This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Doppler S2BR vario test

Status
Not open for further replies.

Aidix

Well-Known Member
Doppler S2BR 19mm vario op Minarelli horz.

Na de stuitende ontdekking dat een Malossi Sport vario in 2800km tot op het bot verslijt, en wetende dat een Polini zonder speeddrive k*t loopt, besloot ik om eens wat anders te bestellen. Vandaar dus de Doppler S2BR, zonder dank aan www.scoots.nl, die nog te lui waren om even te kijken welke rollen erbij zitten. De vario kostte mij 63,75 incl. verzendkosten. Dat is duurder dan een polini of malossi, maar hier zitten wel bruikbare rollen bij. De Doppler is nog niet zo oud, en je ziet hem bijna nergens, want iedereen propt klakkeloos een polini of malossi onder zijn scooter. Onbekend maakt onbemind blijkbaar...



Deze vario werkt met 19*15.5mm (Runner etc..) rollen en daarvan krijg je 3 setjes meegeleverd.
De rollen zijn goed voor de volgende gewichten (inclusief mixen):

3
3.5
4
4.25
4.75
5.5

Zeer bruikbaar dus, in tegenstelling tot de 6gram die je van bijv. Malossi krijgt. Bestel je ook nog een 4.7gr of 5.0gr mee, dan kan je bijna elk denkbaar gewicht tussen 3 en 5.5gram maken.
Verder zitten er buiten de overduidelijke drukveer ook nog een 'echte' varioring bij (zo'n std scooter begrenzer) en een shim die in je halfpoelie moet. De handleiding beslaat slechts 1 a4'tje, maar spreekt duidelijker taal dan de boekwerken die je wel eens bij producten uit Italie krijgt.



Belangrijker is natuurlijk de vraag of het net zo dramatisch loopt als een losse Polini of Malossi vario. Om het geheugen even op te frissen nog even het loopgedrag van enkele varios op mijn scooter. Tenzij anders vermeld met standaard halfpoelie en yamaha vsnaar.
-std mina: aardig stabiel tot ~60 daarna snel in toeren klimmen en een te lage eindoverbrenging.
-Polini: De beruchte dip rond de 60. Instabiel loopgedrag.
-Malossi: overtoeren van 0-30, daarna vrij stabiel. Slijtage enorm. Ventilvar maakt niets uit.
-Malossi Combinatie met malossi kevlar belt en ventilvar: verhelpt overtoeren 0-30 maar klimt gedurende de hele 'rit' langzaam in toeren. Zorgt voor nog grotere slijtage en iets lagere top wegens de wat kortere vsnaar. Overall wel meest stabiel van bovenstaande.

De S2BR heb ik gemonteerd met een standaard yamaha Vsnaar en de gewone halfpoelie. Het resultaat is verbazend: loopgedrag is bijna gelijk aan dat van een Overrange. Hij is stabiel, trekt goed weg en heeft een erg hoge eindoverbrenging. (Dit loopt ook stabieler en harder dan een Malossi met ventilvar en kevlar-belt.) Dit is sinds 1998 de eerste losse vario die uit de doos een perfect lopende scooter oplevert. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik dit de beste vario vind die ik tot nu toe ben tegengekomen, en wil een ieder ten zeerste aanraden om eens wat verder te kijken dan uw neus lang is. Er is echt meer en beter spul te koop dan de 2 a 3 bekende merken, dus ben je op zoek naar een betere vario, probeer het eens.

Van eventuele slijtage kan ik nu nog niets zeggen, maar als daar iets over te melden valt zal ik dat zeker doen.

/edit/ 2-1-2005: Na 1500km nog geen enkele slijtage.
 
Last edited:
Jelle RV said:
hij wilde eens wat anders testen,

maar inderdaad de hebo vario is heel goed, enige minpunt is de aparte rollenmaat van 17x12, en snel al heel laag in gewicht moet zitten

de rollenmaat is niet apart , 17X12 wordt in alle morini blokken std geleverd..

en lichte gewichten is helemaal BS wat mij betreft

ik zet in std mina hori met hebo vario en ander pijpje vaak 4,1 of 4,7 in , dat is zeer licht en in combinatie met hebo drukveer...
 
ik zit met de hebo vario, 3 gram, rode drukveer (gila70, R, 17,5) net op 10.800 rpm (aim)

moet nog lichter want hij draait naar mijn gevoel nog te weinig toeren....

vind ik toch wel licht als ik dat met mijn gewichtjes die in de mhr2000 gingen vergelijk....

en met apart bedoel ik dat niet iedere dealer ze vaak op voorraad heeft en lichter gaan als 3,0 gram
 
Donus said:
ik rij met top 50 cc ,verder helemaal standaart al 10.000 dus ik denk dat 10.800 voor 70cc wel weinig is :?

Ga jij ff elders onzin blaten.

ontopic: 3gram voor zo'n dat toerental is erg laag ja. Een beetje normale vario doet dat eerder met 4 gram.
 
nee daarom vind ik het ook zo raar

terwijl het toerenverloop echt goed is, geen dipjes niks
en drukveer lijkt me ook wel in de goede richting zitten

koppeling grijpt ook pas aan @ 10k
 
We hebben het hier over vario's niet over jouw topsnelheid en of jij vindt dat 10800 goed is voor die cylinder. (Wat overigens prima past bij cyl+uitlaat)

Als jij 10000 draait bij 75km/h en dat je top is dan heb je vast een standaard vario met een ring tussen de variobus en de voorste halfpoelie. Die moet daar niet, zet hem helemaal voorop en je krijgt een beter werkende vario.
 


ooh ik dacht dat je me niet geloofde over die 10.000
en inderdaad het is een standaard vario maar ik heb me vario ring er al uit gegooit of bedoel je een andere ring die tegen me halfpoelie zit ofzo
 
Ja die bedoel ik, die moet je ertussenuit halen en voor de hele varioboel doen. Dan stijgt je top met zeker 10-15km/h. Je scooter zal wel iets minder gaan trekken aangezien hij nu een heel andere overbrengingsverhouding heeft.
 


2,1 is zelfs nog verkrijgbaar beter zoeken
 
Donus said:
ooh ik dacht dat je me niet geloofde over die 10.000
en inderdaad het is een standaard vario maar ik heb me vario ring er al uit gegooit of bedoel je een andere ring die tegen me halfpoelie zit ofzo

wat probeer je nou duidelijk te maken dan?

we hebben het hier over een Doppler vario en std vario is helemaal dom en dan ook nog zeggen dat je ring er wel uit is klinkt helemaal wel noob hoor :?
 
Aidix said:
Ja die bedoel ik, die moet je ertussenuit halen en voor de hele varioboel doen. Dan stijgt je top met zeker 10-15km/h. Je scooter zal wel iets minder gaan trekken aangezien hij nu een heel andere overbrengingsverhouding heeft.

achter je vario bedoel je

dat ie minder trekt heb ik nog nooit gemerkt of de ring nou erachter zat of tussen de bus en de koelvin..
 
Jelle RV said:
zal leuk worden als het zaakje later nog getuned wordt
kan beter maar alvast gaan investeren in een goede vijl...


mja , op een degelijk getunede setup zou ik geen hebo vario nemen , alleen op lage en middeltoerige setups.

dan ga je beter voor MHR vario en overrange..
 
Status
Not open for further replies.