Bougie wir war

Kneiter

Retired
Ik zat zo eens even te rond te neuzen naar bougie's (NGK) en wat de letters nou betekenen maar ik kan moeilijk de verschillen voor ogen krijgen. Waarom kies je nou G,V of IX? Iemand die me er meer over kan vertellen?

'V' type race plug, Gold Palladium alloy 1mm fine wire centre electrode.
'VX' type, platinum 0.8mm fine wire centre electrode, taper cut ground electrode.
'GP' race plug, Platinum 0.8mm fine wire centre electrode, platinum horizontal ground.
'G' type race plug, fine wire nickel alloy centre electrode, short service life.
'IX' Performance Iridium type - road or race use. 0.6mm fine wire Iridium centre electrode, taper cut ground electrode.
'S' ????
Er staat dus overal "type race" maar welke is nu het beste?

(H en E staat voor korte cq lange schacht voor de mensen die dat nog niet wisten)
 
Advertisement - register to remove this

ErwinB said:
Is de 'R' niet de onstoorde bougie?

'r' types zijn met interne weerstand, wat ervoor zorgt dat het minder stoort, aan een bougie is weinig te ontstoren:)

Folkert,
Ik zou het echt niet weten, ik denk dat het voor ons relatief weinig uitmaakt.
Zo'n "tapered" versie lijkt me wel goed, omdat je dan als het goed is een mooi gecentreerde vonk krijgt...
 
$aint said:
'r' types zijn met interne weerstand, wat ervoor zorgt dat het minder stoort, aan een bougie is weinig te ontstoren:)

Folkert,
Ik zou het echt niet weten, ik denk dat het voor ons relatief weinig uitmaakt.
Zo'n "tapered" versie lijkt me wel goed, omdat je dan als het goed is een mooi gecentreerde vonk krijgt...

Als je mij met Folkert bedoelt moet je maar ff PM'en :rolleyes:

Iemand die me kan vertellen of ik er beter aan doe een "platinum" of "nickel" bougie te pakken?
 
Kwam op een website dit tegen over warme en koude bougies (leuk om te weten):

"bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer)"

warmkoud.gif
 
'VX' type, platinum 0.8mm fine wire centre electrode, taper cut ground electrode.

Met dit type rij ik stef - B10 EVX

Platinum wire gaat minder snel kapot dan een nickel geloof ik, dikte van de electrode heeft te ook te maken met hoe sterk die is.
Platinum bougies geven ook een zuiverdere vonk dan nickel electrodes.

Iridium bougies heb ik de ervaring mee dat ze snel kapot gaan, je hoeft maar iets te rijk te staan en het ding slaat om de zoveel meter vet, na een paar x doet de bougi niets meer.
 
BurN said:
.

Iridium bougies heb ik de ervaring mee dat ze snel kapot gaan, je hoeft maar iets te rijk te staan en het ding slaat om de zoveel meter vet, na een paar x doet de bougi niets meer.

Bedankt kerel :X :+

Mijn vraag ook maar in dit topic: Bestaan er ook boch lange schacht bougies?
 
het voordeel van platinum/platina is dat het niet uitzet bij extreme warmte ontwikkeling. van nikkel weet ik niet wat het doet maar dat is zowiezo geen of minder edel dan platina en zal dus meer uitzetten. het platina gedeelte van de bougie zet dus niet tot nauwelijks uit en heeft hierdoor geen effect op wat dan ook.

kan een voordeel zijn
 
Back
Top