Dellorto software Vragen

Status
Not open for further replies.

breeser

New Member
Goedenavond allen .
Ik heb een scooter agm vx50 met dellorto systeem en hij loopt denk in noodloop of limpmode 10 klm per uur (slak dus)
ik heb onlangs de dellorto kabelset en dongle aangeschaft en heb de software ook al aan de gang ,heb hier een agm vx50 die geeft in de software aan throttel signal too high .dus gas signaal te hoog .
Waar kan ik dat in de software wijzigen heb al tps gedaan staat erg hoog 241 gas dicht 251 gas open dit klopt dus niet wie of wie kan mij helpen groet cor
ps ik doe dit voor algemeen belang zo dat ik anderen ook kan helpen zijn er weinig int noorden die deze set hebben .
Uitlezen en modiviseren ecu volgende euro 4 scooters .
AGM - Joy - New flash - R8 - Retro - SP50 - Star50 - Swan - VX50 - VX50s BTC - Riva - Riva II - Riva Sport - Legend - Retro - Old Classic - City - Streetline - R8 - Cruise Turbho - CD-50 - CD-50-N - RL-50 - RL-50s - RS-50
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je geprobeerd om TPS te trimmen?

In bijlage staat het hoe.
Lukt het nog niet kijken we of we het op andere manier kunnen duidelijk maken.
 

Attachments

  • DELLORTO. Instructions Manual. Deuss Service Tool For ECS System ECU..pdf
    885.4 KB · Views: 61
Last edited:
Of kijk de gashendel en kabel eens na.
Of je TPS Sensor is kapot, of bevestiging TPS sensor nakijken.
Normaal is MIN=0 en MAX=200
Bij jou is verschil maar 10.

En als je de file aan doet passen?

PAR110_DES=TPS Min Bit 0%
PAR110_VAL=0
PAR111_DES=TPS Max Bit 100%
PAR111_VAL=200

Of wat heb jij staan bij Bit?
 
Zo'n TPS is niks anders dan een potentiometer, een variabele weerstand dus.
Het draaibare deel is verbonden met het asjes van de klep die je bedient met je gashendel/gaskabel.
De Ohmse-weerstand van deze variabele weerstand is dus rechtevenredig met de verdraaiingshoek van het asje.
Hieronder een tekeningetje hoe die TPS precies bedraad is en wat je erop moet meten in rusttoestand, maw als het gas dicht gedraaid is.
De waarde die je uitleest laat mij vermoeden dat de massaverbinding los ligt of een slecht contact maakt. (dit kan zowel in de tps zelf zitten als in de connector van de tps als inde kabelboom van de scooter)
Helaas heb ik geen schema van deze scooter maar bij de meeste chinese en franse scooters is de massadraad groen van kleur en zit op pin2 van de tps.

1680351675353.png
1680352042978.png
 

Attachments

  • 1680351448898.png
    1680351448898.png
    87.7 KB · Views: 42
Sparky hartelijk dank voor de moeite ga er mee aan de slag ,wat nu wel raar is met overschrijven software originele ecu is dat de storing na genoeg weg is nu het volgende over een bultje in de weg en boem doet weer raar .In de buurt van de kabels die uit het blok komen ontsteking beetje gerommeld en jah hoor dat zit de storing .
Dus haal ontsteking los en meten op breuk
(,Sparky) heb je daar nog een test gedeelte voor net als de tps meting .
Groet cor
Post automatically merged:

Of kijk de gashendel en kabel eens na.
Of je TPS Sensor is kapot, of bevestiging TPS sensor nakijken.
Normaal is MIN=0 en MAX=200
Bij jou is verschil maar 10.

En als je de file aan doet passen?

PAR110_DES=TPS Min Bit 0%
PAR110_VAL=0
PAR111_DES=TPS Max Bit 100%
PAR111_VAL=200

Of wat heb jij staan bij Bit?
Ga ik nazien morgen nu te moe nog .groet cor Bedankt voor de tekst en uitleg .
 

Attachments

  • 20230331_161758.jpg
    20230331_161758.jpg
    262.4 KB · Views: 39
Wanneer je over een bult rijd en BOEM doet het weer raar, denk ik dat toch ergens een los contact zit wat @Sparky ook al aangeeft.
 
soms is de oplossing gewoon 'klik' that's it....

Keep It Simple.. Keep It Stupid! dat noem ik de kiskis oplossing.. en deze werkt!
 
nu het volgende over een bultje in de weg en boem doet weer raar .
Dit is inderdaad een teken dat er iets geen goed contact maakt, haha weer net te laat want ik zag dat @Bulldog dit ook net schreef.
In principe is het eerste plaatje in mijn vorige post de testprocedure.
Als je spanning middels de backprobe methode wilt meten moet de spanning tussen pin 2 en 3 van de tps grofweg varieren tussen 0 en 5 Volt bij het open draaien van de gashendel.
Meet je bij de ecu, meet dan tussen pen 2 en 10 van de ecu-connector.
 
Last edited:
Prima sparky / Buldog bedankt voor de tekst en uitleg .(Ga er mee aan de slag )
Heb nog 1 vraag hoe krijg ik de preset lijst van de bijgeleverde software goed dat ik het laden kan in deuss kan wel software bestand opslaan en opnieuw laden maar kan niet uit de lijst een software versie aanklikken en die er in laden deuss .
Zie wel kladblok bestanden maar als ik het opsla op bureaublad vanuit deus zie ik MAP staan erg vreemd , en de tekst bestanden komen ook al niet overeen
 
Ik heb toen ik de software had een backup gemaakt van de ECU.
De file naar laptop opgeslagen en die file ook ergens anders neergezet als backup.
En dan kan je de file aanpassen met kladblok.
En dan weer inladen met de software.

Wat bedoel je met de tekst bestanden komen niet overeen?
Welke naam de file heeft maakt niet uit.
File naam PIET kan ik ook gewoon inlezen in de ECU.
 

Attachments

  • Verbindingen met software naar ECS.pdf
    74 KB · Views: 31
Had weer een heel verhaal voor buldog maar ben er inmiddels uit weet wel dat als je de file wilt gebruiken je dat eventueel knippen en plakken kan doen zeg maar overschrijden en de labdata kan je vergelijken of er onregelmatig heden inzitten lijkt mij .
groet cor
 
Last edited:
Gdm Buldog dat staat in de file . gelijk aan life data als je scooter start dat je mee kan kijken in de file,s die ik heb staan ook direct de data erbij hoe het denk zou moeten zijn .
groet cor

DIT DUS
[HEADER]
ECS_TYPE=CLC_V504

[LABELS_DATA]
CONFIG=ECS_CLC
LAB_DATA_1=RPM
LAB_DATA_2=dRPM/dt
LAB_DATA_3=Advance
LAB_DATA_4=dTPS/dt (bit)
LAB_DATA_5=Battery (V)
LAB_DATA_6=Dwell time (ms)
LAB_DATA_7=Acc
LAB_DATA_8=Dec
LAB_DATA_9=Active Map
LAB_DATA_10=O2 Sensor (mV)
LAB_DATA_11=Engine T (°C)
LAB_DATA_12=TPS (%)
LAB_DATA_13=CLC ADJ AIR (%)
LAB_DATA_14=°Acc
LAB_DATA_15=°Dec
LAB_DATA_16=AIR PWM (%)
LAB_DATA_17=RPM CUT OFF
 
Last edited:
Zo'n TPS is niks anders dan een potentiometer, een variabele weerstand dus.
Het draaibare deel is verbonden met het asjes van de klep die je bedient met je gashendel/gaskabel.
De Ohmse-weerstand van deze variabele weerstand is dus rechtevenredig met de verdraaiingshoek van het asje.
Hieronder een tekeningetje hoe die TPS precies bedraad is en wat je erop moet meten in rusttoestand, maw als het gas dicht gedraaid is.
De waarde die je uitleest laat mij vermoeden dat de massaverbinding los ligt of een slecht contact maakt. (dit kan zowel in de tps zelf zitten als in de connector van de tps als inde kabelboom van de scooter)
Helaas heb ik geen schema van deze scooter maar bij de meeste chinese en franse scooters is de massadraad groen van kleur en zit op pin2 van de tps.

View attachment 69702
View attachment 69703
Zo'n TPS is niks anders dan een potentiometer, een variabele weerstand dus.
Het draaibare deel is verbonden met het asjes van de klep die je bedient met je gashendel/gaskabel.
De Ohmse-weerstand van deze variabele weerstand is dus rechtevenredig met de verdraaiingshoek van het asje.
Hieronder een tekeningetje hoe die TPS precies bedraad is en wat je erop moet meten in rusttoestand, maw als het gas dicht gedraaid is.
De waarde die je uitleest laat mij vermoeden dat de massaverbinding los ligt of een slecht contact maakt. (dit kan zowel in de tps zelf zitten als in de connector van de tps als inde kabelboom van de scooter)
Helaas heb ik geen schema van deze scooter maar bij de meeste chinese en franse scooters is de massadraad groen van kleur en zit op pin2 van de tps.

View attachment 69702
View attachment 69703
Hallo Kan helaas bij vergroten schema weinig zien kleir codes ivm kijken of de kleuren van de gas hendel wel kloppen
 
Pin TPS
Draadkleur
Pin ECU
1​
Geel/Zwart​
4​
2​
Groen​
2​
3​
Rood/Groen​
10​
 
Gdm Buldog dat staat in de file . gelijk aan life data als je scooter start dat je mee kan kijken in de file,s die ik heb staan ook direct de data erbij hoe het denk zou moeten zijn .
groet cor

DIT DUS
[HEADER]
ECS_TYPE=CLC_V504

[LABELS_DATA]
CONFIG=ECS_CLC
LAB_DATA_1=RPM
LAB_DATA_2=dRPM/dt
LAB_DATA_3=Advance
LAB_DATA_4=dTPS/dt (bit)
LAB_DATA_5=Battery (V)
LAB_DATA_6=Dwell time (ms)
LAB_DATA_7=Acc
LAB_DATA_8=Dec
LAB_DATA_9=Active Map
LAB_DATA_10=O2 Sensor (mV)
LAB_DATA_11=Engine T (°C)
LAB_DATA_12=TPS (%)
LAB_DATA_13=CLC ADJ AIR (%)
LAB_DATA_14=°Acc
LAB_DATA_15=°Dec
LAB_DATA_16=AIR PWM (%)
LAB_DATA_17=RPM CUT OFF
Ik heb een mooi filmpje hoe ze zeggen wat de waardes moeten zijn en hoe je ze moet instellen.
Maar ik al 10 X geprobeerd en lukt niet.
Aan de persoon in het filmpje via een forum gevraagd maar nog steeds geen antwoord.
SYM loopt goed dus gaan met die BANAAN.
 
Goede avond allen .
Heb andere gasklepsensor en die kon ik wel calibereren .en nu staat ie nog niet helemaal op 0 maar op 13 in de tps en 200 met volgas ca .
In de life data van de software staat ie nu wel op nul .Tevens lamda vervangen ,als motor koud is kan ik antal keren gas geven na koude start choke dan ineens gaat ie weer raar doen denk toch dat of 1 spanningregelaar warm wordt en doorslaat of dat erin de onsteking wat warm wordt en doorslaat .Heb verder geen verklaring voor zal van de live data morgen eff foto plaatsen zodat we samen kunnen zien en leren van elkaar hopelijk .
Groet cor
Post automatically merged:

Ik heb een mooi filmpje hoe ze zeggen wat de waardes moeten zijn en hoe je ze moet instellen.
Maar ik al 10 X geprobeerd en lukt niet.
Aan de persoon in het filmpje via een forum gevraagd maar nog steeds geen antwoord.
SYM loopt goed dus gaan met die BANAAN.
okay heb je link van het filmpje groet cor
 
Zo als belooft een update :

Toch maar tempertuur sensor vervangen.
Lamda sonde vervangen .
Bobine vervangen had ook niet gehoeven maar jah .
Tevens nieuwe gasklepsensor vervangen en gecailibreedt .
Dit deed ik met trimmen .bleef bij mij op 13 staat kon draaien wat ik wou draaide ik op nu geen station meer dus gewoon weer op 13
En bij volgas ca 175 niet op 200 blindstaren die staat al vermeld in de software .
Moet alleen nog lucht toevoes pilot nog iets verdraaien bij volgas houdt ie klein beetje in bij gas geven
merkt je beetje late reactie is maar een franctie hoor.
Dus toch maar weer software vag der aan ,dus ik las hier ook regel 77 val : 1 begrenst onbegrenst : 0 .
EN WAT DENK JE JA HOOR IK KAN RIJDEN HEERLIJK WAT EEN OVERWINNING.
Dus dacht jajaj zal wel maar is nog steeds goed .
Kijk niet raar op als je software terug haald uit ecu dat ie op 1 staan terwijl je de file op 0 zet en opslaat erg vreemd .
Groetjes cor
PS BULLDOG EN SPARKY HARTELIJK DANK
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top