Diode bij het startrelais - itajet dragster 2001

neliz1986

Well-Known Member
Ik ben bezig mijn oude dragster weer op de straat te zetten maar ik zit met het volgende probleem. Bij het startrelais hoort oorspronkelijk een diode te zitten maar deze is volledig vergaan, er zijn nu alleen nog 2 ijzerdraadjes van over.

Mijn vraag is: ·weet iemand wat voor soort diode hier hoort te zitten?
Bij de scooterzaken kunnen ze er ook niets zinnigs over zeggen, alleen dat het een diode moet zijn. maarja er zijn wel 1000 soorten ofzo.
Groeten,

Niels
 
Advertisement - register to remove this

Neem gewoon een diode die behoorlijk wat amperes kan trekken, minimaal 20A ofzo, dan moet het wel goed gaan.

Als je zonder diode blijft rijden, fikt je startrelais er vrij snel uit.
 
bestellen?
deze kun je direct kopen bij de beter electro zaak.
en dan geen zaak war ze t.v. -dvd-keuken aparatuur verkopen.
een electro-shop waar ze onderdelen verkopen zo als dioden - stekkers-pc benodiogehden.
 
Volgens mij is dat een zener. Wat je zoekt is een "vrijloop diode". Zo heet dat in de volksmond. Dat is een diode antiparallel over de verbruiker met spoel. Bij het afvallen van het anker in een relais wordt er een spanning gegenereerd in tegengestelde richting met de energie van het magnetisch veld.

Een diode bestellen bij conrad is een dure hobby door de verzendkosten. Neem even het relais mee naar een electroboer op de hoek en zeg dat je een vrijloop diode moet hebben. Hij trekt dan direct wat onder de toonbank vandaan. Zo'n ding kost 10ct oid.

Een 1N400X serie zal het ws worden. Afhankelijk van het type bekrachtiging.
 
Back
Top