olielampje bij zelf mengen Zip

Roy2007

Member
mijn zoon mengt zelf. uiteraard blijft dan het olielampje continue branden. Nu heb ik van het stekkerblokje op het oliereservoir 1 van de 2 roze draden losgehaald zodat het olielampje uitblijft. Heeft iemand een idee waar het andere roze draadje voor is ? Het olielampje reageert op hem namelijk niet en kan niet ontdekken wat dan wel. Gewoon even een iets willen weten/leren als 50+ vader met nieuwe hobby :) misschien @Sparky omdat jij superveel van electronica af weet
 

Attachments

  • IMG_20240313_132103.jpg
    IMG_20240313_132103.jpg
    287.1 KB · Views: 11
Advertisement - register to remove this

Gewoon even een iets willen weten/leren als 50+ vader met nieuwe hobby :) misschien @Sparky omdat jij superveel van electronica af weet
Dit tweede roze/witte draadje van de oliesensor loopt naar pin4 van de spanningsregelaar.
Uit pin 4 komt even een spanninkje bij het op contact zetten of het starten van de scooter, dit om het oliecontrolelampje in de cockpit even te doen oplichten om het lampje te testen.

Dus als jullie zelf mengen heeft dit geen toegevoegde waarde.
 
Dit tweede roze/witte draadje van de oliesensor loopt naar pin4 van de spanningsregelaar.
Uit pin 4 komt even een spanninkje bij het op contact zetten of het starten van de scooter, dit om het oliecontrolelampje in de cockpit even te doen oplichten om het lampje te testen.

Dus als jullie zelf mengen heeft dit geen toegevoegde waarde.
Thnx. Dan laat ik ze allebei los. Ook nog enig idee waar de witte draad voor is. Zijn 2 witte op 1 pin
 
Geen idee, er zijn vele uitvoeringen van de Zip 2T.
Op de 8-polige spanningsregelaar waar ook de roze/witte draad op pin 4 op zit, zitten volgens het schema, geen witte draden op pin 1 van de regelaar.
Die zitten wel op de Zip's met de 5-polige spanningsregelaar.
Piaggio gebruikt wit als de geschakelde plus van de accu.

Op pin 1 van de 8-polige spanningsregelaar zitten 2 licht grijze draden, de ene is voor de spanning voor de verlichting, de andere is voor de elektrische choke.

1710353632318.jpeg
 
ik bedoelde eigenlijk dat er 2 witte draden op de 1e pin van de stekker van de oliesensor zitten. Ik zal eens gaan meten morgen of er een plus op komt bij contact aan. alvast bedankt voor t schema. Weer wat te leren
 
Haha, ik had het verkeerd begrepen.
Inderdaad op de witte draden komt spanning te staan als je het contactslot aan zet.
Zoals je op het schema kunt zien komt 1 witte van het contactslot en de andere witte lust de spanning door naar de tanksensor.
Als het niveau in de tank te laag wordt, sluit het contact van deze sensor er komt spanning op de geel/groene draad en laat het oranje controle lampje in de cockpit branden.
Ook hier weer zit een lampentest functie op en daarvoor loopt deze geel/groene draad via pin 3 van de spanningsregelaar.
 
Haha, ik had het verkeerd begrepen.
Inderdaad op de witte draden komt spanning te staan als je het contactslot aan zet.
Zoals je op het schema kunt zien komt 1 witte van het contactslot en de andere witte lust de spanning door naar de tanksensor.
Als het niveau in de tank te laag wordt, sluit het contact van deze sensor er komt spanning op de geel/groene draad en laat het oranje controle lampje in de cockpit branden.
Ook hier weer zit een lampentest functie op en daarvoor loopt deze geel/groene draad via pin 3 van de spanningsregelaar.
dank weer
 
Back
Top