.0gr mee, dan kan je bijna elk denkbaar gewicht tussen 3 en 5.5gram maken.
Verder zitten er buiten de overduidelijke drukveer ook nog een 'echte' varioring bij (zo'n std scooter begrenzer) en een shim die in je halfpoelie moet. De handleiding beslaat slechts 1 a4'tje, maar spreekt duidelijker taal dan de boekwerken die je wel eens bij producten uit Italie krijgt.

s2br1.jpg


Belangrijker is natuurlijk de vraag of het net zo dramatisch loopt als een losse Polini of Malossi vario. Om het geheugen even op te frissen nog even het loopgedrag van enkele varios op mijn scooter. Tenzij anders vermeld met standaard halfpoelie en yamaha vsnaar.
-std mina: aardig stabiel tot ~60 daarna snel in toeren klimmen en een te lage eindoverbrenging.
-Polini: De beruchte dip rond de 60. Instabiel loopgedrag.
-Malossi: overtoeren van 0-30, daarna vrij stabiel. Slijtage enorm. Ventilvar maakt niets uit.
-Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren. Zorgt voor nog grotere slijtage en iets lagere top wegens de wat kortere vsnaar. Overall wel meest stabiel van bovenstaande.

De S2BR heb ik gemonteerd met een standaard yamaha Vsnaar en de gewone halfpoelie. Het resultaat is verbazend: loopgedrag is bijna gelijk aan dat van een Overrange. Hij is stabiel, trekt goed weg en heeft een erg hoge eindoverbrenging. (Dit loopt ook stabieler en harder dan een Malossi met ventilvar en kevlar-belt.) Dit is sinds 1998 de eerste losse vario die uit de doos een perfect lopende scooter oplevert. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik dit de beste vario vind die ik tot nu toe ben tegengekomen, en wil een ieder ten zeerste aanraden om eens wat verder te kijken dan uw neus lang is. Er is echt meer en beter spul te koop dan de 2 a 3 bekende merken, dus ben je op zoek naar een betere vario, probeer het eens.

Van eventuele slijtage kan ik nu nog niets zeggen, maar als daar iets over te melden valt zal ik dat zeker doen.

/edit/ 2-1-2005: Na 1500km nog geen enkele slijtage.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je een shim gebruikt waar deze voor is, en dat doe je als je snaar niet onderin komt (zodat je zogenaamd wegrijdt in een hogere versnelling) dan verleng je je variobus. Dan doe je de shim dus in de vario, tussen gradenplaat en variobus. Of voor de vario, tussen variobus en halfpoulie.

Dit doe je dus alleen als je scoot niet hard wegtrekt op het begin, terwijl je koppeling wel strax genoeg staat.
 
Nu jullie hier toch bezig zijn over varios kan ik mijn vraag hier ook wel ff kwijt ipv een topic voor aan temaken :)

Ik heb een TJT F1 vario+TJT Halfpoulie, maar het probleem is nu als ik dat ding op mijn krukas wil monteren dat de halfpoulie niet tot op de spiebanen komt ( krukas is nog perfect). ik heb ook geen ringen of shimmen gebruikt. en het elec start gedoe ook al weg want die gradenplaat van de tjt heeft zo een bult erin. weet iemand hoe dit kan of heeft iemand dit probleem ook al eens gehad?
 
0%, De veer die erbij zit is heel kort, maar erg dik (stug).

Een drukveer in procenten uitdrukken is dom (van polini/malossi/verkopers etc...) en heeft geen nut, aangezien het een drukveer een lengte en een dikte heeft. Die twee punten leveren een bepaald veergedrag op. En dat is niet zo simpel als "120%".

Als je hem 1cm indrukt heeft ie 20%, als je hem 4cm indrukt heeft ie 150%, bij wijze van spreken.
 
De vario is op elke setup te gebruiken, het is gewoon een vario... alleen hij is extra groot en duurzaam.

Het meest profijt heb je bij 70cc, dan komt het stabielere karakter en de extra hoge topsnelheid het best tot zijn recht.
 
Ik bedoel de drukveer :)
Met gele malossi drukveer rijd hij allesinds het beste
Met een witte of die std van doppler zakte hij naar 7900 toere :/
Met gele bleef hij mooi op 9000-9100

//edit, uiteindelijk toch niet. Als ik van heuvel komt zakt hij van 9000 naar 7500 toeren en gaat hij heeel stilletjes terug omhoog. Zo goed vind ik hem persoonlijk tot hier toe toch niet :(
 
Last edited:
Vandaag mijn S2br binnen gekregen voor me peugeotje. Zag er netjes uit allemaal. Zaak zit erop, alleen nog afstellen morgen.

Waar ik even een vraag over heb zijn die gele geleide blokjes voor je helingplaat. Als ik die erop schuif, helemaal tot het verder niet gaat dan schuift de helingsplaat zwaar door de vario, te zwaar naar mijn idee. Dat ze ver genoeg aangedrukt zijn weet ik zeker, ruimte genoeg in diameter.

Slijt dit vanzelf uit, totdat het wel soepel schuift?
 
amdr said:
Ik bedoel de drukveer :)
Met gele malossi drukveer rijd hij allesinds het beste
Met een witte of die std van doppler zakte hij naar 7900 toere :/
Met gele bleef hij mooi op 9000-9100

//edit, uiteindelijk toch niet. Als ik van heuvel komt zakt hij van 9000 naar 7500 toeren en gaat hij heeel stilletjes terug omhoog. Zo goed vind ik hem persoonlijk tot hier toe toch niet :(


Koop een torque driver, probleem opgelost. Geen enkele vario is bedoeld voor de standaard achterpoelie met kromme spiebaan.
 
Aidix said:
Koop een torque driver, probleem opgelost. Geen enkele vario is bedoeld voor de standaard achterpoelie met kromme spiebaan.
Heeft Doppler eigenlijk een bijpassende Torque driver?
Op hun website staat alleen de "CORRECTEUR DE COUPLE S3R" welke voor de S3R bedoelt lijkt te zijn.
Heb jij die ook?
 
S3R is gewoon een stickerje dat verder geen zak betekent.
Ik heb wel een doppler torque driver gehaald, maar dat ding heeft bredere spiebanen dan de standaard halfpoelie. Dus die pennen zitten te los erin, en daardoor gaat het eerste stukje niet lekker.
Conclusie: beter haal je een andere torque driver.
 
Aidix said:
S3R is gewoon een stickerje dat verder geen zak betekent.
Ik heb wel een doppler torque driver gehaald, maar dat ding heeft bredere spiebanen dan de standaard halfpoelie. Dus die pennen zitten te los erin, en daardoor gaat het eerste stukje niet lekker.
Conclusie: beter haal je een andere torque driver.
Zaten er geen pennetjes bij cq horen er geen pennetjes bij te zitten?
 
he mensen, ik heb een dna en ik lees dit zo een beetje maar niemand die ongeveer het probleem heeft wat ik heb of misschien wel maar lees ik er overheen sorry dan als dat zo is.
maar ik kom dus niet uit met de ruimtes en ik heb zown vaag ringetje dat breder is dan mn krukas geen idee waar het moet. die gewone ring weet ik wel. maar ik neem aan dat ik die moet wisselen met diegene die bij mn std vario erop zat. maar ik kom dus niet uit met ruimtes de buis die bij de nieuwe vario zit is ook korter vandaar. kan iemand het mij in een makkelijke uitleg uitleggen ik kreeg namelijk een vage franse handleiding erbij waar ik helemaal niks van snap :S alvast bedankt! :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top