Bougie vonkt niet na krukas revisie

PieterBTCriva

New Member
Goedemiddag,

Ik heb mn blok gereviseerd na het vervangen van mijn krukas. Het gaat om een btc Riva uit 2013.
Bij het starten kom ik er achter dat mn bougie niet vonkt, wel compressie.

Wat ik heb getest door een andere erop te zetten
- Bougiekabel/ bobine
- Bougie
- Cdi

De elektrische start motor werkt dus ik neem aan dat mn massa goed is.
Maar zowel bij elektrische start als kickstart geen vonkje.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Krijgt de CDI wel een signaal van het contactslot als je deze op ''on'' draait?
Geen onderbreking bij de jiffy (zijstandaard, mits aanwezig) of slecht contact in de verbinding stekkers van beide?

Het lijkt er namelijk sterk op dat het signaal momenteel continu aan de massa/aarding ligt waardoor de motor niet zal kunnen starten/aanslaan.
Alles wel weer correct aangesloten na de revisie?
 
Voor deze klus heb je ook het vliegwiel en de stator/ontsteking los gehad.
Heb je de pickupspoel ook weer kort genoeg op het nokje van het vliegwiel afgesteld?
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb het antwoord volgens mij gevonden!
Heb een nieuwe multimeter (die van de action ging snel kapot) en heb de stator/ontsteking doorgemeten.
De pick-up werkt (150 ohm) en staat op goede afstand, maar uit de stator meet ik oneindig weerstand. Deze ga ik dus vervangen. (De rood/zwarte kabel naar de stator geeft 0 weerstand dus geen kabelbreuk)
 
De condensator in de CDI wordt dus niet voorzien van AC-spanning vanaf de (laadspoel van de) stator?
De zwart/rode draad loopt vanaf de laadspoel(en) naar de CDI waar deze vervolgens de spanning tijdelijk opslaat.
Zodra de strip/nok op het vliegwiel langs de pick-up komt geeft deze een signaal aan de CDI om de opgeslagen spanning richting de bobine en bougie te sturen.

Een stator voor deze GY6jes kost gelukkig geen godsvermogen maar ik vind het toch wel vreemd dat deze nu ineens stuk is...
Kan natuurlijk zo zijn, maar over het algemeen is dit spul van (BTC) Baotian best wel degelijk te noemen.

Maar goed, aangezien je het e.e.a. al vervangen hebt blijven er twee verdachten over.
Wat ik heb getest door een andere erop te zetten
- Bougiekabel/ bobine
- Bougie
- Cdi
Dit is inderdaad de stator maar ook het contactslot kan storing geven...
Storingen komen meestal voort uit bedrading kortgesloten, gebroken en/of slecht aangesloten tussen de:

stator en CDI-unit
CDI-unit en bobine
CDI-unit en het contactslot
bobine en het contactslot

= contactslot defect
= CDI-unit defect
= laadspoel(en) of signaalspoel (pick-up) in stator defect

Dit even ter algemene info.
 
Hartelijk dank allemaal, ik heb de stator vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje, helaas is de spiebaan nu kapot gegaan maar daar start ik een andere thread over, deze kan worden gesloten
 
Back
Top