Tom Peugeot said:lap txt
rs-ruud said:geen offence, maar snap je uberhaupt wel waarom er vervroegt word?
rs-ruud said:geen offence, maar snap je uberhaupt wel waarom er vervroegt word?
Tom Peugeot said:Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is (even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt. Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg. Verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.
Tom Peugeot said:Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is
die tijd is niet constant, dat is juist de reden waarom er op lage toerentallen veer vervroegt word en op hoge toerentalleen veel minder
(even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt.
heet word het toch wel, de meeste warmte, en de ontbranding gebeurt gewoon als de uitlaatpoort nog dicht is
Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg.
alles dat ontbrand voor de zuiger over het bdp heen is is negatieve energie! het gaat je slag tegen!
verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.
en hoe heb jij jouw ervaring getest?
Ontbranding begint soms al voor TDC.alles dat ontbrand voor de zuiger over het bdp heen is is negatieve energie! het gaat je slag tegen!
maak eens foto'sYorick@nrg said:ik heb gister 2 onstekingen aangeschaft, allebei van een kettingzaag.
de vonk is heel krachtig, alleen hij heeft een redelijk hoog toerental nodig voordat ie begint met vonken, het langzaamste toerental ga ik nog bepalen, zodat er geen probremen voordoet met het aankicken.
ik heb de rotors al afgedraait tot redelijke grote.
alles dat ontbrand voor de zuiger over het bdp heen is is negatieve energie! het gaat je slag tegen!
Exision said:nietdus, de ontbranding begint, dat wil zeggen dat er een vlamfront ontstaat met in het meest gunstige geval een snelheid van rond de 25 m/s, deze heeft jouw zuiger nog niet geraakt voordat hij over bdp heen is. Anders zou je toch niet vervroegen....