bougie vonkt niet meer na vervangen van contactslot

hey allemaal, ik heb een probleem ik heb net een nieuw contactslot op mijn piaggio zip type 1 toen hij er op zat deed alles het maar hij wilde niet aanslaan mijn bougie vonkte niet ik heb er een nieuwe bougie ingedraaid en hij vonkte nog steeds niet kan iemand mij hiermee helpen
 
Advertisement - register to remove this

Waarom heb je het contactslot vervangen?
Was het probleem misschien ook al aanwezig voor het vervangen van het contactslot?
 
Ik veronderstel dat je vier draden verbonden hebt met het contactslot nl:

1. Een groene, deze loopt naar je cdi en stator achter je vliegwiel.
2. Een zwarte, dit is de massadraad.
3. Een witte, dit is de geschakelde plus.
4. Een rode, deze loopt via en zekering rechtstreeks naar de accu.

Als je zegt dat alles werk bedoel je denk ik alles wat met gelijkspanning van de accu werkt zoals oa claxon, knipperlichten, remlicht en elektrische start, toch?

Wat ik vermoed is dat op het moment dat het contactslot op "on" staat de groene draad naar massa wordt getrokken zodat de ontsteekspanning voor de cdi naar massa wordt afgeleid.

Probeer eens het volgende:

Koppel de groene draad eens los van het contactslot, nu zou de scooter moeten starten.
 
Ik veronderstel dat je vier draden verbonden hebt met het contactslot nl:

1. Een groene, deze loopt naar je cdi en stator achter je vliegwiel.
2. Een zwarte, dit is de massadraad.
3. Een witte, dit is de geschakelde plus.
4. Een rode, deze loopt via en zekering rechtstreeks naar de accu.

Als je zegt dat alles werk bedoel je denk ik alles wat met gelijkspanning van de accu werkt zoals oa claxon, knipperlichten, remlicht en elektrische start, toch?

Wat ik vermoed is dat op het moment dat het contactslot op "on" staat de groene draad naar massa wordt getrokken zodat de ontsteekspanning voor de cdi naar massa wordt afgeleid.

Probeer eens het volgende:

Koppel de groene draad eens los van het contactslot, nu zou de scooter moeten starten.
top ik zal het even proberen
Post automatically merged:

top ik zal het even proberen
je bedoeld dan de groene vanaf het contactslot? of vanaf de kabelboom
 
De draad van het contactslot die op de groene draad zit van de kabelboom.

Het contactslot zou als volgt moeten schakelen:

Indien het contactslot op "ON" staat zou men contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom en geen contact tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom. (deze doet het anders zouden de knipperlichten, de claxon, de elek. start en het remlicht het niet doen)

Indien het contactslot op "OFF" staat zou men contact moeten hebben tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom en geen contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom. (waarschijnlijk schakelt het contactslot deze draden verkeert om)

Edit: ik heb even gekeken naar het schema van een Neos maar het contactslot is niet hetzelfde dus dit krijg je niet aan het werken.
Het contactslot van de neos heeft twee maakcontacten als het contact op "On" staat elke andere stand worden de draden niet geschakeld.
 
Last edited:
De draad van het contactslot die op de groene draad zit van de kabelboom.

Het contactslot zou als volgt moeten schakelen:

Indien het contactslot op "ON" staat zou men contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom en geen contact tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom. (deze doet het anders zouden de knipperlichten, de claxon, de elek. start en het remlicht het niet doen)

Indien het contactslot op "OFF" staat zou men contact moeten hebben tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom en geen contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom. (waarschijnlijk schakelt het contactslot deze draden verkeert om)
oke maar ik heb dus de groene losgetrokken maar nog steeds geen vonk
 
Als de groene draad van de kabelboom los van massa ligt, dus niet aangesloten zou de scooter gewoon moeten starten.

De draadkleuren aan het contactslot van de Neos zijn anders dan de draadkleuren van het originele contactslot.

Kun je me even aangeven welke kleur van de draadboom is aangesloten op welke kleur van het Neos contactslot?
 
De draad van het contactslot die op de groene draad zit van de kabelboom.

Het contactslot zou als volgt moeten schakelen:

Indien het contactslot op "ON" staat zou men contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom en geen contact tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom. (deze doet het anders zouden de knipperlichten, de claxon, de elek. start en het remlicht het niet doen)

Indien het contactslot op "OFF" staat zou men contact moeten hebben tussen de groene en de zwarte draad van de kabelboom en geen contact moeten hebben tussen de rode en de witte draad van de kabelboom. (waarschijnlijk schakelt het contactslot deze draden verkeert om)

Edit: ik heb even gekeken naar het schema van een Neos maar het contactslot is niet hetzelfde dus dit krijg je niet aan het werken.
Het contactslot van de neos heeft twee maakcontacten als het contact op "On" staat elke andere stand worden de draden niet geschakeld.
contactslot van de neos heeft rood zwart bruin en grijs
 
Lees mijn vraag nog eens goed!

Nogmaals, als de groene draad van de kabelboom is losgekoppeld MOET de scooter starten, anders is er iets anders aan de hand en ligt het probleem niet in het contactslot.

Probeer anders weer eens het oude contactslot aan te sluiten waarmee de scooter wel startte.

Verder krijg je de scooter nooit volledig werkende met het NEOS slot omdat deze anders schakelt als het Piaggio slot!

Neos slot.pngpiaggio slot.png
 
Last edited:
Als de groene draad van de kabelboom los van massa ligt, dus niet aangesloten zou de scooter gewoon moeten starten.

De draadkleuren aan het contactslot van de Neos zijn anders dan de draadkleuren van het originele contactslot.

Kun je me even aangeven welke kleur van de draadboom is aangesloten op welke kleur van het Neos contactslot?
de bruine zit aan de groene, de grijze aan de witte, en dan rood op rood en zwart op zwart
Post automatically merged:

de bruine zit aan de groene, de grijze aan de witte, en dan rood op rood en zwart op zwart
ik heb de grijze van de groen afgetrokken
Post automatically merged:

de bruine zit aan de groene, de grijze aan de witte, en dan rood op rood en zwart op zwart
Post automatically merged:


ik heb de grijze van de groen afgetrokken
en uit mijn kabelboom lopen 2 zwarte, 2 witte,1 groene en 1 rode
 
Normaliter moet je de scooter gewoon met de kick kunnen starten als alle draden los liggen.
Er moet iets gebeurd zijn mede omdat de scooter met het originele slot ook niet meer start, wat hij eerst wel deed, volgens jou.

Hopelijk heb je geen domme fout gemaakt bij het aansluiten van het niet originele contactslot en heeft er een spanning gestaan op de groene draad, dit zou je CDI en/of stator kunnen beschadigen.

Is tijdens het aansluiten en testen van het Neos contactslot de zekering op enig moment defect geraakt?

Je moet dus nu eerst gaan uitzoeken waarom de bougie nu ook met het originele contactslot niet meer vonkt!
Post automatically merged:

de bruine zit aan de groene, de grijze aan de witte, en dan rood op rood en zwart op zwart
Ik heb bovenstaande aansluitingen nog eens bekeken icm de plaatjes die ik gepost had in mijn bijdrage nr12.
Blijkt als je dit zo aangesloten hebt en je zet het Neos contactslot op "ON" je de rode van de kabelboom (accuspanning) verbonden hebt met de groene van de kabelboom. (CDI en Stator)
MAW de accuspanning heeft wel degelijk op de groene draad van de cdi en stator gestaan.
Ik vrees dat hier iets gesneuveld is en dat daarom het originele contactslot nu ineens ook niet meer werkt!!!
 
Last edited:
Normaliter moet je de scooter gewoon met de kick kunnen starten als alle draden los liggen.
Er moet iets gebeurd zijn mede omdat de scooter met het originele slot ook niet meer start, wat hij eerst wel deed, volgens jou.

Hopelijk heb je geen domme fout gemaakt bij het aansluiten van het niet originele contactslot en heeft er een spanning gestaan op de groene draad, dit zou je CDI en/of stator kunnen beschadigen.

Is tijdens het aansluiten en testen van het Neos contactslot de zekering op enig moment defect geraakt?

Je moet dus nu eerst gaan uitzoeken waarom de bougie nu ook met het originele contactslot niet meer vonkt!
Post automatically merged:


Ik heb bovenstaande aansluitingen nog eens bekeken icm de plaatjes die ik gepost had in mijn bijdrage nr12.
Blijkt als je dit zo aangesloten hebt en je zet het Neos contactslot op "ON" je de rode van de kabelboom (accuspanning) verbonden hebt met de groene van de kabelboom.
MAW de accuspanning heeft wel degelijk op de groene draad van de cdi en stator gestaan.
Ik vrees dat hier iets gesneuveld is en dat daarom het originele contactslot nu ineens ook niet meer werkt!!!
ai mijn zekering was inderdaad defect geraakt ik had deze daarna gewoon doorverbonden omdat ik geen zekering had maar dan weet ik nu dus dat mijn cdi is beschadigd
 
Of de spoel op je stator die ervoor zorgt dat de cdi zijn ontsteekspanning krijgt.

Ik voeg even het schema toe van jouw scooter die je overigens ook kunt vinden onder de rubriek "Resources" in de navigatiebalk bovenaan deze pagina.

Zip 50 2T 1993 t0 1999 models.jpg
 
Back
Top