BTC City 50 - CDI / DellOrto ECUIssue

angle__

New Member
Hallo allemaal,
Ik heb problemen met mijn scooter en zit een beetje vast, dus hier is mijn situatie:
Scooter: BTC City 50 cc - 2019Ik heb de CDI-box van mijn scooter vervangen en hij reed goed; hij kon versnellen tot ongeveer 60 - 65, terwijl hij daarvoor beperkt was tot 55. Hij reed vrij goed, maar toen ik rondreed begon een eerder probleem veel te consistent te worden, waardoor het ding onbestuurbaar werd.Later kwam ik erachter dat mijn scooter zowel een DellOrto ECU als een CDI heeft en dat de beperking van beide komt.
Het probleem - Wanneer ik gas geef, valt de stroom uit rond 2500-3000 RPM. Het lampje "Check Engine" knippert dan ongeveer 6 keer elke 5 seconden. Volgens de handleiding van de Dellorto ECU betekent dit dat de snelheidssensor opneemspoel niet is aangesloten of een te lage spanning heeft. Ik heb dat onderdeel gemeten met een multimeter en het las 140 ohm weerstand en ongeveer 1V AC toen het wiel draaide.
Ik ben ook erg verward omdat de snelheidssensor opneemspoel is verbonden met de CDI en vervolgens is een andere draad van de CDI verbonden met PIN 6 van de DellOrto ECU en voor zover ik weet zou het rechtstreeks moeten zijn aangesloten. Ik heb ook gezorgd dat alle draden waarover ik sprak in orde zijn door ze te controleren met de multimeter.
Ik heb geprobeerd online een nieuwe opneemspoel te vinden, maar er zijn zo weinig bronnen over mijn waardeloze Nederlandse scooter dat het een hel is geweest. Ook zijn alle draden bij elkaar gebonden met ducttape, dus het is niet precies duidelijk waar elk ervan gaat.
Alle ideeën, bronnen of adviezen van ervaren personen zouden zeer welkom zijn!
 
Advertisement - register to remove this

Dat kastje dat jij "cdi" noemt en er ook zo uitziet als een cdi, is echter een zogenaamde speedconverter.
Deze zit tussen de speedsensor en de ECU.
Deze "vertaalt" de signaaltjes van de speedsensor naar signaaltjes die naar de ecu worden gestuurd.
Op de web-site: chinascooteronderdelen.nl kun je hier het 1 en ander over lezen/vinden.
 
Hartelijk dank @Sparky
Dit heeft veel verwarring opgehelderd over mijn opstelling!

In dit geval, weet je wat er mis zou kunnen zijn met die van mij? Dit is de CDI die ik heb gekocht en gebruikt in mijn scooter:
https://www.amazon.nl/dp/B08CC4RVPQ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Misschien heeft het gebruik van een echte CDI naast de speedconverter de ECU vernietigd of in de war gebracht en moet ik die nu vervangen? Of denk je dat het nog steeds aan de draad van de snelheidssensor van de koppeling kan liggen? Ik ben een beetje verloren over wat er gebeurd zou kunnen zijn.
 
Als je de oude ecu weer terugsteekt, blijven de problemen dan?

Misschien heeft het gebruik van een echte CDI naast de speedconverter de ECU vernietigd of in de war gebracht en moet ik die nu vervangen?

Ik heb verder geen idee wat er gebeurd kan zijn.
Die 140 Ohm van de cartersensor lijkt mij wel oke dus die staat buiten verdenking.
De vraag is waar je die weerstand gemeten hebt, bij de sensor zelf of bij de speedconverter?

Ik weet niet heel precies wat er in die speedconverters gebeurt maar zij bewerken het signaaltje van de cartersensor en sturen dit door naar de ecu zoals jezelf ook al hebt vastgesteld.
Die bewerking gebeurt bij een snor anders dan bij een brom, vandaar dat je die speedconverters ook in schakelbare vorm kunt krijgen zoals je hebt kunnen zien op de website die ik je gelinkt had.
Op een schema van een btc riva zag ik een tijd terug dat er een soort van emittervolger (versterker) in zat.
Dus die pulsjes die van de pickupspoel komen gaan dus via die speedconverter en als deze signaaltje ook daadwerkelijk arriveren bij de speedconverter zou je op de draad tussen de speedconverter en de ECU (ECU pin 6) ook de bewerkte pulsjes moeten meten.
Misschien kun je dit laatste nog even meten .
 
Ik heb net wat tests uitgevoerd en dit is wat er gebeurde:

Nadat mijn scooter stuk ging en het motorstoringslampje verscheen, heb ik alleen tests uitgevoerd met mijn originele CDI. Nu besloot ik om de nieuwe CDI die ik had besteld te plaatsen om te zien wat er zou gebeuren, en dit probleem met het motorstoringslampje verdween volledig! Het is heel goed mogelijk dat mijn oude CDI op een of andere manier kapot ging toen ik de nieuwe installeerde, waardoor ik dacht dat het probleem bij de nieuwe CDI lag en altijd de oude "betrouwbare" gebruikte.

Er is echter een nieuw probleem, dat eigenlijk oorspronkelijk gebeurde met beide CDI's, maar nu gebeurt het vaker. Als ik gas geef, valt plotseling alle stroom ongeveer 2-5 seconden weg. Geen motorstoringslampje verschijnt. Alleen als ik het gas open houd. Soms knippert het 2 keer, soms 3 keer, soms 4 keer... niet specifiek.

Wat je vorige vraag betreft, ik heb de spanning gemeten tussen de snelheidssensor en "CDI" (Converter), maar niet tussen de ECU en snelheidsconverter.
Was het BTC Riva diagram een Euro5? Ik denk dat die anders zijn.
 
Back
Top