Scarrie
ScaR ?
Heuj,
Ik zat gister even te googelen en ik kwam toevallig bij desaxatie uit.
Een onderwerp waar ik me niet echt in verdiept heb, maar er stonden wel interessante dingen bij.
Er is al een topic over desaxatie alleen dat gaat over het draaien van cilinder, etc.
Ik weet niet zeker of het bij scooters ook zo opgaat, maar het leek me opzich wel een leuk onderwerp om over te discussiëren.
In de arbeidsslag wordt de zuiger door grote kracht naar beneden 'gedrukt'.
Ergens in dit proces verplaatst de zuiger zich van de onder naar de bovenkant.
We gaan er even vanuit dat dit in het BDP gebeurt.
Wat er dus gebeurt is dat de zuiger onder de verbranding van kant wisselt.
Hierdoor wordt de zuiger dus met veel kracht tegen de andere kant geslagen, wat zorgt voor extra lawaai en slijtage.
Als we dus gaan werken met desaxatie ( kantelen van de zuiger )
Wordt de pistonpen uit het midden gezet, waardoor de drijfstang al voor het BDP 'recht' staat.
Hierdoor wisselt de zuiger dus van kant VOOR het BDP en doordat de krachten op dit moment veel kleiner zijn verminderd dit slijtage en lawaai.
Nu komt IMO het interessante gedeelte.
Negatieve desaxatie, oftewel de zuiger zo monteren dat hij van kant verwisselt NA de verbranding.
Dit verminderd de leibaandruk tijdens de arbeidsslag, waardoor er meer kracht voor de aandrijving over blijft EN de motor meer toeren kan maken.
Bron: http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm
Nu weet ik niet of dit bij een scooter al zo werkt of niet, maar anders zou het misschien wel een leuk idee zijn om o.a. verschillende zuigers te testen en die laatste 10den ( of minder ) aan pk's nog kunnen winnen.
Ik zeg er ook maar meteen bij dat ik er totaal geen verstand van heb, maar dat het mij gewoon een leuk onderwerp leek om me in te verdiepen.
Als het een slecht topic is verwijder ik 'm ook meteen.
Dus ik zou zeggen brand los!
Ik zat gister even te googelen en ik kwam toevallig bij desaxatie uit.
Een onderwerp waar ik me niet echt in verdiept heb, maar er stonden wel interessante dingen bij.
Er is al een topic over desaxatie alleen dat gaat over het draaien van cilinder, etc.
Ik weet niet zeker of het bij scooters ook zo opgaat, maar het leek me opzich wel een leuk onderwerp om over te discussiëren.
In de arbeidsslag wordt de zuiger door grote kracht naar beneden 'gedrukt'.
Ergens in dit proces verplaatst de zuiger zich van de onder naar de bovenkant.
We gaan er even vanuit dat dit in het BDP gebeurt.
Wat er dus gebeurt is dat de zuiger onder de verbranding van kant wisselt.
Hierdoor wordt de zuiger dus met veel kracht tegen de andere kant geslagen, wat zorgt voor extra lawaai en slijtage.
Als we dus gaan werken met desaxatie ( kantelen van de zuiger )
Wordt de pistonpen uit het midden gezet, waardoor de drijfstang al voor het BDP 'recht' staat.
Hierdoor wisselt de zuiger dus van kant VOOR het BDP en doordat de krachten op dit moment veel kleiner zijn verminderd dit slijtage en lawaai.
Nu komt IMO het interessante gedeelte.
Negatieve desaxatie, oftewel de zuiger zo monteren dat hij van kant verwisselt NA de verbranding.
Dit verminderd de leibaandruk tijdens de arbeidsslag, waardoor er meer kracht voor de aandrijving over blijft EN de motor meer toeren kan maken.
Bron: http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm
Nu weet ik niet of dit bij een scooter al zo werkt of niet, maar anders zou het misschien wel een leuk idee zijn om o.a. verschillende zuigers te testen en die laatste 10den ( of minder ) aan pk's nog kunnen winnen.
Ik zeg er ook maar meteen bij dat ik er totaal geen verstand van heb, maar dat het mij gewoon een leuk onderwerp leek om me in te verdiepen.
Als het een slecht topic is verwijder ik 'm ook meteen.
Dus ik zou zeggen brand los!