This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
het spul dat je bij de formido kan halen is per gewicht niet goedkoper dan devcon, maar je kan het dus wel in kleinere getalen halen
de temperatuurbestendigheid is iets minder, maar in een carter gaat dat wel goed.
 
wat makkelijk verwerkbaar is van loctite 3463 (geloof dat dat het nummer was) ze hebben ook andere epoxy`s die beter hechten maar wat moeilijker verwerkbaar zijn.
 
dit is het blok van Burn



Hij claimt met dit een blok getest te hebben met een zeer hoog carterdruk. Toch vind ik dat dit niet de manier is om een hoge carterdruk te krijgen. Om hier een membraan in pas te krijgen is een ophoog plaat nodig. heey dat verhoogd het carter volume weer. en het blok is dmv stroom/flow banen aangepast. deze stroom/flow banen zijn waanzinnnig diep en is dus weer een verhoging van het carter volume.
Ik had liever gezien dat het blok uitgelitert was voordat er gezegd zou worden dat dit een hoog carterdruk blok is.
 
Burn: Luuk me grou blok was me hoge carterdruk blok.

 
nog even over de ruwheid van het blok, wat denken jullie wat dit voor invloed heeft op de prestaties en de flow.

sommigen zeggen: olie is gladder dan polijsten.
ik en nog wat anderen zeggen: door turbulentie heeft het mengsel minder weerstand en mengt het beter...

conclusie: gewoon ruw werkt niet optimaal ?

oplossing: extra extra ruw ?
 
Hoe kom je aan de conclusie dat gewoon ruw niet werkt?
Verder is jouw aanname dat extra extra ruw beter is zo gek nog niet, aangezien een gas niet veel zal merken van een uitstekend putje van 0,001 mm(gepolijst) tov van een uberglad oppervlak(oliefilm). Extra extra breekt een barriere op dat gebied en is dan ook geen slecht testpunt.
Het nadeel is de stroomsnelheid. Deze zal hier invloed van ondervinden, daarentegen heb je mss meer koppel door betere vulling=> hoger vermogen @ lagere toerentallen. Nu nog een toepassing ervoor vinden.
 

Ik heb iig geen meetbaar verschil gemerkt nadat ik mijn carter aan de binnenkant had gestraald bij het reviseren. Zat gewoon nog op hetzelfde vermogen. Ik zeg niet dat het nix uitmaakt, maar het valt gewoon niet te meten tenzij je dezelfde avond nog ff je carter splitst enzo, maar dan nog denk ik dat het profiel van je carter TOT OP BEPAALDE HOOGTE weinig tot geen invloed heeft.
 
Hier trouwens een aantal foto's van dat Italiaanse NRG carter met 2 speed cilinders, valt me op dat het carter bijna standaard is, en dat alleen het gedeelte vanaf krukaswang naar spoelpoorten wordt bewerkt.

*edit* behalve bij het zelfgefreesde tussenstuk, daar doen ze wel iets met de 'hoek' vanaf membraan naar cilinder toe.

 
Lekker bezig, Ronald Alleen denk dat er nog wel wat meer weg kan, zoals ik op de foto hieronder heb aangegeven:

 
ik heb een vraag!!
maat van mij wil carters gaan tunen voor zijn mhr team.
maar hij heeft foto's nodig.
heeft iemand misschien mooie duidelijke foto's hoe hij het aan kan pakken???
alvast bedankt.
 
ippeltje said:
ik heb een vraag!!
maat van mij wil carters gaan tunen voor zijn mhr team.
maar hij heeft foto's nodig.
heeft iemand misschien mooie duidelijke foto's hoe hij het aan kan pakken???
alvast bedankt.

best tekent hij zijn carter af doormiddel van z'n cil erop te doen en dan inkleuren wat weg moet.
 
ippeltje said:
ik heb een vraag!!
maat van mij wil carters gaan tunen voor zijn mhr team.
maar hij heeft foto's nodig.
heeft iemand misschien mooie duidelijke foto's hoe hij het aan kan pakken???
alvast bedankt.

voet kan je idd met je cilinder gewoon aftekenen en alles, hoe hij het blok flowt is denk ik meer naar eigen inzicht, iedereen zal daar een andere mening over hebben... voorbeelden staan er genoeg in dit topic

@ ruben, zelf had ik idd ook wat meer weg gehaald
 
Jaaa klopt Ik zeg ook niet dat het verkeerd is . Vind het super dat je hetzelf doet (ik moet het zelf namelijk ook nog doen) Alleen wou ff opmerken dat je opzich dat stuk ook nog kan bijwerken
 
Mijn blok is eindelijk klaar. Na wat foutjes qua kneedbaar metaal sjizzel is het eindelijk af. Het golfbal "effect" (of het werkt is een 2e) heb ik nu alleen bij de ingang van de cilinder toegepast en niet overal. Dit lijkt me wel goed omdat hier al het mengsel langs komt en als hier een werveling ontstaat is dit ten goede voor het mengsel.

Kneiter legt krukas etc er binnenkort in en maakt ophoogplaatje voor membraam en dan gaan we testen met een evo, C21 en koso 28mm.

Als ik camera kan fixen krijgen jullie foto's ---- en als jullie braaf zijn.
 
Last edited:
Hi!
First of all my appologies for not writing in dutch. I only know english.

Second I have photos from my Rally carters to show you here but I don't know how to paste them here.

Please tell me how to do it so you can comment on my grinding ideas....

P.S. What is the epoxy you use in you carters?
I use ARALDIT and it's thought. Is it good for the job?Or did someone tried it and realised it was shit?
 
Status
Not open for further replies.