Compressie (cilinder chekken)

Erhamdi#

Mij pak je nooit...
Ik wil vandaag een een scooter kopen maar de die kickstartrondsel is kapot dus kwam er twijfel in mijn hoofd of het cilinder wel goed is ..

dus hoe kan ik het cilinder chekken want kicken dat kan niet .. (ook geen elektr. start) behalve dat ik het cilinder moet openmaken
 
Advertisement - register to remove this

dat word dan moeilijk
ik zou tegen degene waarvan je hem koopt zeggen dat ie eerst de mankementen maakt voordat je hem koopt

Zou inderdaad eerst alles door hem laten fixen.
Wat je ook kan doen is wel lastig maarja als hij graag wat wil verkopen doet ie dat wel, moet je als je komt kijken vragen of ie de cilinder eraf wilt halen. en als je hem dan later komt halen dat ie hem er dan weer op heeft zitten.
 
compressie testen doe je door de motor rond te laten draaien , meet de kickstarter , dus die moet het doen. mits je dus een compressiemeter gebruikt.

ook kun je de cilinder loshalen en deze opmeten met een micrometerset om de cilinder/zuigerspeling te meten.

deze 2 manieren zijn de enigste betrouwbare manieren om compressie en slijtage aan de cilinder te meten..

voelen kun je het niet , een compleet vastgelopen cilinder kan nog best goed aanvoelen dus daar kun je niet van uit gaan..
 
compressie testen doe je door de motor rond te laten draaien , meet de kickstarter , dus die moet het doen. mits je dus een compressiemeter gebruikt.

ook kun je de cilinder loshalen en deze opmeten met een micrometerset om de cilinder/zuigerspeling te meten.

deze 2 manieren zijn de enigste betrouwbare manieren om compressie en slijtage aan de cilinder te meten..

voelen kun je het niet , een compleet vastgelopen cilinder kan nog best goed aanvoelen dus daar kun je niet van uit gaan..


hij vroeg dus hoe hij het kon testen zonder de cilinder te demonteren..
dit kan dus niet als het kickstartrondsel en de elek. start het niet doen,

danku
 
Hij zal vast een goede reden hebben om niet even de kickstarter te laten maken of er even een tweedehandse opzet, hoeft nog geen 20 euro te kosten als je het zelf doet. Mooi laten staan is mijn advies tenzij je er verstand van hebt (lees: reserve onderdelen zelf hebt en het verder een koopje is bijv hele goeie kappen en cheap prijsje ofzo)
 
hij vroeg dus hoe hij het kon testen zonder de cilinder te demonteren..
dit kan dus niet als het kickstartrondsel en de elek. start het niet doen,

danku

ik geef hem 2 opties waar je wat aan hebt , dit zijn de enigste 2 manieren om BETROUWBAAR te meten en zeker te weten van hoe of wat..

wat TS niet wil doen interesseerd mij niet , hij wil goed advies toch?

ik ga niet mensen in de kont kruipen en ze gelijk geven omdat ze iets niet willen , ik zeg ze keihard de realiteit , en dat is waar we in leven ;)
 
ik geef hem 2 opties waar je wat aan hebt , dit zijn de enigste 2 manieren om BETROUWBAAR te meten en zeker te weten van hoe of wat..

wat TS niet wil doen interesseerd mij niet , hij wil goed advies toch?

ik ga niet mensen in de kont kruipen en ze gelijk geven omdat ze iets niet willen , ik zeg ze keihard de realiteit , en dat is waar we in leven ;)


ik zeg ook niet dat het fout is, het is goed advies.
maar ik bedoelde dat het niet zn vraag was.
Hij moet gewoon zorgen dat die scooter loopt voordat ie hem koopt anders kan hij beter een andere kopen.
 
dat klopt..

mja , een kickstarter maken is niet zo'n probleem lijkt me..

en ook al loopt ie , dat wil nog niks zeggen.

ik heb onlangs een cilinder gemeten die nog liep , deze was meer dan 2300ste versleten (dus ruim 2 tiende) ,normaal gesproken is 1 tiende al versleten!!

dit kon je op de kickstarter niet echt voelen , en hij reed gewoon net als een begrensde scooter.

daarom zeg ik dus dat als TS iets wil kan ie beter feiten verzamelen dan dromen ,die wellicht later in duigen zal vallen ..

verder is het mooi om een afgeragde scooter te kopen , maar dan mag je ook niet verwachten dat er nog veel goed is ;)

ik bedoel , de kickstarter is al veragd , als de verkoper de scooter altijd in redelijk goeie staat had zou de kickstarter ook wel al zijn gemaakt VOOR het verkopen lijkt me ;)
 
melf heeft gelijk ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je beter een rijdende kan kopen en iets meer betalen dan een goedkoop barrel heb het zelf gedaan en geeft meer problemen dan je lief is )

want het geld ook echt met alles.. uiteindelijk is goed koop toch echt duurkoop
 
compressie testen doe je door de motor rond te laten draaien , meet de kickstarter , dus die moet het doen. mits je dus een compressiemeter gebruikt.

ook kun je de cilinder loshalen en deze opmeten met een micrometerset om de cilinder/zuigerspeling te meten.

deze 2 manieren zijn de enigste betrouwbare manieren om compressie en slijtage aan de cilinder te meten..

voelen kun je het niet , een compleet vastgelopen cilinder kan nog best goed aanvoelen dus daar kun je niet van uit gaan..

Even offtopic , wat kosten die compressiemeters gemiddeld Melf ? Die draai je dan in het bouge gat of druk je die tegen het bougie gat aan ? Kun je die ook voor automotoren gebruiken ? Mag ook via PM. :)
 
je hebt verschillende soorten , sommigen druk je er tegenaan , sommigen draai je erin.

en je hebt ze voor benzine en voor diesel.

wat ze kosten weet ik niet , dat kun je wel uitvinden bij een gemiddelde automaterialenshop.

echter is een compressietest enkel een manier om een diagnose te stellen , om dus de compressie waar te nemen , maar dan heb je nog niet de oorzaak , dus moet je alsnog meten met een micrometerset om te kijken of de cilinder wel of niet de oorzaak is.

en aangezien je toch eigenlijk de cilinder eraf moet hebben om de staat van de cilinder te checken heb je het toch al los , en ernstig verlies van compressie kom je ook wel snel achter ;)

daarom heb ik geen compressiemeter , zou ik wel kunnen lenen , maar ik gebruik eigenlijk alleen maar direct een micrometerset. cilinder eraf halen is ook maar even.
 
Back
Top