This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

binnerotor zelf maken??

Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt



Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.
 
Project RR2 said:
why is dat slechter dan ori? italkit rotor heb ook vast ontstekingtijdstip...

Dat je er niks mee op schiet??? zoals al gezegd, waarom het wiel opnieuw uitvinden?
 
mhr#27 said:
Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt



Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.

Als ik het zo bekijk heb je dus gewoon een rc tijd voor het tijdstip tesamen met een basis die door de gever getriggerd wordt.

Hij kan dus zijn ontstekingstijdstip veranderen met het aanpassen van de r of c in de kring (zo te zien de c ).

Deze schakeling kost ongeveer 5 euro ofzo. maar je hebt nogsteeds een bestaande rotor nodig ...
 
mhr#27 said:
Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt



Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.


mja , ik heb het over het geheel niet alleen de cdi rommel...
 
mhr#27 said:
Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.

Ik heb vorige week mijn selletra aan een osciloscoop gehangen om te kijken wat voor signaal hij geeft naar de CDI, maar daar werk ik niet echt veel wijzer van, hoe harder je draaide hoe hoger de spanning

T'is trouwens voor een programmeerbare CDI, die een vriend van me aan het maken is, alleen wilde die vanaf nul beginnen, dus zelf een pickup sensor maken en een 12V accu gebruiken.

Iemand tips?
 
precies.

de rotor van een kettingzaag is mss dan wel groot maar wel licht en dun. het werkt gewoon doordat er een magneet langs de bobine gaat.

bij een kettingzaag rotor zitten er meestal koelvinnen aan. die moeten er af gedraait worden.
en dan volg je precies de foto's die hier gepost zijn.
 
Bij een selettra geeft de rotor een sinusvormig signaal aan de cdi.
Dit signaal wordt gebruikt om de condensator in de cdi op te laden.
De cdi gebruikt een positieve (of negatieve afhankelijk van de keuze) nuldoorgang van het sinusvormige signaal als referentiepunt voor het ontstekingstijdstip.

En dat de spanning op loopt naar mate de frequentie hoger wordt is nogal logisch. :+
 
churchester said:
wat is het voordeel dan van jou cdi ???
Er is geen voordeel.
Ik heb deze cdi een aantal jaren terug gemaakt om wat eigen theorieën in de praktijk te testen.
 
Je verhaal klopt niet helemaal.
Die cdi van mij is eigenlijk bedoeld voor een ontsteking met pick-up, maar met een kleine aanpassing is hij ook te gebruiken voor een binnenrotor.

De condensator wordt opgeladen door de ontstekingspoel.
Op het juiste moment wordt er een thyristor in geleiding gebracht waardoor de condensator over de bobine wordt ontladen en je een vonk krijgt.

Het ontstekingstijdstip wordt dus door de pick-up bepaald, of een stukje electronica als een variabel tijdstip hebt.
Het heeft dus in principe niet veel met een rc tijd te maken.
 
Een infrarood pick-up is natuurlijk zeker snel genoeg, maar hij is kwetsbaarder dan een spoel als pick-up en er is meer elektronica bij nodig. Er is niets simpeler dan een spoel als pick-up. Die kan bijna direct de thyristor aansturen. Verder kun je daarmee vrij eenvoudig het ontstekingstijdstip elektronisch instellen en tevens krijg je hiermee automatische vervroeging als functie van het toerental, als je tenminste zorgt dat de pick-up een driehoekspanning afgeeft. Dat is bij de normale buitenrotor niet het geval. Die geeft per omwenteling een scherpe piek als trigger. Daardoor ontsteekt de thyristor onafhankelijk van het toerental op hetzelfde moment. Dat willen we niet, want we moeten een sterke vervroeging hebben bij oplopend toerental. Als je de pick-up de juiste spanningsvorm laat afgeven gebeurt dat automatisch, omdat de flanken van de driehoekspanning evenredig met het toerental steiler worden. Dit is een groot voordeel van de binnenrotor, naast de snelle gasreactie. Die automatische vervroeging kan ook met een buitenrotor gemaakt worden, maar dan moet de pick-up constructie aangepast worden. Hieronder staat een foto van mijn binnenrotor. Hij moet nog worden ingegoten. De testbank gaat tot 15000 RPM. De ontsteking kan nog veel hoger. Hij geeft een ontstekingsvervroeging van 30graden bij 15000 RPM en van enkele graden bij 1000 RPM. De vervroeging als functie van het toerental, maar ook het ontstekingstijdstip zelf kan elektronisch worden gewijzigd, dus zonder de grondplaat te verdraaien. Sorry voor de bende. Die is al opgeruimd.


 
tom.. zou je ook svp de fotow willen posten
dit onderwerp vraagt echt naar meer daglicht
aangezien ik een paps heeft die goed kan cnc'en en cdi's bouwen
 


Een 2-takt moet je tot het toptoerental verlaten, niet vervroegen !

Dit gaat je zuigers kosten of een niet oppakkende scooter

Je moet dus zegmaar vanaf 1000 tpm gaan verlaten naar het toerental waar het topvermogen geleverd word, en vanaf dat toerental mag je weer gaan vervroegen.....
 
haha idd , ik hoop dat ie et per ongeluk verkeert getypt heeft

tom , kijk eens op de site van hpi anders, daar staan een paar vervroegings grafiekjes...