Doppler S2BR vario test

Status
Not open for further replies.

Aidix

Well-Known Member
Doppler S2BR 19mm vario op Minarelli horz.

Na de stuitende ontdekking dat een Malossi Sport vario in 2800km tot op het bot verslijt, en wetende dat een Polini zonder speeddrive k*t loopt, besloot ik om eens wat anders te bestellen. Vandaar dus de Doppler S2BR, zonder dank aan www.scoots.nl, die nog te lui waren om even te kijken welke rollen erbij zitten. De vario kostte mij 63,75 incl. verzendkosten. Dat is duurder dan een polini of malossi, maar hier zitten wel bruikbare rollen bij. De Doppler is nog niet zo oud, en je ziet hem bijna nergens, want iedereen propt klakkeloos een polini of malossi onder zijn scooter. Onbekend maakt onbemind blijkbaar...

s2br2.jpg


Deze vario werkt met 19*15.5mm (Runner etc..) rollen en daarvan krijg je 3 setjes meegeleverd.
De rollen zijn goed voor de volgende gewichten (inclusief mixen):

3
3.5
4
4.25
4.75
5.5

Zeer bruikbaar dus, in tegenstelling tot de 6gram die je van bijv. Malossi krijgt. Bestel je ook nog een 4.7gr of 5.0gr mee, dan kan je bijna elk denkbaar gewicht tussen 3 en 5.5gram maken.
Verder zitten er buiten de overduidelijke drukveer ook nog een 'echte' varioring bij (zo'n std scooter begrenzer) en een shim die in je halfpoelie moet. De handleiding beslaat slechts 1 a4'tje, maar spreekt duidelijker taal dan de boekwerken die je wel eens bij producten uit Italie krijgt.

s2br1.jpg


Belangrijker is natuurlijk de vraag of het net zo dramatisch loopt als een losse Polini of Malossi vario. Om het geheugen even op te frissen nog even het loopgedrag van enkele varios op mijn scooter. Tenzij anders vermeld met standaard halfpoelie en yamaha vsnaar.
-std mina: aardig stabiel tot ~60 daarna snel in toeren klimmen en een te lage eindoverbrenging.
-Polini: De beruchte dip rond de 60. Instabiel loopgedrag.
-Malossi: overtoeren van 0-30, daarna vrij stabiel. Slijtage enorm. Ventilvar maakt niets uit.
-Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren. Zorgt voor nog grotere slijtage en iets lagere top wegens de wat kortere vsnaar. Overall wel meest stabiel van bovenstaande.

De S2BR heb ik gemonteerd met een standaard yamaha Vsnaar en de gewone halfpoelie. Het resultaat is verbazend: loopgedrag is bijna gelijk aan dat van een Overrange. Hij is stabiel, trekt goed weg en heeft een erg hoge eindoverbrenging. (Dit loopt ook stabieler en harder dan een Malossi met ventilvar en kevlar-belt.) Dit is sinds 1998 de eerste losse vario die uit de doos een perfect lopende scooter oplevert. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik dit de beste vario vind die ik tot nu toe ben tegengekomen, en wil een ieder ten zeerste aanraden om eens wat verder te kijken dan uw neus lang is. Er is echt meer en beter spul te koop dan de 2 a 3 bekende merken, dus ben je op zoek naar een betere vario, probeer het eens.

Van eventuele slijtage kan ik nu nog niets zeggen, maar als daar iets over te melden valt zal ik dat zeker doen.

/edit/ 2-1-2005: Na 1500km nog geen enkele slijtage.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

dit is idd een hele goede vario, maarjah, toen ik hem wilde verkopen aan een vriendm krijg ik gelijk reacties van: doppler is kut vario, malossi is beter etc etc.

Terwijl het een hele goede vario is, die ook nog eens weinig slijt.
dit is zeker een aanrader.
 
Dit vind ik zeer tof van je :) Om zoiets te melden. Nu hopen dat mensen er gebruik van gaan maken... Helaas kan ik het niet echt meer doen aangezien ik een MHR Overrange al thuis heb liggen. Wellicht iets voor mijn vrienden.

Bedankt voor dit topic en deze opheldering :)
 
dit is idd een hele goede vario, maarjah, toen ik hem wilde verkopen aan een vriendm krijg ik gelijk reacties van: doppler is kut vario, malossi is beter etc etc

Tsja, daar moet je dus echt sch**t aan hebben :) Als je 4 jaar terug een Yasuni had aangeboden had men je denk ik ook uitgelachen.

Dus je raad me deze aan Aidix?
En je heb deze bij www.scoots.nl gekocht? Of toch bij SA?

Ik heb hem bij www.scoots.nl weg. Is wel een aardige shop maar je moet niet vragen of ze in een doosje willen kijken want dat vertikken ze. En de rollen zijn er te duur :) (alleen malossi, en 1.5 euro duurder dan scootparts)

waarom heb je de "tuimelaar" versie niet genomen , vondt ik interressanter

Omdat ik niet vast wil zitten aan die slecht verkrijgbare gewichtjes, en hij is ook nog eens een stuk duurder.
 
Last edited:
Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren.

wat je hier zegt is bs, dat ligt gewoon aan hoe je dat afsteld, mijn malossi vario draaid gewoon een constant aan toeren. en ja ik heb een toerenteller op mn scoot.
 
Jelle RV said:
moest er net zoals de multivar nog een ringetje tussen de starterkrans en vario?

en wat voor maat gewichtjes gaan er nou precies in?


Bij de S2BR krijg je een shim die je in de groef van je halfpoelie moet doen, dus voor de vario-glijbus. Achter de vario zit helemaal niets, en voor je halfpoelie alleen die startkrans en die dikke ring + moer.

Er gaat 19*15.5 in, dus dezelfde maat als Piaggio tegenwoordig heeft.


Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren.

wat je hier zegt is bs, dat ligt gewoon aan hoe je dat afsteld, mijn malossi vario draaid gewoon een constant aan toeren. en ja ik heb een toerenteller op mn scoot.

Ten eerste heb jij volgens je profiel een overrange, en daar GAAT HET HIER NIET OVER. Ben je blind ofzo? Iedereen weet wel dat een overrange stabiel is, maar die kost 250 euro. Het gaat hier over de gewone M. vario.

En ik vind wat jij zegt bullshit.

Er valt aan een vario namelijk niets 'af te stellen' dat het toerenverloop echt verandert. Tenzij je gaat kloten met extra shims voor de variobus, een andere vsnaar of de verkeerde maat rollen zal hij altijd hetzelfde gedrag vertonen.

Je hebt om af te stellen alleen een tegendruk-veer en een set rollen, en die hebben alleen invloed op de hoogte van het toerental wat je draait en de tegenduk. Beide leveren een lineaire druk.

Als wat jij zegt waar is kon malossi zijn overrange wel inpakken. Die zou op elke scooter dan anders werken en bij iedereen een hoop gezeik opleveren. Echter een overrange werkt altijd PERFECT.
 
hij wilde eens wat anders testen,

maar inderdaad de hebo vario is heel goed, enige minpunt is de aparte rollenmaat van 17x12, en snel al heel laag in gewicht moet zitten
 
Stephan@Spy said:
ligt niet daar aan hoor, maar aan het gewicht van de gradenplaat, die is een stuk zwaarder dan die van bijvoorbeeld een van malossi of polini.

Het gewicht van de gradenplaat heeft totaal geen invloed op het loopgedrag.
De gradenplaat zit immers vastgeklemd op je krukas. Bovendien leveren die gewichtjes krachten van tientallen kilo's die de twee helften tegen elkaar duwen.

Hoeveel toeren een bepaald gewicht veroorzaakt ligt aan de hoek van de gradenplaat + de hoek van de rollenloopbaan (A) en de hoek van het loopvlak zelf. (B) Dit alles levert een zijdelingse kracht op om de twee variohelften tegen elkaar te duwen en de vsnaar dus omhoog te krijgen..

variohoek.jpg


Hoe lager die kracht per zelfde rollengewicht, hoe meer toeren je motor moet draaien voor hetzelfde resultaat. Het is gewoon een leuk stukje natuurkunde. Door hoek A groter te maken neemt de zijdelingse kracht af. Als je goed kijkt zie je dat de loopbaan ook niet recht is, maar de hoek steeds groter wordt. Kit komt omdat accelereren van 20-40 minder PK's behoeft dan accelereren van 60-80. In een auto schakel je ook sneller van 1-2 dan van 4-5. Zou je 'te snel schakelen' dan trekt de motor het niet meer en zakt het toerental in.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top