Oké, duidelijk. Maar ik heb dat van die lambda sensor nergens teruggelezen?
Dat zo'n type sensor aanwezig is duidt er inderdaad op dat het een Euro 4 of 5 betreft.
Ter info:
Op de meeste scooters met een elektronisch aangestuurde carburateur of volledig injectie motorblok zit tegenwoordig een zgn. lamdasonde (a.k.a. zuurstofsensor) op de uitlaatbocht gemonteerd. Maar wat doet deze nu precies?! Een lambdasonde is eigenlijk een sensor die de zuurstof meet in de...
scooterforum.net
Er is echter een grote maar, het kan ook goed zijn dat de scooter van origine toch een Euro 3 is en dat deze is omgebouwd naar een Euro 4.
Veel fabrikanten waarvan de Europese Euro 3 scooters in de laatste maanden van een bepaalt bouwjaar vielen v.w.b. de overgangsperiode qua de nieuwe emissie eisen, hebben ervoor gekozen om div types toch als een Euro 4 aan te kunnen bieden.
Maar goed, ook al heeft dit (div malen) plaatsgevonden is het een aanname met een beetje doemdenken van mij!
baal er wel van dat ze niet gewoon een cockpit leveren met 9 polige stekker en 1 appart voor motormanagementlampje, zit geen schema bij helemaal niets
Jij niet alleen, maar ook veel Piaggio/Vespa rijders!
Aantal jaar terug had men bij Piaggio ineens besloten dat het ook wat goedkoper moest.
Dashboard (compleet) van een 2 takt scooter kon ook makkelijk op de hetzelfde type model maar dan met een 4 takt motor gemonteerd worden.
Dat scheelt immers weer in de ontwikkeling en fabricatie kosten...
Dat is natuurlijk mooi, maar nu zaten de 4 takt broeders & zusters in de wereld ineens opgescheept met een dashboard waar een 2 takt mengolielampje in opgenomen is!
Ook daar zijn div gevallen bekend waarbij het waarschuwingslampje toch ging branden terwijl er geen mengolie, olietankje met bijbehorende niveausensor aanwezig is/was? Hier was ook het argument dat deze onmogelijk kon gaan branden maar deed dit in veel gevallen wel?
Edit: Ik ga nog even verder snuffelen v.w.b. de schema's.