Digitale kilometerteller gts toscana

Toscana gts

New Member
Goedendag, ik heb een gts toscanna euro 4 bouwjaar 2018 en mijn tellers zijn gesmolten , nu heb een digitale teller aangeschaft, voor een euro 4 maar daar zit een stekker aan met 9 aansluitingen en de originele heeft een stekker met 9 aansluitingen en 1 losse draad groen geel, enig idee waar die voor is ?
 
Advertisement - register to remove this

Normaliter is de geel/groene draad gekoppeld aan stuurschakelaars, en dan met name aan de remlichtschakelaars.
Als je dus de rechter of linker remhevel bediend gaat het remlicht branden en kan de motor gestart worden via de elektrische start.
Dus niet alleen het remlicht krijgt 12 volt, maar ook de startmotor via het startrelais krijgt spanning zodra je de hevel(s) inknijpt/trekt.


euro 4 gts.png

Dat er maar 1 draad los hangt en/of ligt is wel wat vreemd?
Is deze draad echt (volledig) loos of zit er toch een soort van verbinding op de draad gemonteerd?
De draad vertakt op de plek van de blauwe cirkel en loopt vervolgens naar de linker en rechter schakelaar!
 
Last edited:
Normaliter is de geel/groene draad gekoppeld aan stuurschakelaars, en dan met name aan de remlichtschakelaars.
Als je dus de rechter of linker remhevel bediend gaat het remlicht branden en kan de motor gestart worden via de elektrische start.
Dus niet alleen het remlicht krijgt 12 volt, maar ook de startmotor via het startrelais krijgt spanning zodra je de hevel(s) inknijpt/trekt.


View attachment 65538

Dat er maar 1 draad los hangt en/of ligt is wel wat vreemd?
Is deze draad echt (volledig) loos of zit er toch een soort van verbinding op de draad gemonteerd?
De draad vertakt op de plek van de blauwe cirkel en loopt vervolgens naar de linker en rechter schakelaar!
Thanks voor de snelle reactie, ik heb de teller besteld bij chinascooteronderdelen.nl maar mijn scooter werkplaats heeft het dus over een 10 draad, zie foto's als het lukt
 

Attachments

  • IMG-20220525-WA0009.jpg
    IMG-20220525-WA0009.jpg
    65.9 KB · Views: 13
  • IMG-20220525-WA0010.jpg
    IMG-20220525-WA0010.jpg
    60.6 KB · Views: 11
  • IMG-20220525-WA0007.jpg
    IMG-20220525-WA0007.jpg
    74.7 KB · Views: 13
  • IMG-20220525-WA0008.jpg
    IMG-20220525-WA0008.jpg
    72.4 KB · Views: 14
Een 10 draad wil zeggen dat het uit de dezelfde kabelboom komt maar een andere/enkele aansluiting heeft.
De 9 polige stekker is en blijft dus idem wat dat betreft toch?

Dat deze draad van een 2 kleurige draad naar een enkel gekleurde draad gaat is ook voor mij geheel nieuw!
Zeker omdat het van geel/groen, groen/geel naar een enkele kleur gaat, in dit geval paars!
Ik moet dus het e.e.a. nalezen en of nazien of dat dit overeenkomt met de beschikbare schema's welke ik heb.

En het is dus niet echt een loze draad, maar zit gewoon aangesloten in een externe en enkele stekkeraansluiting.
De 9 polige stekker/verbinding is en blijft dus idem met ook de aangesloten 10 draad?

Of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Hoi Floris bedankt dat je me wil helpen, top. Ikzelf heb er niet naar gekeken, maar me scooterzaak. Ik had eerst de gewone teller willen bestellen maar dat is voor euro 2 met 1 stekker met 9 aansluitingen , na kontakt gehad te hebben met het bedrijf waar ik nu die digitale heb besteld is voor een euro 4 maar daar zit dus ook alleen maar een stekker aan met 9 aansluitingen, dus ik mis de losse draad die uit de draadboom komt, en die zou idd zeker een functie moeten hebben lijkt mij. Nogmaals dank dat je me wil helpen
Post automatically merged:

Een 10 draad wil zeggen dat het uit de dezelfde kabelboom komt maar een andere/enkele aansluiting heeft.
De 9 polige stekker is en blijft dus idem wat dat betreft toch?

Dat deze draad van een 2 kleurige draad naar een enkel draad gaat is ook voor mij geheel nieuw!
Zeker omdat het van geel/groen, groen/geel naar een enkele kleur gaat, in dit geval paars!
Ik moet het eea nalezen en van de nazi's met de beschikbare schema's welke ik heb.

En het is dus echt een losse draad, maar zit gewoon aangesloten in een externe niet en enkele stekkeraansluiting.
De 9 polige stekker/verbinding is en blijft dus idem met ook de aangesloten 10 draad?

Of begrijp ik het nu verkeerd?
 

Attachments

  • 20220611_133254.jpg
    20220611_133254.jpg
    299.5 KB · Views: 12
  • 20220611_133226.jpg
    20220611_133226.jpg
    84.6 KB · Views: 11
  • 20220611_133219.jpg
    20220611_133219.jpg
    95.1 KB · Views: 10
  • 20220611_133216.jpg
    20220611_133216.jpg
    93 KB · Views: 11
  • 20220611_133155.jpg
    20220611_133155.jpg
    180.3 KB · Views: 10
  • 20220611_133136.jpg
    20220611_133136.jpg
    206.6 KB · Views: 11
Last edited:
Ik heb geen idee hoor maar ik gooi alleen een balletje op.
Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen een euro2 en een euro4 dashboard het motormanagementlampje is.
Zou het dus kunnen zijn dat die extra geel/groene draad vanaf de ECU komt?

Alleen begrijp ik niet als dit digitale dashboard daadwerkelijk voor Euro4 is dat er geen extra draadje uit de unit steekt voor eventueel dit motormanagementlampje.
Misschien hebben ze wel de verkeerde unit geleverd????

Heb je deze unit al eens aangesloten op je scooter, werkt deze en zo ja, wat mis je op je display tov het originele dashboard?

Al eens contact gehad over het verschil in het aantal aansluitingen met de leverancier?

Waarom zijn je "tellers" gesmolten, door de zon of door eventueel een elektrisch probleem?
Indien dit laatste, dan eerst de oorzaak zoeken voor je de niewe uit aansluit niet dat deze ook weer smelt!
 
Ik heb geen idee hoor maar ik gooi alleen een balletje op.
Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen een euro2 en een euro4 dashboard het motormanagementlampje is.
Zou het dus kunnen zijn dat extra geel/groene draad vanaf de ECU komt?

Alleen begrijp ik niet als dit digitale dashboard daadwerkelijk voor Euro4 is dat er geen extra draadje uit de unit hecht voor samenhang dit motormanagementlampje.
Misschien hebben ze wel de eenheid geleverd????

Heb je deze unit al eens aangesloten op je scooter, werkt deze en zo ja, wat mis je op je display tov het originele dashboard?

Al een contact gehad over het verschil in het aantal met de leverancier?

Waarom zijn je "tellers" gemaakt, door de zon van door verbinding een elektrisch probleem?
Indien dit laatste, dan eerst de oorzaak zoeken voor je de niewe uit aansluit niet dat deze ook weer rook!
Hoi sparky, dank voor je reactie. Net een email met foto's gestuurd naar de leverancier chinascooteronderdelen.nl hopen Dat ze snel reageren, als ik hem ga proberen aan te sluiten, mag ik hem niet meer terug sturen namelijk. Nee kwam door me windscherm waardoor me meters krom zijn getrokken, werkt als vergrootglas. Ik had altijd ter bescherming een matje over me cockpit geplaatst, maar die hebben ze gepikt en daar kwam ik pas na 3 dagen achter toen ik me scooter weer pakte, baal er echt van dat het zo moeilijk is om een juiste tellerklok te vinden, heb heel internet al afgesnuffeld.
Post automatically merged:

Hoi sparky, bedankt voor je reactie. Net een e-mail met foto's gestuurd naar de leverancier chinascooteronderdelen.nl hopen dat ze snel reageren, als ik hem ga proberen aan te sluiten, mag ik hem niet meer terug sturen namelijk. Nee kwam door me windscherm resulteert in meters krom zijn getrokken, werkt als vergroot glas. Ik had altijd bescherming ter een matje over me cockpit geplaatst, maar die hebben ze gepikt en daar kwam ik pas na 3 dagen achter toen ik me scooter weer begon, baal er echt van dat het zo moeilijk is om een juiste tellerklok te vinden, heb heel internet al afgesnuffeld.
Sorry voor de spelings fouten , maar zie dat pas als ik het geplaatst heb
 
Ik heb geen idee hoor maar ik gooi alleen een balletje op.
Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen een euro2 en een euro4 dashboard het motormanagementlampje is.
Zou het dus kunnen zijn dat die extra geel/groene draad vanaf de ECU komt?

Alleen begrijp ik niet als dit digitale dashboard daadwerkelijk voor Euro4 is dat er geen extra draadje uit de unit steekt voor eventueel dit motormanagementlampje.
Misschien hebben ze wel de verkeerde unit geleverd????

Heb je deze unit al eens aangesloten op je scooter, werkt deze en zo ja, wat mis je op je display tov het originele dashboard?

Al eens contact gehad over het verschil in het aantal aansluitingen met de leverancier?

Waarom zijn je "tellers" gesmolten, door de zon of door eventueel een elektrisch probleem?
Indien dit laatste, dan eerst de oorzaak zoeken voor je de niewe uit aansluit niet dat deze ook weer smelt!
Hoi sparky, net alles aangesloten en het werkt en je hebt gelijk het motormanagementlampje brandt op het dashboard ivm de ontbrekende draad, die dus niet op deze digitale cockpit zit, leverancier heb ik nog niet van gehoord, maar scooter rijdt gewoon goed en kan weer de snelheid, afstand en benzine meter aflezen, alleen jammer dat het lampje blijft branden. Vr gr Eric
 
om kort te gaan heb je dus een digital dash aangesloten via stekkers die voor de analoge bedoeld waren?
weet niet of het schadelijk is voor de ECU, maar door blijven rijden met dat lampje aan lijkt me geen goed idee...

als het goed is heeft je nieuwe dash ook een functie in de plaats van dat rode lampje om aan te geven dat er iets schort.
misschien dat ie ophoud met branden als je de draad daarop aansluit, maar vanaf hier is niet te zien wat op welke stekker aangesloten zit......

EDIT: met een windscherm op je scooter smelt dat dashboard op je foto net zo makkelijk door de zon als je oude analoge unit....
die schermpjes kunnen minder hebben dan de ´wijzer exemplaren´.
op je foto is die groene draad aangesloten op een paarse draad... en die is dus van t dashboard begrijp ik?
kortom, die paarse aansluiting zit er nu niet meer op...?
 
Last edited:
om kort te gaan heb je dus een digital dash aangesloten via stekkers die voor de analoge bedoeld waren?
weet niet of het schadelijk is voor de ECU, maar door blijven rijden met dat lampje aan lijkt me geen goed idee...

als het goed is heeft je nieuwe dash ook een functie in de plaats van dat rode lampje om aan te geven dat er iets schort.
misschien dat ie ophoud met branden als je de draad daarop aansluit, maar vanaf hier is niet te zien wat op welke stekker aangesloten zit......

EDIT: met een windscherm op je scooter smelt dat dashboard op je foto net zo makkelijk door de zon als je oude analoge unit....
die schermpjes kunnen minder hebben dan de ´wijzer exemplaren´.
op je foto is die groene draad aangesloten op een paarse draad... en die is dus van t dashboard begrijp ik?
kortom, die paarse aansluiting zit er nu niet meer op...?
Hoi znen, het lampje brandt nu omdat de draad niet is aangesloten, er zit maar 1 stekker op met 9 aansluitingen, en uit mijn oude analoge teller had ik 1 stekker met 9 aansluitingen en 1 losse draad voor het motorstoringslampje. Deze zit nu dus niet aangesloten waardoor het lampje brandt op dit dashboard, maar scooter rijdt gewoon goed en alles werkt. Vindt het ook raar dat deze draad er niet bij zit , het lampje zit er dus wel, maar geen aansluiting.
 
Bij deze de foto's20220614_160459.jpg
Post automatically merged:

En oliedruklampje en temperatuurlampje begrijp ik ook niet die branden niet ivm dat die ook niet op mijn oude analoge cockpit zat
Post automatically merged:

En oliedruklampje en temperatuurlampje begrijp ik ook niet die branden niet ivm dat die ook niet op mijn oude analoge cockpit zat
 
Ik vind het vreemd dat wanneer het lampje niet is aangesloten het lampje toch brandt.
Het lijkt wel alsof één van die draden op de 9-polige stekker toch voor dit lampje is en dat dit lampje brandt op een verkeert signaal als je begrijpt wat ik bedoel.

Was dit ook zo met je analoge cockpit dat dit lampje brandde terwijl het extra draadje niet was aangesloten?

Anders even wachten op het antwoord van de web-shop.

Staat er in de user-manual van je scooter niet toevallig ook het elektrisch schema van jouw scooter?

Zat er bij de nieuwe cockpit een boekje met eventueel een schemaatje van de connector en waar elke draad voor bedoelt is?

De lampjes van de verlichting en knipperlichten werken die wel correct en doet de niveaumeter van de tank het ook?
 
Last edited:
om kort te gaan heb je dus een digital dash aangesloten via stekkers die voor de analoge bedoeld waren?
weet niet of het schadelijk is voor de ECU, maar door blijven rijden met dat lampje aan lijkt me geen goed idee...

als het goed is heeft je nieuwe dash ook een functie in de plaats van dat rode lampje om aan te geven dat er iets schort.
misschien dat ie ophoud met branden als je de draad daarop aansluit, maar vanaf hier is niet te zien wat op welke stekker aangesloten zit......

EDIT: met een windscherm op je scooter smelt dat dashboard op je foto net zo makkelijk door de zon als je oude analoge unit....
die schermpjes kunnen minder hebben dan de ´wijzer exemplaren´.
op je foto is die groene draad aangesloten op een paarse draad... en die is dus van t dashboard begrijp ik?
kortom, die paarse aansluiting zit er nu niet meer op...?
Klopt die zit niet op het nieuwe dashboard dus hangt nu loos , net zoals de stekker van het klokje, deze doet het wel op het digitale dashboard, terwijl hij bij de oude teller een apparte aansluiting had
Post automatically merged:

om kort te gaan heb je dus een digital dash aangesloten via stekkers die voor de analoge bedoeld waren?
weet niet of het schadelijk is voor de ECU, maar door blijven rijden met dat lampje aan lijkt me geen goed idee...

als het goed is heeft je nieuwe dash ook een functie in de plaats van dat rode lampje om aan te geven dat er iets schort.
misschien dat ie ophoud met branden als je de draad daarop aansluit, maar vanaf hier is niet te zien wat op welke stekker aangesloten zit......

EDIT: met een windscherm op je scooter smelt dat dashboard op je foto net zo makkelijk door de zon als je oude analoge unit....
die schermpjes kunnen minder hebben dan de ´wijzer exemplaren´.
op je foto is die groene draad aangesloten op een paarse draad... en die is dus van t dashboard begrijp ik?
kortom, die paarse aansluiting zit er nu niet meer op...?
20220614_163445.jpg20220614_163451.jpg
Post automatically merged:

Klopt die zit niet op het nieuwe dashboard dus hangt nu loos , net zoals de stekker van het klokje, deze doet het wel op het digitale dashboard, terwijl hij bij de oude teller een apparte aansluiting had
Post automatically merged:


20220614_163445.jpg20220614_163451.jpg
Dit zijn dus de foto's van me oude dashboard
Post automatically merged:

Klopt die zit niet op het nieuwe dashboard dus hangt nu loos , net zoals de stekker van het klokje, deze doet het wel op het digitale dashboard, terwijl hij bij de oude teller een apparte aansluiting had
Post automatically merged:


20220614_163445.jpg20220614_163451.jpg
Post automatically merged:


Dit zijn dus de foto's van me oude dashboard
En helaas zat geen schema bij niets, dus zou niet weten op welke draad ik hem erbij moet aansluiten, beetje jammer maarja dat heb je met die Chinezen plug and play, idd maar niet alles helaas
 
Last edited:
Ik heb nog even gekeken in de div schema's omtrent het Euro 4 (met carburateur) en Euro 5 (met gasklephuis) systeem.
Maar helaas zi er geen enkele bij waarvan de paarse draad overgaat in een andere kleur draad!?
Op alle systemen loopt deze rechtstreeks naar de ECS/ECU module zonder onderbreking of aftakking...

Weet je zeker dat jouw scootie een echte Euro 4 model/type is?
ECS/CDI module met een elektronisch aangestuurde carburateur?
 
Ik heb nog even gekeken in de div schema's omtrent het Euro 4 (met carburateur) en Euro 5 (met gasklephuis) systeem.
Maar helaas zi er geen enkele bij waarvan de paarse draad overgaat in een andere kleur draad!?
Op alle systemen loopt deze rechtstreeks naar de ECS/ECU module zonder onderbreking of aftakking...

Weet je zeker dat jouw scootie een echte Euro 4 model/type is?
ECS/CDI module met een elektronisch aangestuurde carburateur?
Hoi Floris, ja is euro 4 anders zit er toch geen lambdasonde in me voorpijp? En staat ook in het instructie boekje dat het euro 4 is. Voordat ik me oude dashboard eruit haalde heb ik met kontakt aan eerst die apparte draad losgekoppeld en toen ging het rode lampje op mijn dashboard uit, dus is echt de draad die naar me ECU loopt voor eventuele motorstoring. Maar nu met nieuwe dashboard en draad loos gelaten loopt hij prima alleen brandt natuurlijk het motormanagementlampje omdat deze niet zit aangesloten ivm geen aansluiting, baal er wel van dat ze niet gewoon een cockpit leveren met 9 polige stekker en 1 appart voor motormanagementlampje, zit geen schema bij helemaal niets
 
Oké, duidelijk. Maar ik heb dat van die lambda sensor nergens teruggelezen?
Dat zo'n type sensor aanwezig is duidt er inderdaad op dat het een Euro 4 of 5 betreft.

Ter info:


Er is echter een grote maar, het kan ook goed zijn dat de scooter van origine toch een Euro 3 is en dat deze is omgebouwd naar een Euro 4.
Veel fabrikanten waarvan de Europese Euro 3 scooters in de laatste maanden van een bepaalt bouwjaar vielen v.w.b. de overgangsperiode qua de nieuwe emissie eisen, hebben ervoor gekozen om div types toch als een Euro 4 aan te kunnen bieden.
Maar goed, ook al heeft dit (div malen) plaatsgevonden is het een aanname met een beetje doemdenken van mij!

baal er wel van dat ze niet gewoon een cockpit leveren met 9 polige stekker en 1 appart voor motormanagementlampje, zit geen schema bij helemaal niets

Jij niet alleen, maar ook veel Piaggio/Vespa rijders!
Aantal jaar terug had men bij Piaggio ineens besloten dat het ook wat goedkoper moest.
Dashboard (compleet) van een 2 takt scooter kon ook makkelijk op de hetzelfde type model maar dan met een 4 takt motor gemonteerd worden.
Dat scheelt immers weer in de ontwikkeling en fabricatie kosten...
Dat is natuurlijk mooi, maar nu zaten de 4 takt broeders & zusters in de wereld ineens opgescheept met een dashboard waar een 2 takt mengolielampje in opgenomen is!

Ook daar zijn div gevallen bekend waarbij het waarschuwingslampje toch ging branden terwijl er geen mengolie, olietankje met bijbehorende niveausensor aanwezig is/was? Hier was ook het argument dat deze onmogelijk kon gaan branden maar deed dit in veel gevallen wel?

Edit: Ik ga nog even verder snuffelen v.w.b. de schema's.
 
Last edited:
Ik heb nog even verder gezocht en kwam tot de conclusie dat er van jouw type scooter twee varianten zijn welke bijna identiek zijn.
Zeker v.w.b. de unit. Ik ging uit van een Euro 3 variant, maar die bestaat dus niet :rolleyes: !

Misschien hebben ze wel de verkeerde unit geleverd????

Sparky kan wat dat betreft wel eens gelijk hebben in deze.
Ik sluit me hier bij aan, waarom?

Op de oude (Euro 2) variant zit een enkele 9 polige stekker die rechtstreeks op de unit aangesloten zit.
Op de nieuwe (Euro 4) variant zit ook een enkele 9 polige stekker op de unit aangesloten, echter springt eruit de kabelboom een extra draad zoals ook origineel het geval is....

kilometerteller--cockpit-chinaretro-classic-lx-_compleet_-45km_2.jpg kilometerteller_cockpit_china_retro_classic_lx_compleet_2.jpg kilometerteller_unit_cockpit_agm_vx_btc_riva_e4_ecs_1_.jpg kilometerteller_unit_cockpit_agm_vx_btc_riva_e4_ecs_4_.jpg

Ze (webwinkel) hebben dus de Euro 2 variant geleverd i.p.v. de Euro 4!
 
Last edited:
Ze (webwinkel) hebben dus de Euro 2 variant geleverd i.p.v. de Euro 4!
Het blijft raar, het kon wel eens een Chinese unit zijn. :rolleyes:
Euro 2 heeft toch geen motormanagementlampje...
Op de geleverde unit zit wel een motormanagementlampje dat wel brandt maar niet is aangesloten, tenminst dat denken wij.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat deze unit niet voor een Toscane GTS is, tenminste toch niet voor de uitvoering van @Toscana gts zijn scooter.
Wat ik vermoed is dat de draad voor het motormanagementlampje toch op de 9 polige connector is afgewerkt en nu verbinding maakt met een ander signaal of massa.
Dit is misschien ook de reden waarom een lampje waarvan wij denken dat het niet is aangesloten op één of andere mysterieuze manier toch brandt.

Jammer dat we geen schema hebben van deze scooter.
 
Back
Top