distributie tandiel yamaha neo 4t 5st bouwjaar 2019

Heb je weer de spanner in zijn geheel gedemonteerd ? en als je het nokkenas tandwiel eraf kan halen kun je dat toch het eerst in de ketting hangen , je merkteken op t zetten van de krukas , en nu kun je het nokkenas tandwiel als dat nog niet op de nokken as zit toch steeds een tand draaien in de ketting ? Je zou daar speling genoeg voor moeten hebben , net zo lang merk teken van de nokkenas ook goed staat.
 
Heb je weer de spanner in zijn geheel gedemonteerd ? en als je het nokkenas tandwiel eraf kan halen kun je dat toch het eerst in de ketting hangen , je merkteken op t zetten van de krukas , en nu kun je het nokkenas tandwiel als dat nog niet op de nokken as zit toch steeds een tand draaien in de ketting ? Je zou daar speling genoeg voor moeten hebben , net zo lang merk teken van de nokkenas ook goed staat.
Heb ik allemaal geprobeerd.Tandwiel erop tandwiel er af,ketting blijft laatste stukje 8 schakel of zo strak staan.Ik heb een merkteken op het schakeltje,cylinder bdp gezet. Nu lees ik dat er een kettingspanner moet zitten,die heb ik gezien bovenste boutje er af gehaald en kwam alleen een lange slappe veer uit,dit spant de ketting niet.Ik kan geen genoeg ruimte te krijgen om de ketting op te leggen.Als ik het in het tandwiel leg en dan probeer weer op de nokkenas te leggen blijf er een ruimte te weinig ,paar mm,ketting blijf strak hoe ik ook trek.Wil de boel niet forceren.Iemand hier moet toch weten wat je met die kettingspanner doet,dus niet de ketting geleiders en hoe de ketting er op te leggen.Bedankt dat je zoveel geduld met me heb.,IMG_20220521_214350.jpg
Heb je weer de spanner in zijn geheel gedemonteerd ? en als je het nokkenas tandwiel eraf kan halen kun je dat toch het eerst in de ketting hangen , je merkteken op t zetten van de krukas , en nu kun je het nokkenas tandwiel als dat nog niet op de nokken as zit toch steeds een tand draaien in de ketting ? Je zou daar speling genoeg voor moeten hebben , net zo lang merk teken van de nokkenas ook goed staat.
Heb op internet gezien dat je de hele kettingspanner moet demonteren,dus het huis waar het veertje in zit.
 
Heb ik allemaal geprobeerd.Tandwiel erop tandwiel er af,ketting blijft laatste stukje 8 schakel of zo strak staan.Ik heb een merkteken op het schakeltje,cylinder bdp gezet. Nu lees ik dat er een kettingspanner moet zitten,die heb ik gezien bovenste boutje er af gehaald en kwam alleen een lange slappe veer uit,dit spant de ketting niet.Ik kan geen genoeg ruimte te krijgen om de ketting op te leggen.Als ik het in het tandwiel leg en dan probeer weer op de nokkenas te leggen blijf er een ruimte te weinig ,paar mm,ketting blijf strak hoe ik ook trek.Wil de boel niet forceren.Iemand hier moet toch weten wat je met die kettingspanner doet,dus niet de ketting geleiders en hoe de ketting er op te leggen.Bedankt dat je zoveel geduld met me heb.,View attachment 65174

Heb op internet gezien dat je de hele kettingspanner moet demonteren,dus het huis waar het veertje in zit.
Ketting zit er op.Moest de kettingspanner verwijderen.Er zit een stift in die de kettingspanning regelt.Ketting kreeg direct meer ruimte.In het begin heb ik de ketting er af kunnen halen door het tanwiel los te nemen,zat toen al veel spanning op.Nu ging het makkelijk.Had ik dat maar eerder geweten en had iemand op deze thread het mij maar eerder verteld,had mij een hoop moeite bespaard bespaard gebleven.
 
Misschien voortaan beter Lezen ! was al eerder medegedeelt .
Dus nu niet gaan zeggen van ... Had ik dat maar eerder geweten en had iemand op deze thread het mij maar eerder verteld,had mij een hoop moeite bespaard bespaard gebleven., en ons de schuld gaan geven , je heb gewoon geen geduld!

trabiarie said:
Heb je weer de spanner in zijn geheel gedemonteerd ? en als je het nokkenas tandwiel eraf kan halen kun je dat toch het eerst in de ketting hangen , je merkteken op t zetten van de krukas , en nu kun je het nokkenas tandwiel als dat nog niet op de nokken as zit toch steeds een tand draaien in de ketting ? Je zou daar speling genoeg voor moeten hebben , net zo lang merk teken van de nokkenas ook goed staat.
 
Met alleen de veer loshalen ontspan je de spanner niet , deze moet je in z'n geheel demonteren en dan een pal terug drukken die het drukstuk tandje voor tandje belet weer terug te veren.
 
Met alleen de veer loshalen ontspan je de spanner niet , deze moet je in z'n geheel demonteren en dan een pal terug drukken die het drukstuk tandje voor tandje belet weer terug te veren.
Sorry brute force.Ik heb de ketting gemonteerd,nokkenas en ontsteking staan op merktekens.Het ging nu relatief gemakkelijker maar nog steeds lastig je kunt geen fouten maken,weinig ruimte en ik heb dikke vingers.Ketting kan alleen gemonteerd worden als het tandwiel los van de nokkenas is.Bij terug zetten heb ik het tandwiel op merkteken vast geklemd met een was knijper,ontsteking met een met een plaatje vast geschroefd,aan de koppeling ,dit om te voorkomen dat de zaak weer gaat verschuiven als ik het tandwiel weer,met ketting op de nokkenas monteer.klemmen verwijderd en het merkteken op het tandwiel verschoof ietjes,ongeveer 1 mm.Nog een vraagje:ik ga niet het hele forum lezen,er zijn drie kleppen,1 uitlaat,2 inlaat op de zelfde tuimelaar moet deze 2 kleppen dezelfde speling hebben,beide 0.10 koud?
 
Inlaat allebei gelijke speling stellen . Dat de nokkenas iets verdraait komt door het spannen van de ketting , als hij maar niet zover verdraait dat het een tand scheelt op de merktekens , dan moet je het ketting wiel een schakel van de ketting verdraaien. De spanner zit altijd aan zeg maar het slappe gedeelte van de ketting , dus niet aan het trekkend deel. Net als bij je fiets ketting , met versnelling , hij altijd onderop zit
 
Hi.Waarschijnlijk heb ik weer een stomme fout gemaakt.Bij het monteren ben ik er vanuit gegaan dat de motor links draaide omdat dan de krukas heel soepel kon draaien,als ik rechtsom draaide ging dat wat moeilijker.Nu kijk ik op de kickstarter en als ik kick dan draait de motor rechtsom dan is het trekkende gedeelte onder en het slappe boven is nu omgekeerd.Toen ik de kettingspanner eraf haalde was de stift veel langer,heb wel de lengte van de stif gemeten toen ik de spanner demonteerde was 18mm en is nu de helft minder voordat hij de strip raakt die op de ketting ligt.Dat betekend dat ik weer opnieuw moet beginnen maar deze keer weet ik hoe ik de ketting er om moet krijgen.Bedankt voor deze reply,zeg even of bovenstaande juist is en dat ik idd een stomme fout heb begaan.
 
Aldoende leert men , gelukkig heb je het betijds ontdekt . Als je kick start de motor rechtsom aan slingerd , dan kun je er vanuit gaan dat hij rechts om draait . Ook aan het openen van de kleppen kun je dat afleiden . Eerst de inlaat open , dan compressie en dan uitlaat open. Als de kleppen op de tuimelstand komen gaat de uilaat net dicht en de inlaat open.
Spanner zit op het slappe gedeelte van de ketting en gaat naar beneden door de veer. Ketting kan niet meer terug . omdat de pal dit belet.
Je hoeft in principe niets te doen , als je de motor rechtsom draait zou de spanner zijn werk moeten doen , de ketting spannen
 
Aldoende leert men , gelukkig heb je het betijds ontdekt . Als je kick start de motor rechtsom aan slingerd , dan kun je er vanuit gaan dat hij rechts om draait . Ook aan het openen van de kleppen kun je dat afleiden . Eerst de inlaat open , dan compressie en dan uitlaat open. Als de kleppen op de tuimelstand komen gaat de uilaat net dicht en de inlaat open.
Spanner zit op het slappe gedeelte van de ketting en gaat naar beneden door de veer. Ketting kan niet meer terug . omdat de pal dit belet.
Je hoeft in principe niets te doen , als je de motor rechtsom draait zou de spanner zijn werk moeten doen , de ketting spannen
Ben even na gaan denken.Motor draait toch links om.Ik heb steeds gekeken naar het tandwiel voor de trekkracht echter de trekkracht zit op het kleine tandwiel van het carter.Ik heb de ketting steeds boven ingelegd en strak getrokken.Ik moet hem van onderen inleggen,dat is de trekkracht kant,de bovenkant moet dan de slappe kant zijn verklaard ook de lengte van de stift.Enfin ik kan ook slap ouwehoeren.,we leren er van.Tomorrow is another day.
 
Op onze leeftijd is nadenken een gegeven dat we langzaam en bedacht moeten doen , een keer rustig erbij gaan zitten en het geheel nog eens bekijken , er een nachtje over slapen , dan valt het heitje . Ik ben kan ik wel zeggen nog steeds dagelijks bezig met motoren en daarom is het voor mij gesneden koek , maar kan me indenken dat je even een pauze nodig hebt om de hersenen weer te ordenen . Ik heb dat met veel electronica dingen ( telefoons . tv e.d ) wat daar al niet mee kan , dan blijft het heitje ook wel eens steken , en heb ik hulp nodig van de jeugd
 
Op onze leeftijd is nadenken een gegeven dat we langzaam en bedacht moeten doen , een keer rustig erbij gaan zitten en het geheel nog eens bekijken , er een nachtje over slapen , dan valt het heitje . Ik ben kan ik wel zeggen nog steeds dagelijks bezig met motoren en daarom is het voor mij gesneden koek , maar kan me indenken dat je even een pauze nodig hebt om de hersenen weer te ordenen . Ik heb dat met veel electronica dingen ( telefoons . tv e.d ) wat daar al niet mee kan , dan blijft het heitje ook wel eens steken , en heb ik hulp nodig van de jeugd
Alles is weer gemonteerd echter ik ben toch bang dat het vulplaatje van de uitlaatklep toch in het motorblok terecht is gekomen.Brtute Force.s advies was terecht maar toen was het waarschijnlijk al te laat.Ik kan het vulplaatje nergens vinden.Met de kickstarter hoor ik geen vreemd geluid maar durf nog niet de motor te starten want dan gaat hij toeren maken en kan het plaatje zich gaan verplaatsen,als het erin zit.
 
Inderdaad vliegwiel zit als je op de scooter zit rechts. Je kan de zuiger op top zetten dan moet het merkteken overeen komen , zowel van de nokkenas als het vliegwiel. Als je alles hebt gemonteerd laat dan de koelkap er nog even af , na het spannen van de ketting de krukas een paar keer ronddraaien en kijken of alles nog op tijd staat , en je geen vreemde dingen hoort of voelt . wat Brute-force ook al opmerkte , je hebt toch wel het wegschietende halve maantje weer gevonden ?
Hallo.De scooter loopt weer.Bedankt voor jullie support.Ik heb teveel fouten gemaakt om op te noemen.Veel geleerd,weet nu hoe ik de volgende keer moet doen,hoop van niet.Deze moderne scooters zitten gecompliceerd in elkaar.Je moet alles op dejuiste volgorde doen,zo niet,kan je weer overnieuw beginnen..Ik ben scheepselectricien geweest op de grote vaart,die fouten maakte ik toen niet maar dat is lang geleden en heb die ervaring verloren.Nu weer beetje terug,dank zij een scheef ingedraaide bougie.Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
 
Back
Top