binnerotor zelf maken??

(-KingAppie-)

IR-customer
hoi, even voor de mede electronica freaks onder ons.

zou dit mogelijk zijn? en duurzaam.

ik zat te denken aan een paar ideeen.

1. een sensor met infrarood die dus een soort pickup heeft met een vaantje en een ir'led. en dan daar 8er weer een bobine voor de vonk.

2. een magneet pickup. ori onsteking idee. maar dan binnedraaiend.

hoe werkt een binnerotor nou eigenlijk is het een magneet of...
dus wie heeft em welles nader bestudeerd of opengemaakt oid.

geen loze antw dus.

Advertisement - register to remove this

ik denk dat een binnenrotor zelf maken niet gaat lukken, maar een ontsteking met alleen een nokje aan je krukas met contactpunten en een accu en bobine moet wel gaan denks.

Met IR gaat je niet lukken, dat is veel te langzaam.
De rotor is inderdaad gewoon een magneetje welke in een spoel, de stator, ronddraait. Zoiets namaken kan best lastig worden.

Wat Niels zegt is beter mogeijk. Alleen contactpuntjes op je krukas, en je bobine voeden vanuit een accu. Heb je wel een speciale bobine nodig welk op gelijkspanning werkt. Die zitten in de nieuwe peugots geloof ik?

Cipher said:
ik denk idd ook dat het onmogelijk is maar dit wat jij zegt is niet de reden want dit is BS...infrarood is een kleur rood die wij mensen niet kunnen zien. Infrarood is dus LICHT en licht verplaatst zich met een snelheid van 300000km/s dus infrarood zou in dit opzicht moeten werken maar het geheel denk ik niet...

of je zou het op zoon manier moeten doen.

weZ25810.jpg

jUp25518.jpg

WBr25599.jpg

hyT25655.jpg

:) Roost kan leuke dingen doen! Alleen heeft zoiets nou veel nut dan een MHR/Hpi rotor? Want handmade uitlaten presteren namelijk wel vaak beter dan een fabriekproduct. Of is een binnenrotor zoals dit gewoon stukken goedkoper !?!?

Binnenrotor heeft weinig nut imho,

Het is theoretisch makkelijk te doen, je bent alleen een berg tijd kwijt.
zelfs volledig programeerbaar enz.
Maar waarom het (vlieg)wiel opnieuw uitvinden???

je kan het nooit maken voor de prijs van een nieuwe hpi oid, iig zeker niet als je uren moet tellen...

nou kijk als we/ik een how to maken met goede uitleg en pic's. dan zou dit voor de low buget mensen een goede oplossing zijn.

ik zou ook graag eens gaan expirimenteren met een ketting zaag ontsteking.

kijk de tijd dat het duurt maakt niet uit als het maar goedkoper is.

:D

kettingzaagontsteking is meestal vast ontstekingstijdstip, dat is nou niet echt beter dan ori...
Sommige hebben idd binnerotor, maar dat zijn dan ook de dure kettingzagen.
Professioneel spul dus, dat als het kapot is gewoon weer gerepareerd wordt.
kortom moeilijk aan te komen...

Cipher said:
De rotor is inderdaad gewoon een magneetje welke in een spoel, de stator, ronddraait. Zoiets namaken kan best lastig worden.

Wat Niels zegt is beter mogeijk. Alleen contactpuntjes op je krukas, en je bobine voeden vanuit een accu. Heb je wel een speciale bobine nodig welk op gelijkspanning werkt. Die zitten in de nieuwe peugots geloof ik?

autobobine wil prima...

Yorick@nrg said:
nou kijk als we/ik een how to maken met goede uitleg en pic's. dan zou dit voor de low buget mensen een goede oplossing zijn.

ik zou ook graag eens gaan expirimenteren met een ketting zaag ontsteking.

kijk de tijd dat het duurt maakt niet uit als het maar goedkoper is.

denk niet dat er veel mensen zijn die zo nauwkeurig een ontsteking kunnen maken , teminste de gemiddelde low bugdet mannen(vrouwen mischien ook :P) niet , komt nog bij dat een slimme low budget man juist WEL een bestaande rotor koopt omdat ie dan niet wekenlang bezig is met 1 rotor (en dan nog de vraag of ie werkt) , dan kun je beter in die tijd gaan werken , in die tijd dat je zelf een rotor zou kunnen maken verdien je waarschijnlijk genoeg geld om 1 te kunnen kopen...

er komt wel wat meer bij kijken dan ff een spoeltje wikkelen e.d. , je moet ook nog een bobine hebben , en wil je een curve hebben word het nog leuker , komt nog bij dat je niet even van huis tuin en keuken spullen ff een rotortje maakt , je bent ook speciaal materiaal en gereedschap/machines nodig...

en je moet dus weten welke waarders (weerstand etc.) je wilt/kunt gebruiken , oftewel er gaat ook nog research in zitten....

melf #50 said:
denk niet dat er veel mensen zijn die zo nauwkeurig een ontsteking kunnen maken , teminste de gemiddelde low bugdet mannen(vrouwen mischien ook :P) niet , komt nog bij dat een slimme low budget man juist WEL een bestaande rotor koopt omdat ie dan niet wekenlang bezig is met 1 rotor (en dan nog de vraag of ie werkt) , dan kun je beter in die tijd gaan werken , in die tijd dat je zelf een rotor zou kunnen maken verdien je waarschijnlijk genoeg geld om 1 te kunnen kopen...

er komt wel wat meer bij kijken dan ff een spoeltje wikkelen e.d. , je moet ook nog een bobine hebben , en wil je een curve hebben word het nog leuker , komt nog bij dat je niet even van huis tuin en keuken spullen ff een rotortje maakt , je bent ook speciaal materiaal en gereedschap/machines nodig...

en je moet dus weten welke waarders (weerstand etc.) je wilt/kunt gebruiken , oftewel er gaat ook nog research in zitten....

je hebt niet altijd een rotor en stator nodig kan ook met een accu

net als deze
dynas4.gif

Back