Desaxatie 'verplaatsen'

Scarrie

ScaR ?
Heuj,

Ik zat gister even te googelen en ik kwam toevallig bij desaxatie uit.
Een onderwerp waar ik me niet echt in verdiept heb, maar er stonden wel interessante dingen bij.
Er is al een topic over desaxatie alleen dat gaat over het draaien van cilinder, etc.

Ik weet niet zeker of het bij scooters ook zo opgaat, maar het leek me opzich wel een leuk onderwerp om over te discussiëren.

In de arbeidsslag wordt de zuiger door grote kracht naar beneden 'gedrukt'.
Ergens in dit proces verplaatst de zuiger zich van de onder naar de bovenkant.
We gaan er even vanuit dat dit in het BDP gebeurt.

Wat er dus gebeurt is dat de zuiger onder de verbranding van kant wisselt.
Hierdoor wordt de zuiger dus met veel kracht tegen de andere kant geslagen, wat zorgt voor extra lawaai en slijtage.

Als we dus gaan werken met desaxatie ( kantelen van de zuiger )
Wordt de pistonpen uit het midden gezet, waardoor de drijfstang al voor het BDP 'recht' staat.
Hierdoor wisselt de zuiger dus van kant VOOR het BDP en doordat de krachten op dit moment veel kleiner zijn verminderd dit slijtage en lawaai.

Nu komt IMO het interessante gedeelte.
Negatieve desaxatie, oftewel de zuiger zo monteren dat hij van kant verwisselt NA de verbranding.
Dit verminderd de leibaandruk tijdens de arbeidsslag, waardoor er meer kracht voor de aandrijving over blijft EN de motor meer toeren kan maken.

Bron: http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm

Nu weet ik niet of dit bij een scooter al zo werkt of niet, maar anders zou het misschien wel een leuk idee zijn om o.a. verschillende zuigers te testen en die laatste 10den ( of minder ) aan pk's nog kunnen winnen.

Ik zeg er ook maar meteen bij dat ik er totaal geen verstand van heb, maar dat het mij gewoon een leuk onderwerp leek om me in te verdiepen.
Als het een slecht topic is verwijder ik 'm ook meteen.

Dus ik zou zeggen brand los! :)
 
Advertisement - register to remove this

Nu weet ik dit te vertellen over desaxatie uit mijn puch tijd:

Er zijn 75cc cilinders op de markt die je kan monteren op een puch maxi blok. De cilinders zijn origineel gemaakt voor een linksdraaiend blok, terwijl een puch maxi rechts draaiend is.
8 van de 10 cilinders liepen kapot met de standaart zuiger, terwijl de zuiger en slot speling goed was.

Toen ben ik ook al eens gaan zoeken hoe en wat en toen kwam ik ook bij het onderwerp desaxatie terecht.
Volgens mijn gevonden info toen bleek dat de pistonpen iets uit het midden staat om de krachten op te vangen zegmaar.

Als je als het ware de zuiger om zou draaien wat dus in feite gebeurd als je een zuiger gebruikt voor een links draaiend blok en die op een rechts draaiend blok zet.
Dan komen de krachten te hoog te liggen en dan loopt het zaakje gewoon kapot.
 
Zijn er anders misschien mensen die hiermee getest hebben?
Of iemand die weet wanneer de zuiger bij een 2-takt scooter van 'kant' veranderd?
Of dit dus NA of VOOR de arbeidsslag.

Aangezien het mij lijkt dat je hier opzich nog wel wat mee zou kunnen winnen, als het slijtage natuurlijk niet te groot wordt.
 
je moet er wel aan denken dat je ontsteking voor het BDP een bougievonkje produceerd,
mits je een goed afgestelde ontsteking hebt is je verbranding op het best nét na het BDP
dus dan zal dan je zuiger gaan kantelen.

opzich wel een leuk onderwerp om over te discussieren maar denk niet dat het veel nut heeft op scooters aangezien ik geen enkele 70cc zuiger ken wat de drijfstang uit het midden heeft, laat staan dat je ze zelf wilt gaan maken :)
 
bij desaxatie praat je vaak over waardes die je in eerste instantie niet opvallen met het blote oog....

je kan trouwens ook eenzelfde effect bereiken door het hart van de krukas niet door de hartlijn van de cilinder te laten lopen, zelf eigenlijk nooit nagemeten of dit het geval is bij scooterblokken.
 
Last edited:
uhm , dat de zuiger kanteld is JUIST NIET de bedoeling , het is zo dat bij eerdere (zundapp ook geloof ik) blokken de zuigerpen exact in het midden zat , waardoor de zuiger ging klapperen , en dat wil je eigenlijk niet , vandaar dat de pennen nu minimaal uit het midden zijn om dat te voorkomen.

verder heb ik weleens cilinders gezien die gewoon omgedraaid waren op hetzelfde blok wat geen problemen gaf.

het hele kantelen moet je niet bekijken als echt een kantelende zuiger maar een minimale verandering van de positie van de zuiger tov de cilinder.
het is niet zo dat ie van de ene naar de andere kant slingert hoor :*
 
uhm , dat de zuiger kanteld is JUIST NIET de bedoeling , het is zo dat bij eerdere (zundapp ook geloof ik) blokken de zuigerpen exact in het midden zat , waardoor de zuiger ging klapperen , en dat wil je eigenlijk niet , vandaar dat de pennen nu minimaal uit het midden zijn om dat te voorkomen.

verder heb ik weleens cilinders gezien die gewoon omgedraaid waren op hetzelfde blok wat geen problemen gaf.

het hele kantelen moet je niet bekijken als echt een kantelende zuiger maar een minimale verandering van de positie van de zuiger tov de cilinder.
het is niet zo dat ie van de ene naar de andere kant slingert hoor :*

Juist, daar gaat dit topic over. :x
 
Back
Top