Doppler S2BR vario test

Status
Not open for further replies.

Aidix

Well-Known Member
Doppler S2BR 19mm vario op Minarelli horz.

Na de stuitende ontdekking dat een Malossi Sport vario in 2800km tot op het bot verslijt, en wetende dat een Polini zonder speeddrive k*t loopt, besloot ik om eens wat anders te bestellen. Vandaar dus de Doppler S2BR, zonder dank aan www.scoots.nl, die nog te lui waren om even te kijken welke rollen erbij zitten. De vario kostte mij 63,75 incl. verzendkosten. Dat is duurder dan een polini of malossi, maar hier zitten wel bruikbare rollen bij. De Doppler is nog niet zo oud, en je ziet hem bijna nergens, want iedereen propt klakkeloos een polini of malossi onder zijn scooter. Onbekend maakt onbemind blijkbaar...

s2br2.jpg


Deze vario werkt met 19*15.5mm (Runner etc..) rollen en daarvan krijg je 3 setjes meegeleverd.
De rollen zijn goed voor de volgende gewichten (inclusief mixen):

3
3.5
4
4.25
4.75
5.5

Zeer bruikbaar dus, in tegenstelling tot de 6gram die je van bijv. Malossi krijgt. Bestel je ook nog een 4.7gr of 5.0gr mee, dan kan je bijna elk denkbaar gewicht tussen 3 en 5.5gram maken.
Verder zitten er buiten de overduidelijke drukveer ook nog een 'echte' varioring bij (zo'n std scooter begrenzer) en een shim die in je halfpoelie moet. De handleiding beslaat slechts 1 a4'tje, maar spreekt duidelijker taal dan de boekwerken die je wel eens bij producten uit Italie krijgt.

s2br1.jpg


Belangrijker is natuurlijk de vraag of het net zo dramatisch loopt als een losse Polini of Malossi vario. Om het geheugen even op te frissen nog even het loopgedrag van enkele varios op mijn scooter. Tenzij anders vermeld met standaard halfpoelie en yamaha vsnaar.
-std mina: aardig stabiel tot ~60 daarna snel in toeren klimmen en een te lage eindoverbrenging.
-Polini: De beruchte dip rond de 60. Instabiel loopgedrag.
-Malossi: overtoeren van 0-30, daarna vrij stabiel. Slijtage enorm. Ventilvar maakt niets uit.
-Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren. Zorgt voor nog grotere slijtage en iets lagere top wegens de wat kortere vsnaar. Overall wel meest stabiel van bovenstaande.

De S2BR heb ik gemonteerd met een standaard yamaha Vsnaar en de gewone halfpoelie. Het resultaat is verbazend: loopgedrag is bijna gelijk aan dat van een Overrange. Hij is stabiel, trekt goed weg en heeft een erg hoge eindoverbrenging. (Dit loopt ook stabieler en harder dan een Malossi met ventilvar en kevlar-belt.) Dit is sinds 1998 de eerste losse vario die uit de doos een perfect lopende scooter oplevert. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik dit de beste vario vind die ik tot nu toe ben tegengekomen, en wil een ieder ten zeerste aanraden om eens wat verder te kijken dan uw neus lang is. Er is echt meer en beter spul te koop dan de 2 a 3 bekende merken, dus ben je op zoek naar een betere vario, probeer het eens.

Van eventuele slijtage kan ik nu nog niets zeggen, maar als daar iets over te melden valt zal ik dat zeker doen.

/edit/ 2-1-2005: Na 1500km nog geen enkele slijtage.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

melf #50 said:
ik zet ALTIJD de shim ACHTER de vario en dat werkt prima...

Je bedoelt tussen de variobus en de variodeksel in? In de vario dus? Hoop dat je dat bedoelt...want als je hem achter je vario plaatst staat je vario wel leuk meer naar voor, maar je variobus wordt er in verhouding niet langer door, dus komt je snaar ook niet makkelijker onderin (waar een shim dus voor is, maar dat hoef ik jou ook niet te vertellen lijkt me)

Een shim moet dus :
1. In de vario, tussen variobus en variodeksel
2. Tussen variobus en halfpoulie

Optie 1 is beter, want als je voor optie 2 gaat slijt je snaar harder...

Sorry voor de soort-van-offtopic, maar leek me ff belangrijk
 
Jij snapt ons niet.
Waarom moet die snaar nog verder onderin? Koop liever een degelijke koppeling en leer afstellen.
Als je die gare standaard shim bij een standaard of malossi vario blijft gebruiken mis je dus zo 5km/h. En dat is een stuk belangrijker :)

Het gaat hier dus over Minarelli he, en daar valt de shim in de groef van de halfpoelie.
 
Pronk said:
Je bedoelt tussen de variobus en de variodeksel in? In de vario dus? Hoop dat je dat bedoelt...want als je hem achter je vario plaatst staat je vario wel leuk meer naar voor, maar je variobus wordt er in verhouding niet langer door, dus komt je snaar ook niet makkelijker onderin (waar een shim dus voor is, maar dat hoef ik jou ook niet te vertellen lijkt me)

Een shim moet dus :
1. In de vario, tussen variobus en variodeksel
2. Tussen variobus en halfpoulie

Optie 1 is beter, want als je voor optie 2 gaat slijt je snaar harder...

Sorry voor de soort-van-offtopic, maar leek me ff belangrijk

tuurlijk niet. Wanneer je de ring achter je vario plaat doet (dus tussen gradenplaat en carter) word je variobus korter. en doordat hij korter word van je dat op door de ring achter je varioplaat te doen. Doordat de bus korter is komt je snaar hoger en heb je een hogere top. Maar je koppeling krijgt wel meer te voorduren doordat je als het waren in de 2e versnelling wegtrekt. dus je haalt de 1e versnelling eraf en zet er een 7e bij om het zo even uit te leggen.

maar die shim heeft volgens mij geen nut want het ding is te dun om er harder van te gaan. Ik zelf draai de variobus altijd af.
 
@ pronk , ik zet m ACHTER de gradenplaat , achter de vario hoe je het ook wilt zeggen.

ik heb zelf verschillende mina's gehad en daarbij het zo gedaan , en veel klanten heb ik het ook bij gedaan , bij mijn mina's scheelde het zeker 10 a 15 km @ top !!!! en hij trok onderuit zeer goed weg!!

std zit de ring tussen de koelvin en variobus , dat weet ik natuurlijk ,maar achter de vario werkte bij mij het beste. (en altijd succes mee gehad)

en ik heb met mijn aerox zelfs 10.000 km zo gereden met std drukveer , alleen andere trekveren en 4,3 gr gewichten , alleen 1 keer nieuwe snaar gehad (std).

wat ook belangrijk is voor het afstellen is natuurlijk het gewicht van de perso(o)n(en)
die er op zit(ten) en het rijgedrag.

het rijgedrag bedoel ik mee hoe iemand bijv. de bocht uitkomt , ik kom bijv. al redelijk op gang de bocht uit , sneller erdoor en eerder op het gas dus minder snelheidsverlies , maar er zijn ook velen die remmen veel af en moeten van helemaal onderuit weer optrekken ,m dat noem ik ook de "probleemcategorie" , daarbij blijf je aan het afstellen , daarom gebruik ik vaak een vrij zware drukveer (Malossi geel meestal) zodat degene die afstelling gewend is. als je ze eerst met een std drukveer laat rijden is het vaak zo dat ie later(meestal al snel)opnieuw moet worden afgesteld en een andere drukveer is vaak noodzakelijk , maar dan zijn ze de snelheid van de std drukveer al gewend (die vaak iets hoger ligt) en dan krijg je gezeur , dat ie eerder sneller liep etc...

maar erachter wil prima , en als het bij mij werkt werkt het bij iedereen ;)

mja , tis nogmaar net wat je zelf beter vind...
 
:) Afstellen he. Je moet niet zomaar de handdoek in de ring gooien!

Als het bij ONS met een standaard minarelli vario goed werkt zonder die ring ertussen, dan kan het bij jou ook. En hij zal wat anders trekken ja. Als jij je auto in de 1e versnelling laat staan trekt ie ook hard, en gaat ook maar 60. Maar dat is dus niet de bedoeling.
Dus eventueel sterkere trekveren omdat je wat lastiger wegkomt, andere set rollen... Of je koopt gewoon een goeie vario dan ben je van het gekloot af.
 
Hier een foto van de Doppler na 1500km:

s2br-1800km.jpg


Geen slijtage. De vario is van een heel ander materiaal gemaakt dan een Polini/Malossi. Het is een beetje gelig en minder glad.


Op deze foto kan je het verschil zien in hoogte met een Malossi Sport:

s2br-malossi.jpg


Dit verschil in hoogte wordt ook echt nuttig gebruikt en vertaalt zich in een hogere topsnelheid. Zoals je op de vorige foto ziet aan de zwarte rand komt de vsnaar tot een hoogte waarbij de malossi alleen van kan dromen :) De Malossi vario is niet alleen kleiner maar de vsnaar heeft daarop ook een grotere afstand tot de buitenrand zoals hier te zien is:

varioslijt.jpg
 
Aidix said:
Jij snapt ons niet.
Waarom moet die snaar nog verder onderin? Koop liever een degelijke koppeling en leer afstellen.
Als je die gare standaard shim bij een standaard of malossi vario blijft gebruiken mis je dus zo 5km/h. En dat is een stuk belangrijker :)

Het gaat hier dus over Minarelli he, en daar valt de shim in de groef van de halfpoelie.

Ik leren afstellen? Ik denk dat ik heel wat meer ervaring heb als jij als het om afstellen gaat. En geloof mij nou maar dat een shim in de vario soms echt wel nodig is, ongeacht de koppeling. Voorbeeldje? Mijn sprint scooter, met volledig FKT speed blok, en dus ook een delta clutch. No way dat die goed wegkwam...bewezen @ jubbega 2002. Een shim in de vario, en het ding schoot weg als een raket. Maargoed...een delta clutch is natuurlijk geen goede koppeling, of ik, samen met de rest van de Koopmans Crew kunnen niet afstellen....

En dat het met mina niet zo is weet ik niet, maar met pia zeker wel.
 
joop timmer said:
tuurlijk niet. Wanneer je de ring achter je vario plaat doet (dus tussen gradenplaat en carter) word je variobus korter. en doordat hij korter word van je dat op door de ring achter je varioplaat te doen. Doordat de bus korter is komt je snaar hoger en heb je een hogere top. Maar je koppeling krijgt wel meer te voorduren doordat je als het waren in de 2e versnelling wegtrekt. dus je haalt de 1e versnelling eraf en zet er een 7e bij om het zo even uit te leggen.

maar die shim heeft volgens mij geen nut want het ding is te dun om er harder van te gaan. Ik zelf draai de variobus altijd af.

Ja Joop, ga jij me ff uitleggen hoe een vario werkt? :| Ik heb zelf ook minarelli's gehad waarbij de top 10 km/h omhoog ging als ik een ring achter de variodeksel zette, maar hiermee blijft de lengte van de bus onverandert, je zet je vario in ze geheel meer naar voor. Maar wat jullie allemaal niet begrijpen volgens mij is dat dit iets anders is dan shimmen. Een shim zet je IN de vario, en die gebruik je als de snaar neit onderin wil komen, wat wel eens wil gebeuren omdat de variobus niet lang genoeg is, of er een brede v-snaar wordt gebruikt.
 
melf #50 said:
@ pronk , ik zet m ACHTER de gradenplaat , achter de vario hoe je het ook wilt zeggen.

ik heb zelf verschillende mina's gehad en daarbij het zo gedaan , en veel klanten heb ik het ook bij gedaan , bij mijn mina's scheelde het zeker 10 a 15 km @ top !!!! en hij trok onderuit zeer goed weg!!

std zit de ring tussen de koelvin en variobus , dat weet ik natuurlijk ,maar achter de vario werkte bij mij het beste. (en altijd succes mee gehad)

en ik heb met mijn aerox zelfs 10.000 km zo gereden met std drukveer , alleen andere trekveren en 4,3 gr gewichten , alleen 1 keer nieuwe snaar gehad (std).

wat ook belangrijk is voor het afstellen is natuurlijk het gewicht van de perso(o)n(en)
die er op zit(ten) en het rijgedrag.

het rijgedrag bedoel ik mee hoe iemand bijv. de bocht uitkomt , ik kom bijv. al redelijk op gang de bocht uit , sneller erdoor en eerder op het gas dus minder snelheidsverlies , maar er zijn ook velen die remmen veel af en moeten van helemaal onderuit weer optrekken ,m dat noem ik ook de "probleemcategorie" , daarbij blijf je aan het afstellen , daarom gebruik ik vaak een vrij zware drukveer (Malossi geel meestal) zodat degene die afstelling gewend is. als je ze eerst met een std drukveer laat rijden is het vaak zo dat ie later(meestal al snel)opnieuw moet worden afgesteld en een andere drukveer is vaak noodzakelijk , maar dan zijn ze de snelheid van de std drukveer al gewend (die vaak iets hoger ligt) en dan krijg je gezeur , dat ie eerder sneller liep etc...

maar erachter wil prima , en als het bij mij werkt werkt het bij iedereen ;)

mja , tis nogmaar net wat je zelf beter vind...

Ik weet wat je bedoelt, maar dit is geen shimmen! Misschien loopt bij een mina de snaar niet in een rechte lijn naar de poulies ofzo als je geen opvulring achter de varioplaat hebt zitten? Ik weet het ook niet, maar weet wel wat je bedoelt. Bij pia is het een heel ander verhaal iig...
 
Roedi.. said:
maar adix jij hebt het over een malossi sport vario, maar ik denk dat een malossi MHR mutivar ook een stukje groter is dan een sport, net zoals die doppler.


Nee dat is hetzelfde formaat. Vario is anders qua loopbaan maar het formaat is hetzelfde. De bedoeling van die MHR vario is ook dat je hem gebruikt met een hoogtoerige setup zodat je het zwaardere rollengewicht wat beter kan benutten. En natuurlijk dat hij optimaal loopt als complete overrange set.

Kijk, die Doppler is 63 euro en je krijgt een hele goede vario met 3 sets slijtvaste rollen die ook nog eens van een nuttig gewicht zijn.
Dan kan je natuurlijk zeggen dat die MHR vario van 85 euro misschien beter is, maar als ik naar het prijskaartje kijk dan denk ik dat je die niet als concurrent moet aanwijzen. Alhoewel ik zeker weet dat je op de meeste 'gewone' 70cc setups geen meerwaarde hebt van die MHR.

Van zijn prijstechnisch gezien directe concurrenten (pol/mal sport) laat hij echter geen spaan heel.
 
Aidix said:
Dit verschil in hoogte wordt ook echt nuttig gebruikt en vertaalt zich in een hogere topsnelheid. Zoals je op de vorige foto ziet aan de zwarte rand komt de vsnaar tot een hoogte waarbij de malossi alleen van kan dromen :) De Malossi vario is niet alleen kleiner maar de vsnaar heeft daarop ook een grotere afstand tot de buitenrand

Euhm, dan is dit niet met standaard half-poulie geweest?
 
Die Malossi heeft zowel met ventilvar als gewone standaard halfpoelie gereden. Maakte geen verschil in top.
Overigens beide zonder shim, dus maximale vsnaar hoogte.

De S2BR rijdt zelfs met een shim in de halfpoelie. Die krijg je er ook bij en moet erin. Zou je die eruit halen dan kan de snaar dus nog hoger, en kan je naar mijn idee met een lange overrange snaar gaan rijden :)
 
Pronk said:
Ik leren afstellen? Ik denk dat ik heel wat meer ervaring heb als jij als het om afstellen gaat. En geloof mij nou maar dat een shim in de vario soms echt wel nodig is, ongeacht de koppeling. Voorbeeldje? Mijn sprint scooter, met volledig FKT speed blok, en dus ook een delta clutch. No way dat die goed wegkwam...bewezen @ jubbega 2002. Een shim in de vario, en het ding schoot weg als een raket. Maargoed...een delta clutch is natuurlijk geen goede koppeling, of ik, samen met de rest van de Koopmans Crew kunnen niet afstellen....

En dat het met mina niet zo is weet ik niet, maar met pia zeker wel.

Tis een feit :) ook bij mina wel eens nodig.
Dan kan je je koppeling aan laten grijpen bij 10k, maar zelfs dat werkt soms niet. En dat is nou ook weer niet echt een goede oplossing mocht het wel iets werken.
 
Aidix said:
Hier een foto van de Doppler na 1500km:

s2br-1800km.jpg


Geen slijtage. De vario is van een heel ander materiaal gemaakt dan een Polini/Malossi. Het is een beetje gelig en minder glad.


Op deze foto kan je het verschil zien in hoogte met een Malossi Sport:

s2br-malossi.jpg


Dit verschil in hoogte wordt ook echt nuttig gebruikt en vertaalt zich in een hogere topsnelheid. Zoals je op de vorige foto ziet aan de zwarte rand komt de vsnaar tot een hoogte waarbij de malossi alleen van kan dromen :) De Malossi vario is niet alleen kleiner maar de vsnaar heeft daarop ook een grotere afstand tot de buitenrand zoals hier te zien is:

varioslijt.jpg

tgaat niet om de lengte van de vario, maar hoe snel de snaar klimt te opzichte van het aantal km/h.
stel de ene vario is korter maar heeft een rechter oppervlak dan zal de snaar sneller klimmen en de scooter een hogere acceleratie hebben en betere top.
 
Als de snaar met de Doppler vario al hoger komt dan de Malossi vario uberhaupt groot is...
Hoe ga jij me dan nog inhalen op top? :)

Bovendien hebben 2 dezelfde scooters die hetzelfde toerental draaien tijdens acceleratie (en dus hetzelfde vermogen verstoken) dezelfde effectieve acceleratie. Tenzij bij een van de vario's er veel meer energie als wrijving wordt opgestookt.
 
dus er zijn eigenlijk 3 manieren waarop je de shim kunt plaatsen?

1. voor de vario (tussen halfpoelie en variobus)
2. in de vario (tussen variobus en gradenplaat)
3. achter vario (achter gradenplaat)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top