Digitale kilometerteller gts toscana

Er zijn van dit type maar 2 smaken bekend en dat is de Euro 2 en Euro 4!
Er is een unit geleverd met maar een enkele 9 polige stekker, terwijl origineel (1e post) er een identieke teller unit zit gemonteerd met een 9 polige stekker en een extra draad voor het management waarschuwingslampje!
Ts heeft immers een Euro 4, dus de huidige unit (digitaal of niet) is dus niet de juiste!
(ook is niet alles digitaal maar is er ook een analoge teller opgenomen)

Mijn conclusie is dus dat de TS een Euro 2 unit geleverd kreeg i.p.v. een Euro 4!
 
Last edited:
Floris,

ik weet niet of ik duidelijk genoeg ben geweest in mijn vorige post?

Indien deze unit specifiek is uitgebracht voor Euro2, waarom zou men een klokkenspel voor Euro2 op de markt brengen met een Motormanagementlampje wat ook nog brandt ook als de connector wordt aangesloten?

Wat ik persoonlijk zou doen is uitzoeken welke draden de voeding zijn voor deze unit.
Dit zijn 2 of 3 draden, namelijk:
  • Een constante accuspanning. (niet altijd aanwezig op analoge cockpits)
  • Een geschakelde accuspanning via het contactslot.
  • Een massa.
Dus ik zou de 9-polige connector in z'n geheel aansluiten en dan 1 voor 1 de overige draden loshalen.
De kans is groot dat het motormanagementlampje op een gegeven moment bij het losnemen van een bepaalde draad uit gaat.
Deze draad dan aansluiten op de losse draad van de kabelboom die naar de ECU gaat.
 
Is oké Sparky, het was ook geen kritiek...

Je bent wat dat betreft best wel duidelijk geweest zoals gewoonlijk!
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat de betreffende scooter (GTS Toscana) alleen is uitgebracht als een (late) Euro 2 en een Euro 4 variant.
Gezien de aansluitingen, en de 1e post/vraag lijkt het er dus sterk op dat er dat er een verkeerde unit is geleverd aangezien er 1 draad overblijft.
De Euro 2 is enkel verkrijgbaar met een enkele 9 polige connector.
De Euro 4 heeft een identieke 9 polige connector, maar er komt ook een extra (10) draad uit de kabelboom welke overduidelijk tot het management gebeuren behoort, zoals ook origineel het geval is op de Euro 4.

Ik ging hier uit van de originele units die aangeboden worden....
En inderdaad is het Chinees welke ook op bepaalde andere modellen past las ik ergens anders?
Neemt natuurlijk niet weg dat je van een compleet nieuw digitale variant mag verwachten dat het geen oude meuk is en dat er wel degelijk een aansluiting zit voor de ECS of ECU unit i.v.m. een waarschuwingssysteem v.w.b. enkele sensoren binnen het systeem!
 
De leverancier heeft een paar dozen open gemaakt en hebben allemaal alleen maar een 9 polige stekker, dus moet er maar mee leren leven , super bedankt voor jullie inzet en reacties TOP!
 
Oké en :cool: dat ze alsnog gereageerd hebben...
Neemt echter niet weg dat het een flinke boeboe is en blijft v.w.b. de adverteerder, leverancier en fabrikant van deze onderdelen!

Jij ook bedankt voor de terugkoppeling ;).

P.s. En als het je toch niet helemaal lekker zit is er ook een alternatief wat vrij simpel uitvoerbaar is.
Het is ook mogelijk om elders in de stuur en/of beenschild kunststofkap een klein ledje aan te brengen en daar de 10 draad op aan te sluiten.
Op die manier heb je dan nog steeds een managementwaarschuwingslampje dat gaat branden en/of knipperen mocht er wat loos zijn met (één van) de sensoren binnen het circuit.

Dit is echter een keuze die je uiteraard zelf moet maken.
(Ikzelf prefereer wel zoiets, al is het maar vanwege de gemoedstoestand en wetende dat het waarschuwing systeem z'n werk doet!)
 
Ik blijf erbij, Chineesjes maken echt geen lampje in een cockpit om er vervolgens niks anders mee te doen dan continue te laten branden.
Die draad van dit lampje zit gegarandeerd afgewerkt op die 9-polige connector.
Ik persoonlijk zou er in iedergeval geen vrede hebben met een geel lampje dat me constant een gat in mijn helmvizier zou branden.
Vooral bij nat weer en rijden in het donker enorm irritant.
Ik zou op z'n minst proberen uit te vogelen waarom dit lampje brandt en welk draadje hier verantwoordelijk voor is, zie mijn post#22.
 
Wat ik vermoed is dat de draad voor het motormanagementlampje toch op de 9 polige connector is afgewerkt en nu verbinding maakt met een ander signaal of massa.
Dit is misschien ook de reden waarom een lampje waarvan wij denken dat het niet is aangesloten op één of andere mysterieuze manier toch brandt.

Jammer dat we geen schema hebben van deze scooter.

Vreemd en raar is het zeker, maar...

Het ligt eraan om wat voor en welk systeem het precies gaat!

Zelf heb ik de schema's van het Motion EFI systeem met een 34 polige ECU en 9 polige stekker op de dash en het Continental EFI systeem met een 18 polige ECU en ook 9 polige stekker op de dash.. Hier loopt de betreffende draad vanaf de stekker ook rechtstreeks naar de ECU zonder een schakeling en/of overgang naar een andere draad met een afwijkende kleur!
Het is dus niet erg aannemelijk dat deze geschakeld is ergens onderweg toch?
Dit zou immers het signaal flink verstoren...

Maar goed, er zijn er nog 2, zoals bijvoorbeeld het Delphi of Rongmao Systeem...
Hier heb ik niet al te veel info over dus blijft het ook voor mij gissen.

Trouwens is op elk EFI systeem i.c.m. het GY6 4 takt motorblok de paarse (PU) draad voor het waarschuwingssysteem!
(met uitzondering van Euro 5 types van o.a. Peugeot waar de betreffende onderdelen verbonden zijn met een (egale) kleur lichtblauwe draad!)
 
Last edited:
Super bedankt dat jullie je zo inzetten voor dit en idd belachelijk dat er gewoon geen schema bij zit, trots op jullie inzet en reacties!!!
 
Back
Top