Dellorto 17,5

Hallo mensen,
Ik heb een yamaha aerox 2-takt uit 2005. 50cc De varioring en prop is eruit. Ook zit er geen begrenzer meer in mijn luchtfilter. Ik heb een vermoeden dat mijn carburateur naar de klote is en was van plan om van een 12mm naar 17,5 mm te gaan.
Voordat ik alles had ontgrenst zat er een sproeier 76 in. Toen ik alles had ontgrenst zette ik er een sproeier 90 in en hij is nog steeds te klein. Zou iemand kunnen helpen met welke sproeier ik ongeveer zou moeten beginnen als ik die 17,5 dellorto op mijn aerox zet?
 
Advertisement - register to remove this

Standaard zit er een 80 in 17.5mm, die kun je gewoon laten zitten.

Ontgrenst luchtfilter 84/86

Gisteren ook een 17.5mm dellorto geprobeerd op mijn 2-takt aerox (multivar, sito plus, prop uit luchtfilter) maar kreeg het gevoel dat hij enorm inhield met de standaard sproeier 80. Heb ook sproeier 84 geprobeerd maar ook daarmee kwam trok hij niet echt vlot door en had hij (relatief) weinig power. Rollen en drukveer hetzelfde gehouden als met de standaard Gurtner 12mm carb waar hij zeker niet slecht mee liep. Heb nu een setje sproeiers besteld, groter dan 80, om te zien wat hij doet.
 
Misschien moet je zelfs kleiner dan dat. 80 en groter gaat die inhouden. 17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter.
 
Misschien moet je zelfs kleiner dan dat. 80 en groter gaat die inhouden. 17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter.

Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg. Verwachte zelf eigenlijk ook een kleinere sproeier nodig te hebben bij 17.5.
Heb de carb nieuw gekocht en de standaard gasnaald zit erin. Op het oog leek deze vrij dik maar neem aan dat de naald standaard goed moet zijn op zo'n setup met standaard cilinder, filter en spruitstuk.
 
Last edited:
prop uit luchtfilter)
Dat zie ik nu pas... En als je m nou eens eerst afstelt met std luchtfilter? En zo'n Dellorto fabrieksklaar moet gewoon werken op een gemiddelde Minarelli horizontaal. Gasnaald etc hoef ik niet aan te zitten. Maar liever stel ik af met begrenst luchtfilter.
 
Last edited:
Had de prop (bij gebrek aan grotere sproeier) even terug in het filter gezet met sproeier 84 en kon het gas wel volledig opentrekken zonder dat hij wegzakte (bwaapppp). Het echt doortrekken en hebben van kracht ontbrak wel. Half of vol gas maakte nog weinig verschil in trekkracht. Krapte gisteren wel even achter mijn oren omdat ik niet helemaal wilde geloven dat er zo'n grote sproeier in moest. Luchtschroef nog wat bijgesteld na warm rijden. Voor de rest inderdaad standaard cilinder, blok is nog nooit gesplitst.

Heb overigens nu 5.1 gram rollen en witte drukveer. Met de 12mm carb liep hij daar goed op, constant toerental en kroop op tot 70 km/uur.
 
Als ie teveel krijgt zal die gaan inhouden/stotteren.
Originele Dellorto overigens? Dus geen nep. Rond 80 zou goed moeten zijn (std Minarelli) Ik zou echt sproeiers gaan testen 72-82 met begrenst filter en luchtschroef proberen.
 
Last edited:
Yes, is een originele PHVA 17.5 mm van Dellorto met elektrische choke. Prop heb ik inderdaad uit de uitlaat verwijderd.
Vind het zelf ook vreemd inderdaad dat hij slecht liep met een dergelijke maat sproeier. Spruitstuk is nog wel standaard maar dat zou geen probleem moeten zijn las ik. Heb nog wel de originele gaskabel vervangen en zelf een kabel gemaakt (tonnetje solderen etc.). In de originele kabel zat halverwege een soort van koppelstuk waardoor de gasschuif net niet helemaal open kon.

Die 17.5mm is eigenlijk puur om te zien of het allemaal toch nog iets harder wil optrekken/ lopen;-). Met 12mm liep hij nu wel goed maar dan blijft er niks over om te rommelen. Had zelf vooral de hoop dat hij wat meer koppel zou kunnen krijgen.
Heb deze aerox gekocht om hier door de buurt te rijden. Vroeger (12 jaar geleden) zat ik ook op dit forum maar na jaren begon het toch weer te kriebelen.
 
Ik heb deze carb gekocht bij een hier wel ''bekende'' scooterzaak en gevraagd of hij verwacht dat deze grotere carb voordeel zou opleveren. Buiten dat ik nu eindelijk de lucht- en stationair kan verstellen, zonder eerst die vervelende olietank te moeten weghalen, vertelde hij dat een grotere carb toch wel voordeel zou opleveren, beter verloop van de toeren. Misschien ook iets andere rollen kunnen monteren.
Gisteren wilde het nog niet echt vlotten maar zou het echt overkill zijn? Herinner mij van vroeger dat er standaard ook een 17.5 op sommige piaggo scooters zat, DNA?

Een 70cc is wel leuk maar ben bang dat ik dan weer teveel gezeur krijg en ieder weekend moet gaan sleutelen. Ben er ook wel achter gekomen dat sleutelen aan een Aerox betekend dat je eerst bijna al je kappen eraf moet halen, als ik dat had geweten:grimacing:. Daarnaast met dat kenteken van tegenwoordig en dat WOK gezeur vraag ik me af of een 70cc niet teveel gedoe opleverd. Al blijft het natuurlijk wel leuk.
 
Type Dell PHVA is normaliter voor de Piaggio varianten.
Type Dell PHBG is voor Minarelli...., en er zit v.w.b. de sproeiersetting en gasnaaldafstelling best wel een verschil tussen beide.

Het is dus goed mogelijk dat je wat dient af te stellen en - of te vervangen op de PHVA.
Denk aan gasnaald (en positie), sproeiermaten (niet de hoofdsproeier), maar o.a. de stationair-sproeier.

Of een 17,5 carburateur nuttig is of niet! Moet je zelf beoordelen, de een zegt van wel, en de ander weer niet.
Ik behoor tot de eerste categorie, dus zeg ik van wel! (transmissiedelen en uitlaat behoren dan wel vervangen te worden voor zogenaamde snelle (race) delen)
 
Type Dell PHVA is normaliter voor de Piaggio varianten.
Type Dell PHBG is voor Minarelli...., en er zit v.w.b. de sproeiersetting en gasnaaldafstelling best wel een verschil tussen beide.
Hmm, weet je dat zeker. Een PHVA 17.5 TS is normaalgesproken voor o.a. minarelli horizontaal met elektrische choke.

Het is dus goed mogelijk dat je wat dient af te stellen en - of te vervangen op de PHVA.
Denk aan gasnaald (en positie), sproeiermaten (niet de hoofdsproeier), maar o.a. de stationair-sproeier.

Of een 17,5 carburateur nuttig is of niet! Moet je zelf beoordelen, de een zegt van wel, en de ander weer niet.
Ik behoor tot de eerste categorie, dus zeg ik van wel! (transmissiedelen en uitlaat behoren dan wel vervangen te worden voor zogenaamde snelle (race) delen)

Misschien dat de carb inderdaad toch iets teveel van het goede is voor zo'n laagtoerige cilinder. Blijf het desondanks wel apart vinden dat hij met sproeiermaten van rond de 80 niet lekker liep.
 
Last edited:
:oops:, inderdaad een foutje gemaakt...

I.p.v. PHBG moet dit de Dellorto PHBN-12-HS zijn.
Zowel voor de YQ50 als de YQ50L types, later zijn ze overgestapt naar de Gurtner PY12, dit ter info.

Een PHVA variant zal ongetwijfeld passen op een Minarelli scooter zoals de Aerox.
Maar deze heeft nooit onder een Mina gehangen, wel standaard bij o.a. Piaggio en Gilera scooters.
Vandaar dat ik dacht dat de sproeiersetting en gasnaald- of positie afstelling anders kan zijn.

Misschien dat de carb inderdaad toch iets teveel van het goede is voor zo'n laagtoerige cilinder. Blijf het desondanks wel apart vinden dat hij met sproeiermaten van rond de 80 niet lekker liep.

De carburateur kan best, op mijn Aerox zit ook een 17,5 mm. Wel met race vario et. cetera en een terugloper.
Bij mij zit er ook maatje 80 als hoofdsproeier, wel met originele luchtfilter, inclu de prop. (scheelt in db's en brandstof)
En dit loopt best als een malle ondanks een DMP 50cc cilinder...., moet wel erbij zeggen dat het vooral onderin zit en niet zozeer dat de top toeneemt. Maar goed, dit kan bij iedereen verschillen natuurlijk. Op de originele Mina cilinder scheelde het wel wat op de top, maar dit was ongeveer 5/7 km meer meen ik.
 
uit eigen ervaring met verschillende soorten 2 takt'ers, 17,5mm carb is altijd beter dan 12 en zal je 100% zeker ieeeeeeeeeeetje meer koppel/trekkracht krijgen (mits goed afgesteld uiteraard). maar benzine verbruik zal wel iets toenemen.
 
uit eigen ervaring met verschillende soorten 2 takt'ers, 17,5mm carb is altijd beter dan 12 en zal je 100% zeker ieeeeeeeeeeetje meer koppel/trekkracht krijgen (mits goed afgesteld uiteraard). maar benzine verbruik zal wel iets toenemen.
Heb de 17,5mm er nu opzitten, zonder luchtfilterprop, en hij heeft inderdaad meer koppel en trekkracht. Hij pakt wat beter op en loopt ook wat sneller naar zijn topsnelheid toe. Harder gaat hij niet. Qua afstelling zit ik nu op sproeier 86 en had in het begin wat problemen met starten wanneer die koud was. Moest het luchtfilter dichthouden zodat hij op toeren kon komen (alleen als hij koud was). Hij reageert nogal op de stand van de luchtschroef die ik meer in heb moeten draaien. Hiermee is het probleem verholpen.
Met een multivar, 17,5, witte drukveer, 4.9 gram rollen (of 5.1, weet even niet meer) en sito plus loopt hij nu rond de 70 en max max 74 op de teller als ik mijn best doe. Hij zou van mij nog wel iets harder mogen lopen met wat subtiele kleine veranderingen.
 
Last edited:
Heb de 17,5mm er nu opzitten, zonder luchtfilterprop, en hij heeft inderdaad meer koppel en trekkracht. Hij pakt wat beter op en loopt ook wat sneller naar zijn topsnelheid toe. Harder gaat hij niet. Qua afstelling zit ik nu op sproeier 86 en had in het begin wat problemen met starten wanneer die koud was. Moest het luchtfilter dichthouden zodat hij op toeren kon komen (alleen als hij koud was). Hij reageert nogal op de stand van de luchtschroef die ik meer in heb moeten draaien. Hiermee is het probleem verholpen.
Met een multivar, 17,5, witte drukveer, 4.9 gram rollen (of 5.1, weet even niet meer) en sito plus loopt hij nu rond de 70 en max max 74 op de teller als ik mijn best doe. Hij zou van mij nog wel iets harder mogen lopen met wat subtiele kleine veranderingen.
bij koude start minder lucht geven voor rijkere benzine/lucht verhouding klinkt logisch (daar heb je een choke voor)
maar met de lucht schroef kan je het beste afstellen wanneer alles op temperatuur is.
wat doet de scooter als je lichtere rollen in doet? En als je merkt dat je scooter bij halfgas soort van inhoud kun je met de gasnaald clip spelen (hoogst en laagst dan kan je merken wat het beste is)
 
Had de luchtschroef idd afgesteld toen hij warm was. Echter bij koude start moest ik het luchtfilter/ luchtinlaat afdekken om hem op toeren te krijgen. Met een dichtere luchtschroef (meer brandstof) is dit probleem verholpen ondanks dat dit niet de beste stand is als de scooter warm is. Choke had ik gechecked, helemaal uitelkaar gehaald en getest. Deze werkt goed, hoor je ook aan de toeren na 1 min. Heb dit euvel bij koude start overigens ook wel eens bij andere gezien.

Toerental is nu redelijk goed en constant. Denk dat lichtere rollen eerder voor overtoeren zorgt maar zal het nog eens testen.
 
Last edited:
Back
Top