Reactie van de burgemeester van de petitie
Dieren moeten in het dierenasiel blijven!
Mijn standpunt is duidelijk: de betrokken dieren moeten in het dierenasiel blijven!
Waarom zijn dieren altijd minder belangrijk dan mensen?
Moest enkele weken terug een kind onttrokken zijn aan een gezin, omdat het verwaarloosd werd, zou niemand eraan denken om dit kind zomaar terug te geven. Waarom kan dit dan met dieren wel?
Sommigen begrijpen deze vergelijking niet of nemen mij deze zelfs kwalijk. Voor mij is het nochtans duidelijk: blijkbaar moeten we zaken alsmaar groffer en meer choquerend voorstellen vooraleer mensen het (willen) begrijpen. Dit geldt niet enkel voor deze specifieke aangelegenheid, maar merk ik ook in andere maatschappelijke discussies.
Als er wettelijke belemmeringen en/of onduidelijkheden zijn, zodat de betrokken persoon, die zich trouwens ook ten onrechte voordoet als landbouwer, hetgeen zeker niet ten goede komt aan het imago van de sector, zijn dieren toch zou terug kunnen krijgen, moeten er zo snel mogelijk de nodige wetgevende initiatieven genomen worden opdat dit soort situaties in de toekomst zouden kunnen vermeden worden.
Momenteel laat ik dit onderzoeken, en indien inderdaad blijkt dat er wetgevend werk nodig is, zal ik op korte termijn een initiatief nemen om hieromtrent alle betrokken partijen rond de tafel te brengen. Ik denk hierbij onder andere aan de betrokken administratie(s), de dierenrechtenorganisaties en de politiediensten.
Deze concrete situatie mag onder geen enkel beding aanleiding zijn tot precedenten.
Zonder op deze inhoudelijke discussie vooruit te willen lopen, zou het hierbij wel eens kunnen gaan om een situatie, zoals ik er als burgemeester nog al meegemaakt heb op andere beleidsdomeinen, waarbij de wetgeving onduidelijk is en/of hiaten vertoont, zodanig dat er strikt wettelijk genomen niets kan ondernomen worden. En dan komt de zogeheten "kloof met de burgerâ" terecht om de hoek kijken. De burger wil dat er geageerd wordt, maar strikt wettelijk kan het niet.
Het is in deze context dat ik duidelijk stel dat ik als burgemeester persoonlijk mijn verantwoordelijkheid zal opnemen in deze aangelegenheid en alles in het werk zal stellen dat de dieren niet terug naar de eigenaar moeten.
Uiteraard gaat het in de eerste plaats om de dieren, maar het gaat ook over een buurt, die al jaren klachten heeft over een bepaalde persoon en waar nu in de ogen van die burger terecht tegen opgetreden wordt. Het zou dan ook, in afwachting van de definitieve behandeling van deze zaak door de gerechtelijke instanties, onbegrijpelijk zijn dat deze dieren zouden teruggegeven worden. Zulke straffeloosheid zou de burger in het algemeen, maar de buurt en het dorp Gelinden in het bijzonder niet begrijpen! Bovendien is er ook de inzet van politiemensen in het kader van prioriteiten: tot wat heeft dan enkele weken geleden al die inzet van politiemensen gediend? Het zou trouwens beter zijn om dit debat precies ook te voeren naar aanleiding van concrete dossiers in plaats van enkel maar in algemene en/of theoretische beschouwingen.
Laten we duimen voor de (betrokken) dieren!
Ludwig Vandenhove
burgemeester stad Sint-Truiden - senator
16-08-2005