De Broncode: Een NL vinding die 100 Miljard waar was ...

Ik heb het verhaal net effe iets anders gehoord. Die man is dood in zijn tuin gevonden nadat hij twee personen erover had verteld. En prompt waren alle aantekeningen weg...

Ik heb het verhaal ook helemaal gelezen, en met zeggen dat ik het erg boeiend vond. Het is erg onwerkelijk om te denken dat het kan, maar in de tijd van de 486'ers zou je ook niet kunnen bedenken wat we nu allemaal met de pc's kunnen. het is erg belangrijk om dat niet te vergeten bij pc's.
Ook moet het wel een nieuw soort systeem zijn, want de compressie ed. die we nu kennen kan haast niet verder uitgebrijd worden. Maar je weet het nooit.

Kan iemand mij vertellen van wanneer dit verhaal is, of heb ik er overheen gelezen?

Nou wat een leuk leesvoer zeg :)

Waarom lees ik nergens wat de resulterende beeldkwaliteit is van zijn video generator?
Let op: video generator.

Ik denk dat de meeste mensen het zich iets te mooi voorstellen. Op het tweakers forum staat ergens een leuk stukje, we hebben het hier niet over lossless compressie... dus 50% van de replies die over de mogelijkheden van compressie gaan kunnen al de vuilnisbak in. Hij zou een combinatie van algoritmes ontwikkeld hebben (in totaal 370mb groot, dus dan praat je al niet meer over een eenvoudige decoder) die met een (erg lange) key op zodanige wijze output genereert dat het lijkt op een film.

Dan hebben we het dus niet over lossless compressie!
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie! (JPEG)
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie met een 'weglaatmodel' (MP3)
Dan hebben we het dus niet over een soort MDCT (cosine transform) achtige compressie met een image to image changelog! (MPEG video)

Dan kom je dus meer in de buurt van een soort 'fractal generator' achtige engine, een algoritme dat een zeer lange bitstream produceert wat redelijk lijkt op het origineel. Misschien is het wel ideaal voor kleine media size (zoals video on demand op een mobiele telefoon?) als de kwaliteit er niet zo toe doet.

Die erg fraaie 64kb demo van Cipher is trouwens op een soortgelijk 'generatie' idee gebaseerd. Afgezien van de daadwerkelijke muziektracker engine en de ascii text is bijna alles in de demo gegenereerd. De muziekinstrumenten zijn gemaakt met FM synthesis (elk instrument bijv. 3 sinusgolven met een verloop en distortion), de textures zijn ook het resultaat van berekeningen. Er zit niet 1 'echte' bitmap in heel het programma opgeslagen. Dit is eigenlijk eenzelfde idee als die super video 'compressor', zij het in erg eenvoudige vorm. En de 3d engine, nou die zit al in windows, dus die hoeven ze niet zelf te coden.

had het verhaal idd al een jaar eerder gehoord ofzo, die gast dacht dat hij alle films en alle muziek van de hele wereld op een schijfje ter grootte van een creditcard kon zetten...
best interessant lijkt me.

Volgens mij is die vent gewoon omzeep geholpen, zodat de gegevens nu ergens klaar liggen om misschien ooit gebruikt te gaan worden, omdat we er nu nog niet aan toe zijn.

Ik vind het wel vet :). Maar zoals Cipher lult beetje jammer. Jij gelooft het niet omdat wij het niet kunnen voorstellen.

Dit zelfde geld als de M-Theorie, wij zouden volgens Wittens in een 11 dimensie wereld leven. En niet lullen van " Nee kan niet, gelul. " Het kan wel, maar wij mensen kunnen het niet voorstellen want we leven in een 4-dimensie wereld.
Misschien dat mensen het afgelopen zondag @ teleac zagen.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat niks onmogelijk is. Sommige doen hier van: Ik ken het niet, dus KAN het ook niet. En dat vind ik fout.

Last edited:
Mja, mensen moeten eens nadenken of het niet vreemd is dat ergens in dit heelal een planeet is waarop zowaar een stel apen rondrijden op scooters.
Alleen al het feit dat er uberhaupt levende wezens zijn is bizar, dus ontkennen dat andere bizzarre dingen werkelijkheid kunnen zijn is naief.

Aidix said:
Mja, mensen moeten eens nadenken of het niet vreemd is dat ergens in dit heelal een planeet is waarop zowaar een stel apen rondrijden op scooters.
Alleen al het feit dat er uberhaupt levende wezens zijn is bizar, dus ontkennen dat andere bizzarre dingen werkelijkheid kunnen zijn is naief.

Gelukkig ben jij iemand die niet naief is ;)

Honda NSR-II said:
Mja beetje helpdesken ben ik ook wel bekend mee ja maar om zoiets te ontwikkelen heb je toch iets meer nodig dan helpdesk (or whatever) kwaliteiten. Anders zat je ook echt niet te helldesken..
Helpdesken? |(
Hallo, ik ben Cipher. Ik ben programmeur. En jij? :+ :p

Joor said:
Ik heb het verhaal net effe iets anders gehoord. Die man is dood in zijn tuin gevonden nadat hij twee personen erover had verteld. En prompt waren alle aantekeningen weg...
Ja, en ze konden zn lichaam eerst niet vinden omdat er een UFO op zijn hoofd was geland, welke moest uitwijken voor een vallende ster die door een Mars colonie als transport middel werd gebruikt |(

@Aidix
GOED PUNT! Dwaal inderdaad af |(

@Ruben_09
Jammer dat je mn argumenten niet lijkt te lezen en vergelijkt met algemeen bekende informatie over pc's. Ook kom je niet zelf met onderbouwde argumenten. Een discussie maak je zo onmogelijk.
En voor zover ik weet leven wij in een 3 dimensionale wereld. Je hebt een breedte dimensie, hoogte, en diepte. Er zijn discussies of tijd als eventuele 4de dimesie gezien kan worden (ik vind van wel)

@Aidix
Computers zijn niet bizar, het is puur logica.

En het argument "in het 386 tijdperk wist ook niemand dat we nu 3Ghz onder ons bureau hebben loeien" is niet waar.
Zelfs toen al was bekend dat de grenzen veel hoger dan toen zouden liggen, waarom denk je anders dat er nog steeds doorontwikkeld wordt. Ik denk dat het nog wel door gaat tot een gigahertzje of 5 tot we aan de grens van de huidige x86-techniek zitten.

Maar goed. Al mijn argumenten waren gebasseerd op een compressiemethode om alle films te comprimeren en op 1 schijfje te krijgen. Dom van mij, want daar gaat deze hele theorie niet over (zoals Aidix al zegt).
Of het mogelijk zou zijn geweest om een dergelijk algoritme te ontwikkelen. Waarschijnlijk wel.
Of er een pc sterk genoeg is de keys terug te coderen naar volwaardige films.. I dunno

Maar een bedrijf als Philips zal niet zomaar mensen in dienst nemen die zeggen iets te hebben ontwikkeld. Hij zal ze bewijzen hebben gegeven, op papier. Maar, zoals ik al eerder zei. Philips ontkent alles, en zegt dat het een blaat-verhaal is

"Alle geluidsdragende industrieen - cd, dvd, tape, diskette - zouden niet lang meer bestaan. Bedrijven die miljarden investeren in glasvezelnetwerken evenmin. Het aloude koperdraadje zou plotseling weer goud waard zijn. Hetzelfde geldt voor gsm. En wat te denken van alle denkbare vormen van consumentenelektronica die beeld en geluid of andere informatie voortbrengen? Niets zou hetzelfde blijven. Het bedrijf met de licenties op SDCS zou, zo stelde Roel Pieper handenwrijvend vast, honderden miljarden dollars waard zijn"

Als je dat zo leest, dan lijkt het me echt niet zo onwaarschijnlijk dat hij gewoon is vermoord.

Precies.. en stel dat een bedrijf het in handen heeft zal het proberen om het stapsgewijs in gebruik te nemen.. Zo halen ze er het meeste geld uit!

Computers zijn niet bizar, het is puur logica.

Volgens mij zijn computers wel bizar voor iedereen die die mening deelt.

Ik? ik ben iig niet zo narrow-minded 8)

Back