Standaard zit er een 80 in 17.5mm, die kun je gewoon laten zitten.
Ontgrenst luchtfilter 84/86
Misschien moet je zelfs kleiner dan dat. 80 en groter gaat die inhouden. 17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter.
Dat zie ik nu pas... En als je m nou eens eerst afstelt met std luchtfilter? En zo'n Dellorto fabrieksklaar moet gewoon werken op een gemiddelde Minarelli horizontaal. Gasnaald etc hoef ik niet aan te zitten. Maar liever stel ik af met begrenst luchtfilter.prop uit luchtfilter)
Sure. Beter verloop van de kassa ook.vertelde hij dat een grotere carb toch wel voordeel zou opleveren, beter verloop van de toeren.
Hmm, weet je dat zeker. Een PHVA 17.5 TS is normaalgesproken voor o.a. minarelli horizontaal met elektrische choke.Type Dell PHVA is normaliter voor de Piaggio varianten.
Type Dell PHBG is voor Minarelli...., en er zit v.w.b. de sproeiersetting en gasnaaldafstelling best wel een verschil tussen beide.
Het is dus goed mogelijk dat je wat dient af te stellen en - of te vervangen op de PHVA.
Denk aan gasnaald (en positie), sproeiermaten (niet de hoofdsproeier), maar o.a. de stationair-sproeier.
Of een 17,5 carburateur nuttig is of niet! Moet je zelf beoordelen, de een zegt van wel, en de ander weer niet.
Ik behoor tot de eerste categorie, dus zeg ik van wel! (transmissiedelen en uitlaat behoren dan wel vervangen te worden voor zogenaamde snelle (race) delen)
Misschien dat de carb inderdaad toch iets teveel van het goede is voor zo'n laagtoerige cilinder. Blijf het desondanks wel apart vinden dat hij met sproeiermaten van rond de 80 niet lekker liep.
Heb de 17,5mm er nu opzitten, zonder luchtfilterprop, en hij heeft inderdaad meer koppel en trekkracht. Hij pakt wat beter op en loopt ook wat sneller naar zijn topsnelheid toe. Harder gaat hij niet. Qua afstelling zit ik nu op sproeier 86 en had in het begin wat problemen met starten wanneer die koud was. Moest het luchtfilter dichthouden zodat hij op toeren kon komen (alleen als hij koud was). Hij reageert nogal op de stand van de luchtschroef die ik meer in heb moeten draaien. Hiermee is het probleem verholpen.uit eigen ervaring met verschillende soorten 2 takt'ers, 17,5mm carb is altijd beter dan 12 en zal je 100% zeker ieeeeeeeeeeetje meer koppel/trekkracht krijgen (mits goed afgesteld uiteraard).maar benzine verbruik zal wel iets toenemen.
bij koude start minder lucht geven voor rijkere benzine/lucht verhouding klinkt logisch (daar heb je een choke voor)Heb de 17,5mm er nu opzitten, zonder luchtfilterprop, en hij heeft inderdaad meer koppel en trekkracht. Hij pakt wat beter op en loopt ook wat sneller naar zijn topsnelheid toe. Harder gaat hij niet. Qua afstelling zit ik nu op sproeier 86 en had in het begin wat problemen met starten wanneer die koud was. Moest het luchtfilter dichthouden zodat hij op toeren kon komen (alleen als hij koud was). Hij reageert nogal op de stand van de luchtschroef die ik meer in heb moeten draaien. Hiermee is het probleem verholpen.
Met een multivar, 17,5, witte drukveer, 4.9 gram rollen (of 5.1, weet even niet meer) en sito plus loopt hij nu rond de 70 en max max 74 op de teller als ik mijn best doe. Hij zou van mij nog wel iets harder mogen lopen met wat subtiele kleine veranderingen.