distributie tandiel yamaha neo 4t 5st bouwjaar 2019

dat alleen het merkteken op het distibutietandwiel voldoende is.
Dat is niet zo , dit merk teken geeft het punt aan dat beide kleppen gesloten zijn en de zuiger op bdp moet staan. er moet dus ergens te zien zijn dat je zuiger op bdp staat . Zit er in het carter rond het vliegwiel geen rubberen dop die je kan verwijderen , en zo het merkteken kan zien ?
Andere manier zou wezen om het via het bougie gat te meten , maar dat lijkt mij niet logisch. Wat ook voor komt is b.v een gaatje in het carter bij het vliegwiel en in het vliegwiel ook een gaatje wat overeen komt , en daar gaat dan een speciaal stuk gereedschap in , en houdt zo de zuiger op bdp . Heb je nergens van dit motor type een handleiding kunnen vinden op het internet ?
 
Hi.Nog even dit.Met het maantje is ook het vulplaatje eruit geschoten,kon het niet meer vinden.Hij heeft er toen een ander vulplaatje ingezet,yamaha 1.70 zei dat dat goed was.Het in de exhaust klep,stellen 0.10-0.16,die andere tweeop dezelfde tuimelaar zijn inlaat kleppen.

Ter info v.w.b. het 4 takt 3 kleppen injectie motorblok van o.a. de Neo's...

Originele koude klepspeling is:

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat

Vul en/of stelplaatjes maatvoering, zie de tabel hieronder:

kleppen yamaha neos.png

Yamaha Neos afstelling.png

kleppen yamaha neos  1.png


kleppen yamaha neos 2.png
 
Last edited:
Dat is niet zo , dit merk teken geeft het punt aan dat beide kleppen gesloten zijn en de zuiger op bdp moet staan. er moet dus ergens te zien zijn dat je zuiger op bdp staat . Zit er in het carter rond het vliegwiel geen rubberen dop die je kan verwijderen , en zo het merkteken kan zien ?
Andere manier zou wezen om het via het bougie gat te meten , maar dat lijkt mij niet logisch. Wat ook voor komt is b.v een gaatje in het carter bij het vliegwiel en in het vliegwiel ook een gaatje wat overeen komt , en daar gaat dan een speciaal stuk gereedschap in , en houdt zo de zuiger op bdp . Heb je nergens van dit motor type een handleiding kunnen vind
Ter info v.w.b. het 4 takt 3 kleppen injectie motorblok van o.a. de Neo's...

Originele koude klepspeling is:

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat

Vul en/of stelplaatjes maatvoering, zie de tabel hieronder:

View attachment 65103

View attachment 65108

View attachment 65109


View attachment 65110
Bedankt,hier hebben we wat aan.Ok kleppspeling uitlaat 0.10-0.24.Ik meet 0.17 als de als ik de tuimelaar op en neer beweeg,staat helemaal vrij van de nokkenas.Wat betekend die 0.24?
Post automatically merged:

Ter info v.w.b. het 4 takt 3 kleppen injectie motorblok van o.a. de Neo's...

Originele koude klepspeling is:

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat

Vul en/of stelplaatjes maatvoering, zie de tabel hieronder:

View attachment 65103

View attachment 65108

View attachment 65109


View attachment 65110
Bedankt.Ik meet 0.17 als de klep helemaal vrij staat van de tuimelaar.Wat betekend die 0.24?
 
Ter info v.w.b. het 4 takt 3 kleppen injectie motorblok van o.a. de Neo's...

Originele koude klepspeling is:

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat

Vul en/of stelplaatjes maatvoering, zie de tabel hieronder:

View attachment 65103

View attachment 65108

View attachment 65109


View attachment 65110
Hi.Ik word een beetje gek.Ik heb de radiateur er af gehaald.Maar zie nergens merktekens .Moet ik die zwarte overkapping er ook afhalen?.Ik hoef toch niet de hele scooter te slopen om een T merk te vinden.Ik kan heel eenvoudig met de koppeling de cylinder in de hoogste stand zetten.Simpele vraag.Moet de cylinder precies op het hoogte punt zetten maw voordat hij netIMG_20220518_141403_HDR.jpg naar beneden gaat of naar net naar boven gaat
 
Als je de zuiger precies op top hebt , nu je de kop er nog af hebt is dat ook goed . Al zou ik dan wel als ik jou was zelf ergens een merk op zetten dat je zeker weet dat hij op bdp blijft staan , niet dat hij wat verdraaid als je de ketting monteert .

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat
Dit zijn de waardes waartussen de speling moet zitten , de inlaat moet dus tussen de 0,10 en 0,16 zitten minimaal 0,10 en max 0,16 . Uitlaat idem maar dan tussen 0,18 en 0,24 . je hebt dus 0,06 speling waar tussen je niets hoeft te doen.
Post automatically merged:

Heb je ook op de omtrek rond je vliegwiel gekeken of er nergens een rubberen dop in het huis zit , waar je het merk kan zien?
 
Als je de zuiger precies op top hebt , nu je de kop er nog af hebt is dat ook goed . Al zou ik dan wel als ik jou was zelf ergens een merk op zetten dat je zeker weet dat hij op bdp blijft staan , niet dat hij wat verdraaid als je de ketting monteert .

0.10 - 0.16 inlaat
0.18 - 0.24 uitlaat
Dit zijn de waardes waartussen de speling moet zitten , de inlaat moet dus tussen de 0,10 en 0,16 zitten minimaal 0,10 en max 0,16 . Uitlaat idem maar dan tussen 0,18 en 0,24 . je hebt dus 0,06 speling waar tussen je niets hoeft te doen.
Post automatically merged:

Heb je ook op de omtrek rond je vliegwiel gekeken of er nergens een rubberen dop in het huis zit , waar je het merk kan zien?
Hi.Ja, ik heb overal gekeken of ik zo.n dop zie,nada.Ik ben nu toch aan het slopen dus haal die kap er ook maar af.Volgens de foto die telefonica mij heeft gestuurd moet ik dan T teken kunnen zien.Ik kan de zuiger precies op top zetten met de koppeling.Verzin wel een constructie om hem vast te zetten als ik de ketting er om leg.Ik Maak ook een merkteken op koppeling en carter.Tjonge,ik wil m.n oude kreidler terug!
 
.Tjonge,ik wil m.n oude kreidler terug!
Ja wat was dat heerlijk simpel he , ik zelf heb een gy6 blok waar ik niet zoveel van hoef te demonteren als bij jou .
Maar vind de techniek en dan met name de ontsteking met cdi , als je je er in verdiept toch wel een stuk bedrijfs zekerder dan het geklooi met die puntjes van vroeger. Hoewel de Kreidler samen met zundapp toch wel de top was. Had zelf een guillietta brommer uit Italie waar elke keer wel wat met de ontsteking mis ging.
 
Ja wat was dat heerlijk simpel he , ik zelf heb een gy6 blok waar ik niet zoveel van hoef te demonteren als bij jou .
Maar vind de techniek en dan met name de ontsteking met cdi , als je je er in verdiept toch wel een stuk bedrijfs zekerder dan het geklooi met die puntjes van vroeger. Hoewel de Kreidler samen met zundapp toch wel de top was. Had zelf een guillietta brommer uit Italie waar elke keer wel wat met de ontsteking mis ging.
Euhhhh ... Ik was meer een Zundapp Ks 50 Man , heb ook een Kreidler RMC Electronic gehad , en ik had een Multiplat Onsteking , die had geen Contactpunten. ;)
 
Ja wat was dat heerlijk simpel he , ik zelf heb een gy6 blok waar ik niet zoveel van hoef te demonteren als bij jou .
Maar vind de techniek en dan met name de ontsteking met cdi , als je je er in verdiept toch wel een stuk bedrijfs zekerder dan het geklooi met die puntjes van vroeger. Hoewel de Kreidler samen met zundapp toch wel de top was. Had zelf een guillietta brommer uit Italie waar elke keer wel wat met de ontsteking mis ging.

:rolleyes: Ik ergerde me juist geel en groen aan die oude types met puntjes...

Desalniettemin mis ik m'n eerste liefde (Kreidler RMS-S) best wel, deze was echter wel voorzien van een volledig elektronisch ontstekingscircuit.
Moest ook wel want er lag een bruut (race) motorblok onder van Minarelli welke in Duitsland gefabriceerd was.

Maar goed, dit was nog allemaal met een carburateur en hoefde men geen kleppen te stellen.
Echter zijn deze type Yamaha blokken van Minarelli een nachtmerrie gebleken voor de normale scooterpeeps onder ons.

En je hebt gelijk, blokken van de 4 klepper van Baotian bijvoorbeeld is een een stuk makkelijker om hier bij te kunnen komen.
 
Ik praat dan over 54 jaar geleden , en over electronische ontsteking had nog niemand toen gehoord . Heb nu een Trabant hierin zit voor elke cilinder ( 2 ) een contact punt , maar in de jaren 70 is hier een elctronische ontsteking voor uit gevonden , die ik dan ook gemonteerd heb .
Ook dkw 2 takt gereden een F12 hierin zaten 3 contact punten voor elke cilinder , echt een heel gedoe om dat af te stellen .
 
Ik praat dan over 54 jaar geleden , en over electronische ontsteking had nog niemand toen gehoord . Heb nu een Trabant hierin zit voor elke cilinder ( 2 ) een contact punt , maar in de jaren 70 is hier een elctronische ontsteking voor uit gevonden , die ik dan ook gemonteerd heb .
Ook dkw 2 takt gereden een F12 hierin zaten 3 contact punten voor elke cilinder , echt een heel gedoe om dat af te stellen .
Eureka!Ik heb het T teken,was een pijltje gevonden.Wat een gedoe.Bedankt Floris van Bommelstijn!!!!!!!Als ik dat eerder had ontvangen had mij een hoop gedoe bespaard gebleven.
 
Eureka!Ik heb het T teken,was een pijltje gevonden.Wat een gedoe.Bedankt Floris van Bommelstijn!!!!!!!Als ik dat eerder had ontvangen had mij een hoop gedoe bespaard gebleven.
Hi.Ik heb alles weer gemonteerd,uitlaat klep is 0.17,inlaat 0.10.Dit is met ketting erop en merkteken op merkteken kop.Het vliegwiel,ontsteking staat ook op merkteken,hoogste top cylinder.Vraag: Als ik de kickstarter weer monteer en proef kick en de kickstarter komt weer terug op start positie komen de merktekens weer in dezelfde positie te staan als ik in bovenstaande heb beschreven.Ik kan me vaag herinneren dat het merkteken op tandwiel niet op streepje kop zat,maar kan me vergissen.
 
Bij elke hele draai dus 360 gr moeten de merktekens weer in lijn komen te staan met elkaar . De ene keer heb je een arbeids slag , en de andere omwenteling staan de kleppen op tuimelen ( uitlaat gaat net dicht , inlaat opent ) . En let wel op je uitlaat klep want die zit dus 1 honderdste te nauw. Dat zal nu niet zo'n punt wezen maar dat kan kleiner worden en de klep kan strak komen te staan . Inlaat zit op de minimale speling.
Ik zou er toch voor beide iets dunnere plaatjes in zetten , zodat je ongeveer in het midden van beide waarde's komt te zitten .
Niet dat je direct na een paar honderd km's met een verbrande klep staat.
 
Eureka!Ik heb het T teken,was een pijltje gevonden.Wat een gedoe.Bedankt Floris van Bommelstijn!!!!!!!Als ik dat eerder had ontvangen had mij een hoop gedoe bespaard gebleven.

Ik las je topic pas in een later stadium maar aangezien het een Yamaha moeilijk motorblok betreft leek het me wel relevant om de info te posten.
Je weet in ieder geval nu wel hoe het precies zit en/of hoort te staan qua merktekens ;).
 
Last edited:
Ik las je topic pas in een later stadium maar aangezien het een Yamaha moeilijk motorblok betreft leek het me wel relevant om de info te posten.
Je weet in ieder geval nu wel hoe het precies zit en/of hoort te staan qua merktekens ;).
Ja,je hebt gelijk.Alleen al om de distibutie ketting er weer op te krijgenis moeilijk.Weet nog steeds niet de juiste volgorde,ketting te proberen af te krijgen met het tandwiel er nog op of tandwiel los halen van de nokkenas dan krijgt de ketting ruimte.Met tandwiel nog vast lukt het niet.Ik heb het voor de tweede keer moeten doen met tandwiel los,dan gaat de kettingt eraf maar dan zit je weer met je merkteken.Weet iemand precies de juiste volgorde om ketting van het tandwiel te krijgen en hem er weer op te zetten.,ook zit die ketting geleider steeds in de weg..Je komt moelijk overal bij,nauw allemaal.
 
Bij elke hele draai dus 360 gr moeten de merktekens weer in lijn komen te staan met elkaar . De ene keer heb je een arbeids slag , en de andere omwenteling staan de kleppen op tuimelen ( uitlaat gaat net dicht , inlaat opent ) . En let wel op je uitlaat klep want die zit dus 1 honderdste te nauw. Dat zal nu niet zo'n punt wezen maar dat kan kleiner worden en de klep kan strak komen te staan . Inlaat zit op de minimale speling.
Ik zou er toch voor beide iets dunnere plaatjes in zetten , zodat je ongeveer in het midden van beide waarde's komt te zitten .
Niet dat je direct na een paar honderd km's met een verbrande klep staat.
Hi.Ik was een ringetje aan de tuimelaar vergeten moets op nieuw demonteren.Nu weet ik niet meer hoe de ketting terug te krijgen op het tandwiel,heb alles geprobeerd,met tandwiel er op met tandwiel eraf.Het laatste stukje wil er niet op ketting geeft geen ruimte,forceren wil ik het niet.Weet iemand de precieze volgorde om de ketting weer op het tandwiel te krijgen.Ik geef zo langzamerhand de moed op en zoek iemand die tegen betaling mij wil helpen.
 
Back
Top