beunhaas
1337O|2
Bij deze zal ik ook men huidig project online plaatsen
(De meeste foto's zijn genomen met de gsm,aangezien het in eerste instantie niet de bedoeling was dit project online te plaatsen)
Na wat problemen gehad te hebben met men ex sprinter die sommigen niet onbekend zullen zijn,
was ik het zat om altijd maar te klooien met die kappenzooi,en wou ik ook een sprintframe dat een pak sneller is
en waar alles WEL makkelijk bereikbaar is
Hier nog een foto van men ex sprinter
Na wat denk&rekenwerk besloten om een frame in gewoon constructiestaal te maken,
simpelweg doordat de gewicht/sterkte verhouding ong hetzelfde is als alu,dit veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen is
en nog eens veel makkelijker te construeren/lassen is op de koop toe.
Ik wou dezelfde wielbasis & gewichtsverdeling als men vorige sprinter,dit resulteerde in veel grip
en door het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden zouden wheely's tot een minimum moeten herleid worden.
Na wat plannetjes getekend te hebben werd de eerste buis gezaagd op 17 september 2005
Positionering balhoofd
Ruw frame klaar,resultaat 2305 Gr.
Nadien zijn hier uiteraard nog bevestigingspunten op gelast voor het zadel en radiator ed.
Verder met het frame,bevestigingen voor zadel gefixed,carterkap opengehaald,paddock etc..
Nadien bleek dat volgens het reglement een velg kleiner dan 10" toegestaan is in de superspecial.
Uiteraard volstaan standaard pocketbike remmen niet,
MB schijfje icm MB hydraulische rempomp & klauw
Dit diende passend gemaakt te worden op de velg,
dus adaptor fixen en de velgranden afdraaien
Schijfje net zo groot als de velg
Resultaat,dit remt wel voldoende (lees,stoppies mogelijk)
Zware remkabels en een frame vol met spanbandjes vind ik maar niks en beunhaask
Stuurdemper
Toen konden er eindelijk testritten gedaan worden met een voorlopige 'milde setup' om het frame te proberen/aan te passen.
1ste conclusie: onbestuurbaar
na wat testen en aanpassen kwamen we erachter dat dit lag aan het feit dat de positie van de handen lager ligt dan het zwaartepunt van de sprinter.
Voorkant veranderd,rijdt super stabiel (volgens men rijder,aangezien ik er zelf met men 2m lengte niet kan op rijden)
2de probleem:aangezien de tank(onder de voorkant van het zitje) op dezelfde hoogte ligt als de carb,
krijgt de carb niet voldoende benzine en trekt die steeds de vlotter leeg.
Druk vanuit uitlaat en carter icm mini terugslagklepjes om de tank onder druk te zetten/houden.
Dit werkte met het testblok erg goed!
Dat wandelen met een extreem lage scooter wordt je al snel beu...
Boosterronny spiegel icm live to ride handvat,oude speed zuiger als aandenken en asbak
Meeting Lint 2006
Na 1 baanverkenning besloten niet mee te doen aan deze sprint door de staat van het wegdek,
veiligheid gaat nog altijd voor alles!
Past net op de achterbank
Meeting Zottegem 2006
Zeer geringe opkomst,1 sprintje gedaan en weer naar huis.
Meeting Heule 2006
1ste geworden in superspecial,niks speciaals aangezien er maar 1 tegenstander met een rox was in die klasse
Jammergenoeg werkte de tijdsmeting niet die dag door het warme weer ofzo..
Men ondertussen al 8 jaar oude Team die al meer dan 10.000km op de klok had zitten.
Genoeg getest,2fast blok bouwen.
Meeting Harelbeke 2006
Het tankdruk systeem voldeed niet voor de 2fast setup dus liep deze erg beroerd.
Nieuw zitje erop,oude was gaar.
Zitje aangepast met polyster/plamuur,tankje ingebouwd onder het achterste deel van zadel icm aerox tankdop
Resultaat:loodzwaar door de plamuur etc.
Laten namaken in 100% polyster (thx 2 Robby)
Lange tijd stil gestaan tot meeting heule 2007 eraan kwam.
Nos set geinstalleerd,wat zooi geanodiseerd,spuitwerken,gewichtsbesparing,zadelmousse met leder overtrokken,etc etc
Meeting Heule 2007
Snelste tijd van de dag gereden 5.21sec @ 100m zonder nos (fles was nog niet gevuld)
Gebankt,binnengekomen met 23.9pk,buiten met 23.8pk maar met een veel strakkere en bredere powerband.
Meeting Harelbeke 2007
Nieuwe rijder Birger,aangezien de vorige rijder (Matthias) zen vriendin het rijden op dit kamikaze frame niet zo leuk vond.
En het feit dat Birger 10kg lichter is,is natuurlijk ook niet onbelangrijk
Snelste tijd van de dag 5.53sec @ 125m zonder nos,de runs met de veel te kleine nos sproeiers waren trager dan die zonder.
http://users.pandora.be/beunhaas/Sprintframe/MOV00161.3gp
http://users.pandora.be/beunhaas/Sprintframe/MOV00010.3gp
Radje op maat custom made by D'hane Radiatoren
2Fast pijp,Koso 32mm,eigenbouw inlaatset,nieuwe 2Fast wand in de cilinder
Gebankt met weinig tijd,volop gestotter,vanalles geprobeerd,niet weg te krijgen en maar opgehouden.24.1pk.
Meeting Harelbeke 2008
Ding was niet vooruit te branden, 6.11sec @ 125m.
5min gebankt,wand er terug uit & 24.8pk viel er af te lezen met een gare grafiek.
Cilinder laten herstellen & afwerken via Heiko en kopje laten aanpassen voor nos.
Testbankframe gemaakt,wat het sleutelen op de bank een pak vergemakkelijkt met een king size radiator icm netspanningadaptor voor de waterpomp.
Na 60 tal geblokkeerde runs en heel wat geteste onderdelen,zat de wand er nog steeds in en liep het blokje goed.
Vrij gemeten & afgesteld, 25.8pk met een mooie constante
Meeting Zoetermeer
Aangezien er geen tijd meer was om nog te testrijden voor zoetermeer,hopen dat ie het goed doet.
Niet dus...carb trok ganse tijd vlotterbak leeg,viel ganse tijd weg etc..
Paar dingen geprobeerd,maakte niks uit.
Trieste tijd van 7.6sec oid met een al even slome reactietijd van 0.55sec (109km/h)aangezien het Birger zen eerste SBO meeting was.
DIe dag nog een DQ gekregen wegens het aankicken van de sprinter in het rennerskwartier.
Nadien nog zitten testrijden,vanalles geprobeerd,maar die koso rommel is maar niet goed te krijgen!
Dus dan toch maar weer men trouwe keihin erop,ding knalde metteen weer als een gek!
Meeting Kloosterzande
Sprinter deed het redelijk goed 6.90sec met een reactietijd van 0.25 (120,6km/h)
5de plaats.
nog niet goed genoeg dus.
Nos sproeiers waren hier ook nog veel te klein (14/16)
Grotere sproeiers zijn al 2maand in bestelling...
Meeting Hengelo
Ikzelf kon niet aanwezig zijn en er was verder ook niks veranderd aan de sprinter op uitzondering van de nos jets na.
In eerste instantie was het eigenlijk de bedoeling om birger wat te laten wennen aan het startsysteem om zen reactietijden te kunnen verscherpen.
via sms liet hij me weten dat hij een 6.58 gereden had met 0.15 reactie!
opdracht gegeven om de jets nog wat te vergroten : 6.36 met 0.08 reactie en metteen erna 6.34 met 0.10 reactie!
door naar de finales & nog wat veranderd aan het nos systeem.
kwartfinale valse start,terugrijden,motor te warm,band afgekoeld,dus niet meer burnen wat resulteerde in dikke wheelspin en 6.71sec,
maar de eindsnelheid van 133km/h beloofd veel goeds.
toch nog door naar halve finale,bij indrukken nos kleine wheely,zwabber bij neerkomen,gas erop en rest van de baan deed de sprinter het erg vaag.7.xx sec.
helaas een 4de plaats
De sprinter begint steeds beter te lopen,tegen de volgende meeting het blok nog es fatsoenlijk afstellen en nog wat gewicht van de sprinter proberen te halen.
men neme een 40€ duur MB stuur als donor
2 goud geanodiseerde alu buisjes
resultaat; 568gr. lichter :W
setup :
-2Fast cil
-2Fast pijp
-2Fast as
-PVL digi
-28 PWK
-Overrange
-Nos
-...
hoogst gemeten vermogen zonder nos : 25.8pk
snelste tijd : 6.34sec incl 0.10 reactie
Totaal gewicht rijklaar op de sbo weegschaal
sprinter : 38kg
sprinter+rijder+uitrusting : 105kg
(De meeste foto's zijn genomen met de gsm,aangezien het in eerste instantie niet de bedoeling was dit project online te plaatsen)
Na wat problemen gehad te hebben met men ex sprinter die sommigen niet onbekend zullen zijn,
was ik het zat om altijd maar te klooien met die kappenzooi,en wou ik ook een sprintframe dat een pak sneller is
en waar alles WEL makkelijk bereikbaar is
Hier nog een foto van men ex sprinter
Na wat denk&rekenwerk besloten om een frame in gewoon constructiestaal te maken,
simpelweg doordat de gewicht/sterkte verhouding ong hetzelfde is als alu,dit veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen is
en nog eens veel makkelijker te construeren/lassen is op de koop toe.
Ik wou dezelfde wielbasis & gewichtsverdeling als men vorige sprinter,dit resulteerde in veel grip
en door het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden zouden wheely's tot een minimum moeten herleid worden.
Na wat plannetjes getekend te hebben werd de eerste buis gezaagd op 17 september 2005
Positionering balhoofd
Ruw frame klaar,resultaat 2305 Gr.
Nadien zijn hier uiteraard nog bevestigingspunten op gelast voor het zadel en radiator ed.
Verder met het frame,bevestigingen voor zadel gefixed,carterkap opengehaald,paddock etc..
Nadien bleek dat volgens het reglement een velg kleiner dan 10" toegestaan is in de superspecial.
Uiteraard volstaan standaard pocketbike remmen niet,
MB schijfje icm MB hydraulische rempomp & klauw
Dit diende passend gemaakt te worden op de velg,
dus adaptor fixen en de velgranden afdraaien
Schijfje net zo groot als de velg
Resultaat,dit remt wel voldoende (lees,stoppies mogelijk)
Zware remkabels en een frame vol met spanbandjes vind ik maar niks en beunhaask
Stuurdemper
Toen konden er eindelijk testritten gedaan worden met een voorlopige 'milde setup' om het frame te proberen/aan te passen.
1ste conclusie: onbestuurbaar
na wat testen en aanpassen kwamen we erachter dat dit lag aan het feit dat de positie van de handen lager ligt dan het zwaartepunt van de sprinter.
Voorkant veranderd,rijdt super stabiel (volgens men rijder,aangezien ik er zelf met men 2m lengte niet kan op rijden)
2de probleem:aangezien de tank(onder de voorkant van het zitje) op dezelfde hoogte ligt als de carb,
krijgt de carb niet voldoende benzine en trekt die steeds de vlotter leeg.
Druk vanuit uitlaat en carter icm mini terugslagklepjes om de tank onder druk te zetten/houden.
Dit werkte met het testblok erg goed!
Dat wandelen met een extreem lage scooter wordt je al snel beu...
Boosterronny spiegel icm live to ride handvat,oude speed zuiger als aandenken en asbak
Meeting Lint 2006
Na 1 baanverkenning besloten niet mee te doen aan deze sprint door de staat van het wegdek,
veiligheid gaat nog altijd voor alles!
Past net op de achterbank
Meeting Zottegem 2006
Zeer geringe opkomst,1 sprintje gedaan en weer naar huis.
Meeting Heule 2006
1ste geworden in superspecial,niks speciaals aangezien er maar 1 tegenstander met een rox was in die klasse
Jammergenoeg werkte de tijdsmeting niet die dag door het warme weer ofzo..
Men ondertussen al 8 jaar oude Team die al meer dan 10.000km op de klok had zitten.
Genoeg getest,2fast blok bouwen.
Meeting Harelbeke 2006
Het tankdruk systeem voldeed niet voor de 2fast setup dus liep deze erg beroerd.
Nieuw zitje erop,oude was gaar.
Zitje aangepast met polyster/plamuur,tankje ingebouwd onder het achterste deel van zadel icm aerox tankdop
Resultaat:loodzwaar door de plamuur etc.
Laten namaken in 100% polyster (thx 2 Robby)
Lange tijd stil gestaan tot meeting heule 2007 eraan kwam.
Nos set geinstalleerd,wat zooi geanodiseerd,spuitwerken,gewichtsbesparing,zadelmousse met leder overtrokken,etc etc
Meeting Heule 2007
Snelste tijd van de dag gereden 5.21sec @ 100m zonder nos (fles was nog niet gevuld)
Gebankt,binnengekomen met 23.9pk,buiten met 23.8pk maar met een veel strakkere en bredere powerband.
Meeting Harelbeke 2007
Nieuwe rijder Birger,aangezien de vorige rijder (Matthias) zen vriendin het rijden op dit kamikaze frame niet zo leuk vond.
En het feit dat Birger 10kg lichter is,is natuurlijk ook niet onbelangrijk
Snelste tijd van de dag 5.53sec @ 125m zonder nos,de runs met de veel te kleine nos sproeiers waren trager dan die zonder.
http://users.pandora.be/beunhaas/Sprintframe/MOV00161.3gp
http://users.pandora.be/beunhaas/Sprintframe/MOV00010.3gp
Radje op maat custom made by D'hane Radiatoren
2Fast pijp,Koso 32mm,eigenbouw inlaatset,nieuwe 2Fast wand in de cilinder
Gebankt met weinig tijd,volop gestotter,vanalles geprobeerd,niet weg te krijgen en maar opgehouden.24.1pk.
Meeting Harelbeke 2008
Ding was niet vooruit te branden, 6.11sec @ 125m.
5min gebankt,wand er terug uit & 24.8pk viel er af te lezen met een gare grafiek.
Cilinder laten herstellen & afwerken via Heiko en kopje laten aanpassen voor nos.
Testbankframe gemaakt,wat het sleutelen op de bank een pak vergemakkelijkt met een king size radiator icm netspanningadaptor voor de waterpomp.
Na 60 tal geblokkeerde runs en heel wat geteste onderdelen,zat de wand er nog steeds in en liep het blokje goed.
Vrij gemeten & afgesteld, 25.8pk met een mooie constante
Meeting Zoetermeer
Aangezien er geen tijd meer was om nog te testrijden voor zoetermeer,hopen dat ie het goed doet.
Niet dus...carb trok ganse tijd vlotterbak leeg,viel ganse tijd weg etc..
Paar dingen geprobeerd,maakte niks uit.
Trieste tijd van 7.6sec oid met een al even slome reactietijd van 0.55sec (109km/h)aangezien het Birger zen eerste SBO meeting was.
DIe dag nog een DQ gekregen wegens het aankicken van de sprinter in het rennerskwartier.
Nadien nog zitten testrijden,vanalles geprobeerd,maar die koso rommel is maar niet goed te krijgen!
Dus dan toch maar weer men trouwe keihin erop,ding knalde metteen weer als een gek!
Meeting Kloosterzande
Sprinter deed het redelijk goed 6.90sec met een reactietijd van 0.25 (120,6km/h)
5de plaats.
nog niet goed genoeg dus.
Nos sproeiers waren hier ook nog veel te klein (14/16)
Grotere sproeiers zijn al 2maand in bestelling...
Meeting Hengelo
Ikzelf kon niet aanwezig zijn en er was verder ook niks veranderd aan de sprinter op uitzondering van de nos jets na.
In eerste instantie was het eigenlijk de bedoeling om birger wat te laten wennen aan het startsysteem om zen reactietijden te kunnen verscherpen.
via sms liet hij me weten dat hij een 6.58 gereden had met 0.15 reactie!
opdracht gegeven om de jets nog wat te vergroten : 6.36 met 0.08 reactie en metteen erna 6.34 met 0.10 reactie!
door naar de finales & nog wat veranderd aan het nos systeem.
kwartfinale valse start,terugrijden,motor te warm,band afgekoeld,dus niet meer burnen wat resulteerde in dikke wheelspin en 6.71sec,
maar de eindsnelheid van 133km/h beloofd veel goeds.
toch nog door naar halve finale,bij indrukken nos kleine wheely,zwabber bij neerkomen,gas erop en rest van de baan deed de sprinter het erg vaag.7.xx sec.
helaas een 4de plaats
De sprinter begint steeds beter te lopen,tegen de volgende meeting het blok nog es fatsoenlijk afstellen en nog wat gewicht van de sprinter proberen te halen.
men neme een 40€ duur MB stuur als donor
2 goud geanodiseerde alu buisjes
resultaat; 568gr. lichter :W
setup :
-2Fast cil
-2Fast pijp
-2Fast as
-PVL digi
-28 PWK
-Overrange
-Nos
-...
hoogst gemeten vermogen zonder nos : 25.8pk
snelste tijd : 6.34sec incl 0.10 reactie
Totaal gewicht rijklaar op de sbo weegschaal
sprinter : 38kg
sprinter+rijder+uitrusting : 105kg
Last edited: