Brommer start niet

doelloos

New Member
Hoi, ik heb een aantal dagen geleden mijn uitlaat ontgrenst en ook mijn sproeier van 80 naar 90 gezet. Hij reed prima alleen viel die onderweg uit en startte daarna eventjes en nu loopt die helemaal niet meer. Ik heb de carb schoongemaakt, bougie gecheckt (die is donkerbruin) en nogsteeds start die niet. Als iemand weet wat ik verder nog kan proberen zeg het maar!

Setup:
Rieju mrt50 2022
Uitlaat: Stage6 ongbegrenst
carb: 17,5 mm
Sproeier origineel 80 nu 90
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen tuner maar waarom de sproeier ineens 10 maten groter?

De donkerbruine kleur van de bougie zegt dus helemaal niks, de brommer heeft immers niet meer fatsoenlijk gelopen na die actie.
 
Ik ben geen tuner maar waarom de sproeier ineens 10 maten groter?

De donkerbruine kleur van de bougie zegt dus helemaal niks, de brommer heeft immers niet meer fatsoenlijk gelopen na die actie.
Omdat ik de uitlaat heb ontgrenst, met originele sproeier trok die niet harder dan 60. Brommerzaak zei dat ik er wel een 90 in kon doen. Liep daarna mooi rond de 80. Dat van die bougie is wel dom idd haha
 
hoe heb je die uitlaat ontgrenst en hoe lang heb je daarvoor begrenst gereden? als jij er nu voorin een ring hebt uitgepeuterd, kan hij na jaren mèt ring, daarachter nog steeds "begrenst" zijn door de kool die er nog in zit..
 
hoe heb je die uitlaat ontgrenst en hoe lang heb je daarvoor begrenst gereden? als jij er nu voorin een ring hebt uitgepeuterd, kan hij na jaren mèt ring, daarachter nog steeds "begrenst" zijn door de kool die er nog in zit..
Ik heb m splinternieuw gekocht vorig jaar december en ook 1 week geleden de prop uit de nieuwe stage 6 uitlaat eruit geslagen, in de vorige uitlaat zat een katalysator die ik ook weg had gehaald.
Post automatically merged:

Je hebt je bougie bekeken en die is donker bruin maar is hij ook nat?

Heb je ook al geprobeerd om de oude sproeier er weer terug in te draaien en om hem dan te starten?
Heb nu de bougie voor me en die is zeker nat, andere sproeier heb ik nog niet geprobeerd dat ga ik nu doen
Post automatically merged:

Om te starten heb je in de basis 3 dingen nodig,
Benzine lucht en een vonk. Heb je deze gecontroleerd?
Ik heb m splinternieuw gekocht vorig jaar december en ook 1 week geleden de prop uit de nieuwe stage 6 uitlaat eruit geslagen, in de vorige uitlaat zat een katalysator die ik ook weg had gehaald.
Post automatically merged:


Heb nu de bougie voor me en die is zeker nat, andere sproeier heb ik nog niet geprobeerd dat ga ik nu doen
Hij vonkt nu ook niet zie ik, maar hoe komt die nattigheid?
 
Stop de bougie is in de bougie dop en hou hem is tegen de cilinder aan daar waar hij moet vonken. Probeer hem is te starten als het goed is zie je een vonkje. Pas op dat je hem niet aanraakt tijdens het starten want dan krijg je een oplawaaiert. Beter met een geïsoleerde tang of handschoenen vast houden of klemmen.
 
Stop de bougie is in de bougie dop en hou hem is tegen de cilinder aan daar waar hij moet vonken. Probeer hem is te starten als het goed is zie je een vonkje. Pas op dat je hem niet aanraakt tijdens het starten want dan krijg je een oplawaaiert. Beter met een geïsoleerde tang of handschoenen vast houden of klemmen.
Heb net gechecked, hij vonkt niet en is nat, gisteravond vonkte die nog wel dus denk dat de nattigheid het probleem is, ideetje hoe ik dat oplos voordat ik de volgende bougie ook verpest?
 
Ik denk niet dat je bougie kapot is.

Controleer is of hij goed in de bougiedop zit.
Ook of je een dik of een dun pieletje boven op je bougie heb en nodig hebt. Hij moet er echt goed in klikken.

Bougie ff schoonmaken met wat remreiniger ofzo.

Contact aan natuurlijk en nog eens testen.
 
Nou bougie vonkte soms en heb m erin gezet, nogsteeds helemaal niks. Ook luchtfilter schoongemaakt. Zou dit nou echt aan een te grote sproeier kunnen liggen? Ik neem aan dat ie wel zou starten okal is die te groot
 
Als je bougie te nat wordt kan het zijn dat de bougie ook niet meer vonkt.
De opgebouwde spanning van de bobine slaat dan niet meer over bij de elektroden maar zoekt zich de gemakkelijkste weg via de natte isolator.
En al zou de bougie dan soms wel vonken, vloeibare benzine verhindert min of meer het ontsteken van het mengsel.
Vloeibare benzine blust de vlam, gooi maar eens een lucifer in een met benzine gevuld open schaaltje.

Nou bougie vonkte soms en heb m erin gezet
Als de bougie droog is en je test hem buiten de brommer, moet hij bij elke slag van de zuiger goed vonken, doet hij dit niet, ligt het aan de ontsteking, de bougie of de massaverbinding van je motorblokje.
By the way, met ontsteking bedoel ik niet alleen de statorspoelen bij je vliegwiel.
 
Als je bougie te nat wordt kan het zijn dat de bougie ook niet meer vonkt.
De opgebouwde spanning van de bobine slaat dan niet meer over bij de elektroden maar zoekt zich de gemakkelijkste weg via de natte isolator.
En al zou de bougie dan soms wel vonken, vloeibare benzine verhindert min of meer het ontsteken van het mengsel.
Vloeibare benzine blust de vlam, gooi maar eens een lucifer in een met benzine gevuld open schaaltje.


Als de bougie droog is en je test hem buiten de brommer, moet hij bij elke slag van de zuiger goed vonken, doet hij dit niet, ligt het aan de ontsteking, de bougie of de massaverbinding van je motorblokje.
By the way, met ontsteking bedoel ik niet alleen de statorspoelen bij je vliegwiel.
oei klinkt als veel gezeik, hij startte nog wel voordat ik de sproeier veranderde daarna liep hij slecht en startte niet meer. Ik zou dan niet kunnen voorstellen dat mijn ontsteking kapot is
 
Ja probeer nu eens de oude sproeier, droge bougie. Lukt dat niet?
Kijken of de bougie weer nat is geworden.
Ook ff goed die vonk bekijken.

Youtube Google raadplegen als je wil zien hoe dat moet.

Ff doorzetten.

Succes
 
Hoi iedereen! Bedankt voor alle reacties, ik heb nu een koudere bougie gehaald (brommerboer zei dat ie te slecht ontbrand) en een sproeier 86 en 82. Ik ga het er zo inzetten en hou jullie op de hoogte!
Post automatically merged:

Nou alles erin gezet en nogsteeds helemaal niks :( ik ben echt ten einde raad heb alles gechecked maar ik snap het niet
Hoi iedereen! Bedankt voor alle reacties, ik heb nu een koudere bougie gehaald (brommerboer zei dat ie te slecht ontbrand) en een sproeier 86 en 82. Ik ga het er zo inzetten en hou jullie op de hoogte
 
Last edited:
Hoi iedereen! Bedankt voor alle reacties, ik heb nu een koudere bougie gehaald (brommerboer zei dat ie te slecht ontbrand) en een sproeier 86 en 82. Ik ga het er zo inzetten en hou jullie op de hoogte!
Post automatically merged:

Nou alles erin gezet en nogsteeds helemaal niks :( ik ben echt ten einde raad heb alles gechecked maar ik snap het niet


Heb je nu wel een goeie vonk?
 
yup mooi blauw vonkje, net cilinderkop eraf gehaald, geen krassen niks ook de zuiger ziet er prima uit, er zat wel koelvloeistof in de cilinder maar vgm hoort dat.

Je cilinder is vloeistof gekoeld, dat klopt.

Heb je de koelvloeistof wel eerst afgetapt?

Is er met demonteren niet al te veel je carter ingelopen?

Als je een goeie vonk hebt moet hij toch teken van leven geven al is het maar met remreiniger ofzo.?
 
Back
Top