desaxatie

Jumper

Well-Known Member
"het kantelen van de zuiger,
je smallend zit namelijk niet precies in het midden van de zuiger. omdat door het iets naar 1 kant te laten staan er minder kracht op 1 kant van de cillinder wand staat. maar als je de zuiger omdraai (en de cillinder ook, dan zit je small end aan de verkeerde kant van de zuiger. dit betekend dat hij aan de andere kant van de cillinder wand zich zelf gaat invreten,"

kreeg ik van iemand in verband met project.

http://www.2stroke-tuning.nl/main.php
en 'desaxatie ' opzoeken.

komt er samengevat op neer:

dat u zuigerpen nooit mooi in het midden zit, zit altijd 1% van de boring van het midden.
Dit komt niet door fabrikagefout of dergelijke, wanneer u zuiger naar beneden komt komt er ook enorme kracht op de ene cilinderwand ( bij 85mm drijfstang bij mina verminderd dit). Door deze desaxatie van de zuigerpen met de zuiger vangt het probleem enigzins op.

mijn vraag is, blijft het ook zo wanneer je cilinder en zuiger 180° draait.

ik denk van wel
 
Advertisement - register to remove this

probleem is ook dat als je geen desaxatie toepast dat de zuiger 2 kanten op kan kantelen , en dus gaat klapperen..

verder is het zo dat de zuiger 1 kant op drukt , als je de cilinder en zuiger omkeert drukt ie nog steeds dezelfde kant op (in de cilinder dan) ,en de cilinder staat altijd haalks op het carter ..
 
bv.

als je bij mina horz uw cilinder 180° draait en ook de zuiger, heeft dit dan grotere nadelen qua lijbaankrachten op de cilinderwand?
 
daar zal niks mee gebeuren, je moet ook niet vergeten dat als de motor loopt dat er dan ook een filmpje mengsel tussen de zuiger zit..
 
Tuurlijk ga je geen last krijgen van dexasatie , als je nou de zuiger andersom in de cilinder zou zetten zou et wel et geval zijn , maar dan zit je ook met het zuigerveer slotje te maken krijgen . Dus alles zou goed moeten verlopen zo :).
 
el bandino said:
bv.

als je bij mina horz uw cilinder 180° draait en ook de zuiger, heeft dit dan grotere nadelen qua lijbaankrachten op de cilinderwand?

dit gaat alleen goed als je je blok ook de andere kant op laat lopen. Anders moet je de zuiger niet draaien, maar enkel de zuigerveerslotjes verplaatsen.
 
ioo

Hans F. said:
dit gaat alleen goed als je je blok ook de andere kant op laat lopen. Anders moet je de zuiger niet draaien, maar enkel de zuigerveerslotjes verplaatsen.


wil je dit eff verduidelijken aub?


mvg
 
Hans F. said:
dit gaat alleen goed als je je blok ook de andere kant op laat lopen. Anders moet je de zuiger niet draaien, maar enkel de zuigerveerslotjes verplaatsen.


:?

ik weet dat je cilinders zo om kunt draaien , de krukas staat haaks op de cilinder , de cilinder haaks op het carter , dus je hebt niks met draairichting te maken als je de cilinder omdraait.

we hebben zelf met een puch maxi gereden @ sobw races @ met omgekeerde cilinder..

alleen moet je de spoelpoorten etc aanpassen
 
ik ben bang wanneer ik cilinder 180°bv zou draaien komt dat qua lijnbaankrachten op de cilinder zelfde neer alsof je krukas andere kant zou draaien.

Nu wil ik weten hoe moet ik zuiger plaaten, zoals hij orineel op krukas zit of ook 180° draaien.

als hij blijft zitten zal ik wrm zuigerslotje moeten verplaatsen.
 
Het gaat om de draairichting ten opzichte van de zuiger.. Als je de draairichting veranderd, moet je de zuiger ook veranderen.. Maar dat is hier niet het geval, dus zo laten zitten.

Waar ik dan weer men vraagtekens bij heb, is het slotje dat nu mss vrijkomt/over de spijl van je uitlaat heen gaat. Geen idee of dit kwaad kan
 
ik heb gelezen dat mbh van deze methode iig bij grote 2takt blokken de druk vande wand op de uitlaatpoort meer word verlegt naar de spoelpoorten, omdat daar logisch genoeg, meer wandoppervlak is, lijkt me logisch dat je de zuiger dus laat steunen @ spoelers als dat zo is van die 1% boring verschil. Dus dan zou het draaien zijn? Uitgaande van dit id zal het gewicht weinig invloed hebben mark, aangezien de zwaarste kant bij de uitlaatpoort zit, toch??
 
je moet als je de cilinder omdraait gewoon je zuiger ook omdraaien , desaxatie zit in je zuiger , niet in je drijfstang ...

waarom zou je in het slotje moeten verplaatsen als je gewoon de zuiger kan omdraaien.. de drijfstang draait nog exact zo als je de cilinder om draait , als je de cilinder omdraait heb je 0,0 met de krukas te maken , de drijfstang gaat altijd recht omhoog , of je nu je cilinder nou 180 omdraait of std laat...
 
melf #50 said:
je moet als je de cilinder omdraait gewoon je zuiger ook omdraaien , desaxatie zit in je zuiger , niet in je drijfstang ...

waarom zou je in het slotje moeten verplaatsen als je gewoon de zuiger kan omdraaien.. de drijfstang draait nog exact zo als je de cilinder om draait , als je de cilinder omdraait heb je 0,0 met de krukas te maken , de drijfstang gaat altijd recht omhoog , of je nu je cilinder nou 180 omdraait of std laat...


jij bent niet helemaal mee denk ik, het heeft te maken maken met draairichting krukas. Men zet die zuigerpen iets naar buiten om zo beter de arbeidsslag op te vangen. Als je cilinder draait blijft arbeidsslag zelfde.

maar sommige mensen zeggen me dat bij meeste 2 takt cilinders de zuigerpen mooi in midden zit.
 
Back
Top