Doppler S2BR vario test

Status
Not open for further replies.

Aidix

Well-Known Member
Doppler S2BR 19mm vario op Minarelli horz.

Na de stuitende ontdekking dat een Malossi Sport vario in 2800km tot op het bot verslijt, en wetende dat een Polini zonder speeddrive k*t loopt, besloot ik om eens wat anders te bestellen. Vandaar dus de Doppler S2BR, zonder dank aan www.scoots.nl, die nog te lui waren om even te kijken welke rollen erbij zitten. De vario kostte mij 63,75 incl. verzendkosten. Dat is duurder dan een polini of malossi, maar hier zitten wel bruikbare rollen bij. De Doppler is nog niet zo oud, en je ziet hem bijna nergens, want iedereen propt klakkeloos een polini of malossi onder zijn scooter. Onbekend maakt onbemind blijkbaar...

s2br2.jpg


Deze vario werkt met 19*15.5mm (Runner etc..) rollen en daarvan krijg je 3 setjes meegeleverd.
De rollen zijn goed voor de volgende gewichten (inclusief mixen):

3
3.5
4
4.25
4.75
5.5

Zeer bruikbaar dus, in tegenstelling tot de 6gram die je van bijv. Malossi krijgt. Bestel je ook nog een 4.7gr of 5.0gr mee, dan kan je bijna elk denkbaar gewicht tussen 3 en 5.5gram maken.
Verder zitten er buiten de overduidelijke drukveer ook nog een 'echte' varioring bij (zo'n std scooter begrenzer) en een shim die in je halfpoelie moet. De handleiding beslaat slechts 1 a4'tje, maar spreekt duidelijker taal dan de boekwerken die je wel eens bij producten uit Italie krijgt.

s2br1.jpg


Belangrijker is natuurlijk de vraag of het net zo dramatisch loopt als een losse Polini of Malossi vario. Om het geheugen even op te frissen nog even het loopgedrag van enkele varios op mijn scooter. Tenzij anders vermeld met standaard halfpoelie en yamaha vsnaar.
-std mina: aardig stabiel tot ~60 daarna snel in toeren klimmen en een te lage eindoverbrenging.
-Polini: De beruchte dip rond de 60. Instabiel loopgedrag.
-Malossi: overtoeren van 0-30, daarna vrij stabiel. Slijtage enorm. Ventilvar maakt niets uit.
-Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren. Zorgt voor nog grotere slijtage en iets lagere top wegens de wat kortere vsnaar. Overall wel meest stabiel van bovenstaande.

De S2BR heb ik gemonteerd met een standaard yamaha Vsnaar en de gewone halfpoelie. Het resultaat is verbazend: loopgedrag is bijna gelijk aan dat van een Overrange. Hij is stabiel, trekt goed weg en heeft een erg hoge eindoverbrenging. (Dit loopt ook stabieler en harder dan een Malossi met ventilvar en kevlar-belt.) Dit is sinds 1998 de eerste losse vario die uit de doos een perfect lopende scooter oplevert. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik dit de beste vario vind die ik tot nu toe ben tegengekomen, en wil een ieder ten zeerste aanraden om eens wat verder te kijken dan uw neus lang is. Er is echt meer en beter spul te koop dan de 2 a 3 bekende merken, dus ben je op zoek naar een betere vario, probeer het eens.

Van eventuele slijtage kan ik nu nog niets zeggen, maar als daar iets over te melden valt zal ik dat zeker doen.

/edit/ 2-1-2005: Na 1500km nog geen enkele slijtage.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Aidix said:
Hoe lager die kracht per zelfde rollengewicht, hoe meer toeren je motor moet draaien voor hetzelfde resultaat. Het is gewoon een leuk stukje natuurkunde. Door hoek A groter te maken neemt de zijdelingse kracht af. Als je goed kijkt zie je dat de loopbaan ook niet recht is, maar de hoek steeds groter wordt. Kit komt omdat accelereren van 20-40 minder PK's behoeft dan accelereren van 60-80. In een auto schakel je ook sneller van 1-2 dan van 4-5. Zou je 'te snel schakelen' dan trekt de motor het niet meer en zakt het toerental in.

De reden dat de loopbaan niet recht is, is dat de centrifugaalkracht niet evenredig toeneemt met het toerental.
Daar zit een kwadratisch verloop in.
Dat betekent dat een rechte baan de vario bij toenemende snelheid steeds "sneller" wil gaan opschakelen, waardoor het motortoerental gedurende acceleratie steeds lager wordt.

Door de baan zoals je zegt, steeds steiler te maken, neemt de axiale krachtcomponent (deze zorgt voor het "schakelen") relatief steeds verder af. Daarmee hef je de kwadratische karakteristiek van de centrigugaalwerking op en krijg je een lineaire werking.
 
melf #50 said:
achter je vario bedoel je :p

dat ie minder trekt heb ik nog nooit gemerkt of de ring nou erachter zat of tussen de bus en de koelvin..

Dat is opzich vreemd, aangezien een ring achter je vario, de gehele unit (vario+gradenplaat etc) wat meer richting carterdeksel brengt, om bijv. de v-snaar uit te lijnen t.o.v. de achterpulleys.

Een ring tussen de 2 voorste variohelften zou een andere karakterestiek moeten opleveren (al dan niet merkbaar)

en AIDIX, ik ben wel nieuwsgierig, wat is dan die pre 1998 vario die het ook zo goed deed?

En is de diameter van die Doppler vario gelijk aan de standaard vario?
 
Folkert@MinaRally said:
en AIDIX, ik ben wel nieuwsgierig, wat is dan die pre 1998 vario die het ook zo goed deed?

En is de diameter van die Doppler vario gelijk aan de standaard vario?


In 98 kocht ik mijn eerste scooter (runner)... :) Maargoed ik heb eerlijk waar elk type polini en malossi vario gehad, en alleen overrange liep zo stabiel als dit.
De doppler is even groot als een standaard of malossi vario. (niet opgemeten, maar veel extra ruimte is er ook niet volgens mij) Maar dat zegt niets, omdat bij de meeste vario's zoals een malossi bijv. de snaar lang niet helemaal bovenin komt. De diameter is niet belangrijk, de hoek van het loopvlak en de totale dikte van de vario bepalen hoe ver de snaar komt.

Hoe hoog komt de snaar in een malossi:

varioslijt.jpg


Niet bovenaan dus. (zowel kevlar belt als std snaar niet.)
 
Donus said:
ik rij met top 50 cc ,verder helemaal standaart al 10.000 dus ik denk dat 10.800 voor 70cc wel weinig is :?



zet je koso eens op 4-takt en 1 cilinder

kom je gauw uit op 5000 toeren :*


mja genoeg geblaat

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de prestaties van
die andere (duurdere) versie van Doppler (die met dat gekke systeem)
 
Als je bedoelt dat die harde laag gaat schilferen, dan kan hij in 1 a 2000km versleten zijn. Maar je hoeft hem pas weg te doen als hij niet lekker meer loopt natuurlijk.
Stel hij is helemaal kaal en rijdt nog prima, dan zou ik hem lekker laten zitten.
 
Folkert@MinaRally said:
Dat is opzich vreemd, aangezien een ring achter je vario, de gehele unit (vario+gradenplaat etc) wat meer richting carterdeksel brengt, om bijv. de v-snaar uit te lijnen t.o.v. de achterpulleys.

Een ring tussen de 2 voorste variohelften zou een andere karakterestiek moeten opleveren (al dan niet merkbaar)

en AIDIX, ik ben wel nieuwsgierig, wat is dan die pre 1998 vario die het ook zo goed deed?

En is de diameter van die Doppler vario gelijk aan de standaard vario?


mja, we hebben het hier over een shim en niet over een dikke ring ofzo..
 
Aidix said:
Als je bedoelt dat die harde laag gaat schilferen, dan kan hij in 1 a 2000km versleten zijn. Maar je hoeft hem pas weg te doen als hij niet lekker meer loopt natuurlijk.
Stel hij is helemaal kaal en rijdt nog prima, dan zou ik hem lekker laten zitten.

Ik ben ook wel nieuwschierig naar hoe hard de laag is. Bij mijn malossi had ik dat mijn laag erg snel ging 'schilveren', terwijl mijn polini daar toch wel 8000km's over deed. Ik merkte hierbij wel wat prestatieverschil, vooral van de 0-30 km/h.

Verder een erg leuk idee om zoiets te testen *D
 
Bij me Malossi vario is de halve laag al weg maar merk(te) niet echt t verschil ja op top een beteje dat ie er moeite mee had maar met optrekken niet echt.
hij was helemaal geoxideerd ook waterproof 600 eroverheen en gepolijst nix aan t handje.
 
naar mijn idee, is het beter als de vario een steiler hellingsvlak heeft waardoor de snaar sneller kan klimmen, het lijkt me dan ook verstandig dat het hellingsvlak van de koelvin onder dezelfde hoek staat.
De rollen zijn naar mijn idee, belangrijk voor de stabiliteit van de vario.
Grotere rollen is maar stabilteit in het acceleren?
Dus hoe steiler het klimvlak des te meer toeren je motor moet draaien des te lichter de rollen, daarom heeft een doppler vario ook gauw lichtere rollen nodig.
 
Zelf mee gereden?
Een S2BR heeft helemaal niet gauw lichtere rollen nodig, maar maakt bij hetzelfde gewicht meer toeren dan een standaard of malossi vario. (zeker niet minder in ieder geval)

Grotere rollen zijn niet meer of minder stabiel, maar hebben meer oppervlak, dus minder wrijving per vierkante ehh millimeter en slijtage. Ze kunnen een vario precies zo maken zoals ze hem hebben willen. De toeren/gewichtsverhouding is gewoon een keuze van de fabrikant.
 
Last edited:
Bart Hoedemaker said:
naar mijn idee, is het beter als de vario een steiler hellingsvlak heeft waardoor de snaar sneller kan klimmen, het lijkt me dan ook verstandig dat het hellingsvlak van de koelvin onder dezelfde hoek staat.
De rollen zijn naar mijn idee, belangrijk voor de stabiliteit van de vario.
Grotere rollen is maar stabilteit in het acceleren?
Dus hoe steiler het klimvlak des te meer toeren je motor moet draaien des te lichter de rollen, daarom heeft een doppler vario ook gauw lichtere rollen nodig.


zeg slimmerik , als je de hellign steiler gaat maken kom je nooit meer vooruit...

verder , denk je dat ze in een fabriek waar ze vario's maken gek zijn?
 
nu ik dus dit zie met die vario ring die erbij zit, is het dus mogelijk om met een goede vario dus geen standaard overtoeren makende vario, om met vario ring te rijden !

met een andere uitlaat dus.
 
hoezo zou die dat moeten doen dan, standaard scoot met ring erin maakt ook geen overtoen, maarja hij zit wel zwaar in rollen.

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=80496

ik bedoel dus meer een mini versie van een vario ring, dat het maar bv 10km aftrek heeft ipv dat je netjes 50 rijd ofz. een goeei vario die maakt geen overtoeren. als je er niet aan kut kwa begrenzing enzo, dus bv als je vol gas doet dan doet ie 8000 toeren, hij gaat daar niet tot nauwelijks over. hoe zou die het doen met een kleien vario ring er tussen, dan maakt ie 8500 toeren ofz? maar gaat niet verder?
 
ModKid said:
nu ik dus dit zie met die vario ring die erbij zit, is het dus mogelijk om met een goede vario dus geen standaard overtoeren makende vario, om met vario ring te rijden !

met een andere uitlaat dus.
std vario maakt geen overtoeren ....

denk dat jij een andere ring bedoelt dan wij hier bedoelen ..
 
ModKid said:
hoezo zou die dat moeten doen dan, standaard scoot met ring erin maakt ook geen overtoen, maarja hij zit wel zwaar in rollen.

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=80496

ik bedoel dus meer een mini versie van een vario ring, dat het maar bv 10km aftrek heeft ipv dat je netjes 50 rijd ofz. een goeei vario die maakt geen overtoeren. als je er niet aan kut kwa begrenzing enzo, dus bv als je vol gas doet dan doet ie 8000 toeren, hij gaat daar niet tot nauwelijks over. hoe zou die het doen met een kleien vario ring er tussen, dan maakt ie 8500 toeren ofz? maar gaat niet verder?


de ring (varioring als begrenzer) zorgt ervoor dat de vario niet op zijn hoogste punt komt dus ook niet op zijn maximale topsnelheid. hoe dikker de ring hoe eerder de vario stopt , hij zal iig langzamer gaan lopen met een varioring en dan toeren gaan draaien ook omdat de schijven niet helemaal open komen achter (dus dubbelop) , in een std scooter zitten niet voor niks die zware gewichten.
 
@ aidix:
maakt dat kleine ringetje zoveel uit dan.
dus ik rijd nu met olympia 70cc, 5,5 gram rollen, malossi gele drukveer, std. uitlaat obegrenst en 12mm sproeier 90 luchtfilter onbegrenst 65/70 dan zou ik mat dat ringetje aan de andere kant van de vario 80/85 rijden?
 
Een precieze snelheid kanik je niet geven maar 5-10km scheelt het dus wel ja.
Het vario loopvlak is erg steil, een enkele millimeter extra in elkaar betekent dus een paar millimeter omhoog (voor de snaar).
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top