distributie tandiel yamaha neo 4t 5st bouwjaar 2019

poeki

New Member
Hi.Ik heb het bougiegat verpest door bougie scheef in te draaien,draad opfrissen helpt niet,Ik heb nu een insert M12 buiten,10x1 binnen en wil die indraaien in het bougiegat.Echter de cylinderkop moet er af.Ik heb alles al los maar moet het distributie tandwiel en distributieketting nog demonteren.Hoe demonteer ik het tandwiel en ketting.Ik kan het risico niet nemen om te tappen zonder de kop te verwijderen ivm slijpsel in het blok.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou het risico ook niet nemen , als eerste de kettingspanner losmaken , zodat je ruimte in de ketting krijgt , demonteren met het vliegwiel op het T merk , als de kleppen allebei gesloten zijn en niet op tuimelen staat ( uitlaat gaat net dicht en inlaatklep opent) , merktekens op het distributie tandwiel staan dan ook correct , daarna ketting van tandwiel af halen en kop demonteren. Bij montage omgekeerd te werk gaan .Opletten dat de merktekens goed staan en de kop monteren met het juiste aanhaal moment en kruislings. Heb je wel een speciale helicol voor bougie gat reparatie.
 
Ik zou het risico ook niet nemen , als eerste de kettingspanner losmaken , zodat je ruimte in de ketting krijgt , demonteren met het vliegwiel op het T merk , als de kleppen allebei gesloten zijn en niet op tuimelen staat ( uitlaat gaat net dicht en inlaatklep opent) , merktekens op het distributie tandwiel staan dan ook correct , daarna ketting van tandwiel af halen en kop demonteren. Bij montage omgekeerd te werk gaan .Opletten dat de merktekens goed staan en de kop monteren met het juiste aanhaal moment en kruislings. Heb je wel een speciale helicol voor bougie gat reparatie.
Hi.Bedankt voor reply.Ik heb dus van alles fout gedaan.Ik heb niet naar de merktekens gekeken omdat ik dacht dat het tandwiel er maar op een manier op kan.Dacht als ik het terug monteer dan moet het goed zijn of het merkteken nou onder of boven staat omdat het tandwiel maar op een stand gemonteerd kan worden.Foto..Dus bij terugmontage zit ik fout?Er zitten drie kleppen,een zonder vulplaatje waar tot overmaat van ramp zo.n halve maandje,er zitten er 2 en zitten op het uiteinde van de klepsteel, eruit viel omdat de hele nokkenas er uit viel.Ik krijg het er niet meer in,veerdruk te sterk,duimdruk.Klepveer moet naar beneden om het het kleine halve maandje in in te laten zakken.Ik heb een insert voor bougiegat.Ik ben van de oude stempel en heb dingen verleerd.Kleppen stellen heb ik vroeger wel gedaan maar moet dit weer leren.zijn er mensen op het forum die,tegen vergoeding,kunnen helpen om die kop weer terug te zetten,af monteren doe ik zelf.(Nu snap ik waarom merkteken op T moet staan juiste positie kleppen bij het starten)Oeps,wat ben ik stom.Hoe moet ik dit nu corrigeren bij terug montageDank,Willem.
 
Hallo Willem je bent van dezelfde lichting als ik zie ik , het is geen probleem dat je het hebt gedemonteerd zonder alles op tijd te zetten , je hebt de kop er nog af neem ik aan ? Dan de zuiger op bdp zetten , en het merkteken van het vliegwiel staat als het goed is op het T merk.
Hierbij een filmpje hoe je zonder klepveren tang toch je halve maantjes met veren kan monteren , zelf doe ik het met een grote sluitring waar ik een gebogen ijzer op heb gelast onder de kolomboor machine , met een moertje onder de klepschotel. Je moet de kleppen stellen met vulplaatjes lees ik uit je bericht ? weet je de speling van de kleppen ? Dan nokken as monteren en met een voelermaat de speling meten die ze nu hebben , uiteraard als alle kleppen gesloten zijn , dus op T merk vliegwiel , en nokkenas ook op het merk zetten , de kleppen zijn dan allemaal gesloten.
Nu kan je meten welk verschil in speling je hebt t.o.v de specificatie . Als je alles goed hebt genoteerd en ook bij welke klep , de krukas door draaien , zodat de kleppen de zuiger niet raken als je ze indrukt om het plaatje wat er nu inzit te demonteren en op te meten , hoe dik hij nu is.
Het staat ook wel eens op de onderkant van het plaatje in gegraveerd . Dan een dunner of dikker plaatje erin , en klaar is Willem.
Wat ik ook wel eens doe is , een oude koppakking monteren , dan de klepbrug met de kopbouten , en vastzetten en na het meten alles weer loshalen , dan hoef je niet de kleppen onder de nokken as in te drukken . Is het dan oke weer monteren met de nieuwe pakkingen.
 
Hallo Willem je bent van dezelfde lichting als ik zie ik , het is geen probleem dat je het hebt gedemonteerd zonder alles op tijd te zetten , je hebt de kop er nog af neem ik aan ? Dan de zuiger op bdp zetten , en het merkteken van het vliegwiel staat als het goed is op het T merk.
Hierbij een filmpje hoe je zonder klepveren tang toch je halve maantjes met veren kan monteren , zelf doe ik het met een grote sluitring waar ik een gebogen ijzer op heb gelast onder de kolomboor machine , met een moertje onder de klepschotel. Je moet de kleppen stellen met vulplaatjes lees ik uit je bericht ? weet je de speling van de kleppen ? Dan nokken as monteren en met een voelermaat de speling meten die ze nu hebben , uiteraard als alle kleppen gesloten zijn , dus op T merk vliegwiel , en nokkenas ook op het merk zetten , de kleppen zijn dan allemaal gesloten.
Nu kan je meten welk verschil in speling je hebt t.o.v de specificatie . Als je alles goed hebt genoteerd en ook bij welke klep , de krukas door draaien , zodat de kleppen de zuiger niet raken als je ze indrukt om het plaatje wat er nu inzit te demonteren en op te meten , hoe dik hij nu is.
Het staat ook wel eens op de onderkant van het plaatje in gegraveerd . Dan een dunner of dikker plaatje erin , en klaar is Willem.
Wat ik ook wel eens doe is , een oude koppakking monteren , dan de klepbrug met de kopbouten , en vastzetten en na het meten alles weer loshalen , dan hoef je niet de kleppen onder de nokken as in te drukken . Is het dan oke weer monteren met de nieuwe pakkingen.
Hallo.Bedankt voor je hulp,had even moeten wachten met demonteren kop,had niet verwacht dat iemand zou reageren.Er zitten drie kleppen in,twee zitten naast elkaar op de zelfde kleppenbrug, nummers 202 en 198.De andere klep,waar het halve maandje is uitgevallen is kleiner dan de andere twee.Ik zie geen vulplaatjes maar kijk direct op het uiteinde van de klep waar de halve maantjes zitten,1halve maandje kan ik zien.Betekent dit dat de vulplaatjes er ook zijn uitgevallen of zitten hier geen vulplaatjes en wat voor klep is dit?Kan ook niet met een voelermaat meten omdat uiteinde kleppensteel paar mm dieper ligt,kan geen voelermaat tussen.Heb de filmpjes gezien,kan ook even bij een monteur langs gaan die zo.n tang heeft,met zo.n tang moet makkelijk gaan.Bedankt,ik leer een hoop van je en we geven de moed niet op! Willem.
Post automatically merged:

Hallo.Bedankt voor je hulp,had even moeten wachten met demonteren kop,Had niet verwacht dat iemand zou reageren.Er zitten drie kleppen in,twee zitten naast elkaar.De andere klep,waar het halve maandje is uitgevallen is kleiner dan de andere twee.Ik zie geen vulplaatjes maar kijk direct op op het uiteinde van de kleppensteel waar de halve maandjes zitten.Ook ligt het uiteinde van de kleppensteel paar mm dieper kan daar geen voelermaat tussen krijgen.Betekent dit dat de opvulplaatjes er ook zijn uitgevallen of zitten hier geen vulplaatjes in en wat voor klep is dit?Bedankt,ik leer een hoop van je en we geven de moed niet op
 
Last edited:
Zit er op de tuimelaars dan geen stelboutje met een moertje voor de borg? De stelplaatjes kunnen er haast niet uitvallen , want die liggen in een verdiepte schotel op de veer . Kun je eens een foto maken van de klepbrug en je kop kunnen we zien waarover we het hebben.
 
Hallo.Ik ben naar de scooterjongens gegaan en gevraagd of ze het halve maantje er even in wilde zetten,geen probleem.Ik vertelde hem dat het bougiegat draad versleten was en ik er een insert in wilde zetten."weet je wel wat je doet het moet in 1 keer goed gaan,voor €25 zet ik hem er in".Zo gezegd zo gedaan.Bougie zit weer lekker vast ben alleen bang dat als ik de bougie eruit haal ook de coil meekomt.Hij heeft geen locktite gebruikt.Totale kosten:€55,inclusief,maandjes,pakking en opzetkapje voor de kleppensteel,Helicoil.Op de tuimelaars zitten geen borgmoertje etc.Als de kleppen gesteld moeten worden gaan er vulplaatjes in.Nog even op tijd stellen, vliegwiel op T en streepje op distributietandwiel naar boven tussen 2 streepjes, in het midden daarvan daar staat ook een half rondje aan de rand.Mijn Nano is uit 2019.Heb al geprobeerd een foto te sturen maar dat schijnt niet te lukken.Heb op alle icoontjes gedrukt maar ik kom niet op bestand afbeeldingen waar de foto.s staan.We zijn weer een stukje verder,maar ga even relaxen want het heeft mij toch wel wat zenuwen en tijd gekost omdat ik op m.n eentje het wiel probeerde uit te vinden.Had beter moeten luisteren en niet overhaast te werk gaan.We zijn met pensioen! en van je fouten moet je leren.
 
Je hebt helemaal gelijk , ik heb precies hetzelfde , ook met pensioen alleen nog steeds in de werk modus .
Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken over het wisselen van de bougie , een helicol vreet zich meestal goed vast.
Hebben ze de kleppen ook gesteld of moet je dat nog doen? Succes met monteren komt vast goed , rustig aan , en als je alles op tijd hebt , eerst met de hand de krukas een paar keer rond draaien na het spannen van de ketting.
 
IMG_20220512_223228_HDR.jpg
Je hebt helemaal gelijk , ik heb precies hetzelfde , ook met pensioen alleen nog steeds in de werk modus .
Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken over het wisselen van de bougie , een helicol vreet zich meestal goed vast.
Hebben ze de kleppen ook gesteld of moet je dat nog doen? Succes met monteren komt vast goed , rustig aan , en als je alles op tijd hebt , eerst met de hand de krukas een paar keer rond draaien na het spannen van de ketting.
Post automatically merged:

Hi.Bedankt.Nog even het volgende het distributie tandwiel moet ik met het streepje naar boven plaatsen op de plaats waar het andere streepje zit op de cylnderkop staat,toch.Kleppen staan dicht maar als ik aan het tandwiel draai heb ik een vrij grote slag naar links en recht,2 cm of zo voordat de tuimelaar de kleppen raakt,is dat ok?Het vliegwiel moet ik op t setten en waar staat die t precies,heb nog niet het deksel eraf gehaald.Ketting opleggen met streepje op streepje en t op vliegwiel,is dat juist?IMG_20220513_140640.jpg
Post automatically merged:

Je hebt helemaal gelijk , ik heb precies hetzelfde , ook met pensioen alleen nog steeds in de werk modus .
Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken over het wisselen van de bougie , een helicol vreet zich meestal goed vast.
Hebben ze de kleppen ook gesteld of moet je dat nog doen? Succes met monteren komt vast goed , rustig aan , en als je alles op tijd hebt , eerst met de hand de krukas een paar keer rond draaien na het spannen van de ketting.
Hij zei dat de kleppen gesteld waren maar dat heb ik hem niet zien doen.Kan het zijn dat de kleppen al gesteld waren voor de montage,of moet ik
dat opnieuw doen,er is immers niets veranderd,zelfde kleppen en opvulplaatjes.
Post automatically merged:

Je hebt helemaal gelijk , ik heb precies hetzelfde , ook met pensioen alleen nog steeds in de werk modus .
Ik denk niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken over het wisselen van de bougie , een helicol vreet zich meestal goed vast.
Hebben ze de kleppen ook gesteld of moet je dat nog doen? Succes met monteren komt vast goed , rustig aan , en als je alles op tijd hebt , eerst met de hand de krukas een paar keer rond draaien na het spannen van de ketting.
Hij zei dat de kleppen gesteld waren maar dat heb ik hem niet zien doen.Kan het zijn dat de kleppen al gesteld waren voor de montage,of moet ik
dat opnieuw doen,er is immers niets veranderd,zelfde kleppen en opvulplaatjes.
 
Last edited:
View attachment 65011

Post automatically merged:

Hi.Bedankt.Nog even het volgende het distributie tandwiel moet ik met het streepje naar boven plaatsen op de plaats waar het andere streepje zit op de cylnderkop staat,toch.Kleppen staan dicht maar als ik aan het tandwiel draai heb ik een vrij grote slag naar links en recht,2 cm of zo voordat de tuimelaar de kleppen raakt,is dat ok?Het vliegwiel moet ik op t setten en waar staat die t precies,heb nog niet het deksel eraf gehaald.Ketting opleggen met streepje op streepje en t op vliegwiel,is dat juist?View attachment 65029
Post automatically merged:


Hij zei dat de kleppen gesteld waren maar dat heb ik hem niet zien doen.Kan het zijn dat de kleppen al gesteld waren voor de montage,of moet ik
dat opnieuw doen,er is immers niets veranderd,zelfde kleppen en opvulplaatjes.
Post automatically merged:


Hij zei dat de kleppen gesteld waren maar dat heb ik hem niet zien doen.Kan het zijn dat de kleppen al gesteld waren voor de montage,of moet ik
dat opnieuw doen,er is immers niets veranderd,zelfde kleppen en opvulplaatjes.
Hi.Nog even dit.Met het maantje is ook het vulplaatje eruit geschoten,kon het niet meer vinden.Hij heeft er toen een ander vulplaatje ingezet,yamaha 1.70 zei dat dat goed was.Het in de exhaust klep,stellen 0.10-0.16,die andere tweeop dezelfde tuimelaar zijn inlaat kleppen.
 
Die 2 cm kan best kloppen , is de arbeids slag , duurt dan even voordat de uitlaatklep open gaat , en de inlaat is dan al een tijdje dicht.
streep op nokkenas tandwiel staat dan omhoog , er staat dacht ik ook een streepje of punt op je klepbrug. De twee gaatjes staan dan gelijk met de kleppen deksel rand. Ik zou als je zekerheid wilt even de klepspeling meten is niet zo'n grote klus.
T merk staat op het vliegwiel en er staat een teken op het carter. zolang je de kop eraf hebt kun je de zuiger in top zetten en dan achter je koelkap van je vliegwiel kijken of het merkteken klopt. Met het ontstekings tijdstip heb je geen problemen hij vonkt elke omwenteling.
heb je alles gemonteerd en de ketting gespannen , draai dan minimaal de krukas 2 omwentelingen en check de tekens nog een keer voor de zekerheid.
 
Hi.Nog even dit.Met het maantje is ook het vulplaatje eruit geschoten,kon het niet meer vinden.

Hij heeft er toen een ander vulplaatje ingezet,yamaha 1.70 zei dat dat goed was.Het in de exhaust klep,stellen 0.10-0.16,die andere tweeop dezelfde tuimelaar zijn inlaat kleppen.
Mijn advies is dat je zeker weet dat het niet in het blok gevallen is , anders heb je straks een hoop schade.
 
Die 2 cm kan best kloppen , is de arbeids slag , duurt dan even voordat de uitlaatklep open gaat , en de inlaat is dan al een tijdje dicht.
streep op nokkenas tandwiel staat dan omhoog , er staat dacht ik ook een streepje of punt op je klepbrug. De twee gaatjes staan dan gelijk met de kleppen deksel rand. Ik zou als je zekerheid wilt even de klepspeling meten is niet zo'n grote klus.
T merk staat op het vliegwiel en er staat een teken op het carter. zolang je de kop eraf hebt kun je de zuiger in top zetten en dan achter je koelkap van je vliegwiel kijken of het merkteken klopt. Met het ontstekings tijdstip heb je geen problemen hij vonkt elke omwenteling.
heb je alles gemonteerd en de ketting gespannen , draai dan minimaal de krukas 2 omwentelingen en check de tekens nog een keer voor de zekerheid.
Hi.Nog even voor alle zekerheid.Ik ga de kop monteren,tandwiel op streepje,zie foto,en vliegwiel op t,bovenste stand cylinder.Wat betekenen die twee halve rondjes na het streepje..Inlaat,uitlaat kleppen?IMG_20220515_085133_HDR.jpg
 
Volgens mij , betekenen die twee halve gaatjes niets , het streepje is het merk teken wat overeen moet komen met je nokkenas tandwiel.
Meestal maken ze die rondjes om uitscheuren van het metaal te voorkomen bij het omzetten van dat lipje , welk waarschijnlijk is ( het lipje) om hem zuiver recht in de kop te monteren , of om iets te borgen.
 
Hi,je bent nog niet van me af,lol.Ik leer een hoop.Ik kan nergens een merkteken vinden.Als ik linksom op de koppeling draai gaat de zuiger op en neer.Het is toch niet zo dat je weer iets moet demonteren om een t teken te vinden.Ik kan dus ook aan de koppelingIMG_20220516_140824_HDR.jpg draaien om de zuiger op de hoogste stand te zetten en dan even een merkteken zetten voordat ik de cylinderkop monteer.Moet de cylinder op de hoogste stand of net daarvoor of.......?Ik heb een neo uit 2019.
 
De merktekens staan op het Vliegwiel, daar moet je aan draaien ipv het koppelingshuis.
Op het vliegwiel staat de Letter T van Timing.
Dan zorgen dat het Nokkenas tandwiel juist staat , dus kleppen gesloten bij BDP.
 
De merktekens staan op het Vliegwiel, daar moet je aan draaien ipv het koppelingshuis.
Op het vliegwiel staat de Letter T van Timing.
Dan zorgen dat het Nokkenas tandwiel juist staat , dus kleppen gesloten bij BDP.
Als ik aan het vliegwiel draai gaat het wiel draaien maar de zuiger niet
Post automatically merged:

Als ik aan het vliegwiel draai gaat het wiel draaien maar de zuiger niet
Links op de foto koppeling,rechts is dat het vliegwiel ?want meer is er niet kan daar geen teken op ontdekken.Als ik daar aan draai,draait alleen het wiel mee.Ik begrijp er niets meer van,als dit het vliegwiel niet is waar zit het dan?Het gaat om een Yamaha neo uit 2019.
 
Last edited:
Als ik aan het vliegwiel draai gaat het wiel draaien maar de zuiger niet
Post automatically merged:


Links op de foto koppeling,rechts is dat het vliegwiel ?want meer is er niet kan daar geen teken op ontdekken.Als ik daar aan draai,draait alleen het wiel mee.Ik begrijp er niets meer van,als dit het vliegwiel niet is waar zit het dan?Het gaat om een Yamaha neo uit 2019.

Het vliegwiel zit aan de andere kant van het blok niet onder de carterkap je moet 1 koelkap verwijderen daar zit het vliegwiel onder

Zie onderstaande video hier gaan ze de kleppenstellen maar in het begin zetten ze het vliegwiel op tijd wellicht heb je hier iets aan:
 
Inderdaad vliegwiel zit als je op de scooter zit rechts. Je kan de zuiger op top zetten dan moet het merkteken overeen komen , zowel van de nokkenas als het vliegwiel. Als je alles hebt gemonteerd laat dan de koelkap er nog even af , na het spannen van de ketting de krukas een paar keer ronddraaien en kijken of alles nog op tijd staat , en je geen vreemde dingen hoort of voelt . wat Brute-force ook al opmerkte , je hebt toch wel het wegschietende halve maantje weer gevonden ?
 
Het vliegwiel zit aan de andere kant van het blok niet onder de carterkap je moet 1 koelkap verwijderen daar zit het vliegwiel onder

Zie onderstaande video hier gaan ze de kleppenstellen maar in het begin zetten ze het vliegwiel op tijd wellicht heb je hier iets aan:

Inderdaad vliegwiel zit als je op de scooter zit rechts. Je kan de zuiger op top zetten dan moet het merkteken overeen komen , zowel van de nokkenas als het vliegwiel. Als je alles hebt gemonteerd laat dan de koelkap er nog even af , na het spannen van de ketting de krukas een paar keer ronddraaien en kijken of alles nog op tijd staat , en je geen vreemde dingen hoort of voelt . wat Brute-force ook al opmerkte , je hebt toch wel het wegschietende halve maantje weer gevonden ?
De ontsteking zit idd aan de rechterkant maar achter de radiateur en het niet even de kap verwijderen je moet de radiateur wegnemen om bij de ontsteking en vliegwiel te komen.Weet niet of Yamaha het zo geconstrueerd heeft om bij het vliegwiel te komen om hem op T te zetten.Ik ga steeds meer denken dat alleen het merkteken op het distibutietandwiel voldoende is.Je kunt de kleppen niet stellen.Hier zit EEN schijfje in waarop een nummer staat,bij mij is het 1.70 uitlaat.Op bovenste foto van mijn post is dat duidelijk te zien dat je niet op de klassieke manier kunt stellen.Mocht de speling gecorrigeerd moeten worden dan moet er aan ander schijfje in.Ik kan op internet geen video ontdekken om de Yamaha neo E4 2018 te stellen,dit is de meest recente uitvoering.Aan video.s van andere merken heb ik niets.IMG_20220517_084822_HDR.jpg
 
Back
Top