Hallo Willem je bent van dezelfde lichting als ik zie ik , het is geen probleem dat je het hebt gedemonteerd zonder alles op tijd te zetten , je hebt de kop er nog af neem ik aan ? Dan de zuiger op bdp zetten , en het merkteken van het vliegwiel staat als het goed is op het T merk.
Hierbij een filmpje hoe je zonder klepveren tang toch je halve maantjes met veren kan monteren , zelf doe ik het met een grote sluitring waar ik een gebogen ijzer op heb gelast onder de kolomboor machine , met een moertje onder de klepschotel. Je moet de kleppen stellen met vulplaatjes lees ik uit je bericht ? weet je de speling van de kleppen ? Dan nokken as monteren en met een voelermaat de speling meten die ze nu hebben , uiteraard als alle kleppen gesloten zijn , dus op T merk vliegwiel , en nokkenas ook op het merk zetten , de kleppen zijn dan allemaal gesloten.
Nu kan je meten welk verschil in speling je hebt t.o.v de specificatie . Als je alles goed hebt genoteerd en ook bij welke klep , de krukas door draaien , zodat de kleppen de zuiger niet raken als je ze indrukt om het plaatje wat er nu inzit te demonteren en op te meten , hoe dik hij nu is.
Het staat ook wel eens op de onderkant van het plaatje in gegraveerd . Dan een dunner of dikker plaatje erin , en klaar is Willem.
Wat ik ook wel eens doe is , een oude koppakking monteren , dan de klepbrug met de kopbouten , en vastzetten en na het meten alles weer loshalen , dan hoef je niet de kleppen onder de nokken as in te drukken . Is het dan oke weer monteren met de nieuwe pakkingen.