Zip 2-takt zekering (bij accu) springt bij hoge toeren, de ENIGE nog werkende elektronica daarna... veel te snel knipperend ledverlichting rechtsvoor

Roy2007

Member
Zip 2-takt. Zekering naast de accu brandt door bij hoge toeren/veel gas geven. De ENIGE nog werkende elektronica daarna is een veel te snel knipperende ledverlichting rechtsvoor op de kap. Verder geen verlichting, claxon, richtingaanwijzers of elektrische start meer
 
Advertisement - register to remove this

Dan laad hij goed bij , kun je ervan uitgaan dat de regelaar goed is. Heb je voor die ledverlichting het juiste knipper relais , geschikt voor led ?
Wel vreemd dat de zekering dan door brand , als je veel toeren maakt , hoeveel amp zekering zit er in ?
 
Is inderdaad heel vreemd.
Een deel van de wisselspanning valt uit want de verlichting doet het niet.
De accu heeft toch een goeie laadspanning en toch gaat de zekering defect.
En blijkbaar krijgt het, in de spanningsregelaar ingebouwde, knipperrelais een te hoge spanning waardoor het knipperlicht rechts voor sneller gaat knipperen???
Dit laatste kan bijna niet want als hij het knipperlicht rechts voor te snel knippert dan moet rechts achter ook te snel knipperen, of valt dit dan uit?
Terwijl ik verder begrijp dat de knipperlichten links het niet meer doen, terwijl deze dezelfde knipperspanning krijgen aangeboden als de knipperlichten rechts

Ik krijg bijna de indruk dat van de elektrische installatie in het algemeen niet veel deugd en dat de beschreven issues ook te maken hebben met meerdere oorzaken.

Dus @Roy2007 , kijk je gehele bedrading en connectoren eens na op slechte contacten en oxidevorming en kortsluitingen tgv doorgeschuurde of losliggende draden.
 
Dan laad hij goed bij , kun je ervan uitgaan dat de regelaar goed is. Heb je voor die ledverlichting het juiste knipper relais , geschikt voor led ?
Wel vreemd dat de zekering dan door brand , als je veel toeren maakt , hoeveel amp zekering zit er in ?
7.5 brand door. 10 ook. ik ga van de week de led-bedrading nalopen want die heeft nooit helemaal goed gewerkt
Post automatically merged:

Is inderdaad heel vreemd.
Een deel van de wisselspanning valt uit want de verlichting doet het niet.
De accu heeft toch een goeie laadspanning en toch gaat de zekering defect.
En blijkbaar krijgt het, in de spanningsregelaar ingebouwde, knipperrelais een te hoge spanning waardoor het knipperlicht rechts voor sneller gaat knipperen???
Dit laatste kan bijna niet want als hij het knipperlicht rechts voor te snel knippert dan moet rechts achter ook te snel knipperen, of valt dit dan uit?
Terwijl ik verder begrijp dat de knipperlichten links het niet meer doen, terwijl deze dezelfde knipperspanning krijgen aangeboden als de knipperlichten rechts

Ik krijg bijna de indruk dat van de elektrische installatie in het algemeen niet veel deugd en dat de beschreven issues ook te maken hebben met meerdere oorzaken.

Dus @Roy2007 , kijk je gehele bedrading en connectoren eens na op slechte contacten en oxidevorming en kortsluitingen tgv doorgeschuurde of losliggende draden.
ik ga van de week de led-bedrading nalopen want die heeft nooit helemaal goed gewerkt sinds ik m heb. bij omdraaien contact komen ze nooit helemaal gelijk op zeg maar. ik kom erop terug als ik alles nagelopen ben
Post automatically merged:

Start Relais kan ook kapot zijn , dan brand de zekering ook steeds door ....
is de start relais alleen voor electrisch starten ?
 
Maar het hoofdcircuit van de startmotor dat bestaat uit:

plus-pool accu -->startrelais contact -->startmotor -->min-pool accu.

Kan nooit de oorzaak zijn dat de zekering kapot gaat want bij de meeste scooters zit hier geen zekering tussen.
Dus ook niet bij de ZIP 2T.
 
Is inderdaad heel vreemd.
Een deel van de wisselspanning valt uit want de verlichting doet het niet.
De accu heeft toch een goeie laadspanning en toch gaat de zekering defect.
En blijkbaar krijgt het, in de spanningsregelaar ingebouwde, knipperrelais een te hoge spanning waardoor het knipperlicht rechts voor sneller gaat knipperen???
Dit laatste kan bijna niet want als hij het knipperlicht rechts voor te snel knippert dan moet rechts achter ook te snel knipperen, of valt dit dan uit?
Terwijl ik verder begrijp dat de knipperlichten links het niet meer doen, terwijl deze dezelfde knipperspanning krijgen aangeboden als de knipperlichten rechts

Ik krijg bijna de indruk dat van de elektrische installatie in het algemeen niet veel deugd en dat de beschreven issues ook te maken hebben met meerdere oorzaken.

Dus @Roy2007 , kijk je gehele bedrading en connectoren eens na op slechte contacten en oxidevorming en kortsluitingen tgv doorgeschuurde of losliggende draden.
@Sparky thnx, ben daar druk mee bezig nu. Even ander vraagje tussendoor..... van de Alpha led heb ik de witte dagverlichtingsdraad op de continue 12V van het contactslot aangesloten. Nu komen er uit de led-lamp verder nog een gele en een zwarte draad die beide via een weerstand naar de originele richtingaanwijzerschakelaar gaan. Er is veel gerommeld met mijn kabelboom en ook kortsluiting ergens soms of lekstroom waarnaar ik nog op zoek ben maar.... als ik met contact aan en alleen de witte 12V draad en alleen de zwarte mindraad aansluit.... zou de dagverlichting dan niet gewoon moeten branden? Want dat doet hij niet en ik ben bang dat inmiddels de Alpha-led van binnen kapot is gegaan door al het gerommel
 
iedereen bedankt voor de hulp en informatie. Inmiddels veel contacten schoongemaakt, sommige vervangen en ook wat draadjes hier en daar met een knik erin vervangen. De scooter rijdt weer zonder dat de zekering doorbrand bij veel gas geven. Wat nu de boosdoener was..... geen idee maar voorlopig kan ik weer rijden :)
 
Back
Top