Beslagen ramen in de ochtend.

vochtvreter gaat op een gegeven moment ook vocht aantrekken van buiten uit.

maar je raam goed schoonmaken en dan met een druppeltje dreft insmeren. Dan beslaat het ook niet meer. Motorrijders doen dit ook. Hun vizier insmeren met een druppeltje dreft
 
Het valt nu nog wel mee, maar in de winter zet ik altijd 's ochtends de motor aan, ga ontbijten en als je dan terugkomt is de auto lekker warm en kan je gelijk scheuren ^^

Dus jij rijd met een burnout je oprit af :p
wel idiaal als je haast hebt. is je motor idd al warm.
 
Je kan ook wel een klein elektrisch kacheltje in je auto zetten met de stroomkabel je huis in. Half uur voor je weg gaat ding even in de stroom en dan is je auto ook wel lekker warm + ramen vrij toch ? El-cheapo oplossing voor een standkachel :p
 
Je motor warmt dus niet echt op van stationair lopen hoor.

Je motor levert namelijk echt 0,0 aan vermogen wat de warmte met zich meebrengt.
Ben jij techneut? Wanneer er geen kinetische energie (wat jij vermogen noemt) wordt geleverd dan wordt de chemische energie volledig in warmte omgezet. Aangezien er meer chemische energie wordt omgezet tijdens het rijden zal de motor dan waarschijnlijk ook sneller warm worden.
Je beredenering slaat iig nergens op :)
 
Enig idee hoeveel kinetische energie (benzine) je motor ingaat bij stationair?

3x niks dus. De motor levert maar net genoeg vermogen om niet af te slaan.

En volledig warmte worden omgezet? De motor draait toch, ik kan die beweging geen warmte noemen.
 
is er niet ergens een lek deur rubber ofzo? of van een dakraam?

Want hetgene wat condenseert is gewoon puur vocht wat je in je auto heb.
en dat moet toch ergens door binnen kommen.

ik heb hetzelf ook gehad met me auto. bleek me dak lek te zijn(opel combo) roest probleem. nu ik dat heb opgelost ben ik al een heel end van me vochtprobleem af.!

dus loop is ff je deur en dak rubbers na
 
Enig idee hoeveel kinetische energie (benzine) je motor ingaat bij stationair?

3x niks dus. De motor levert maar net genoeg vermogen om niet af te slaan.

En volledig warmte worden omgezet? De motor draait toch, ik kan die beweging geen warmte noemen.
Ah jij bent dus duidelijk geen techneut :) Benzine is chemische energie. Een stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 1/2 tot 1 liter per half uur. Nee dat is niet veel maar wel genoeg om het interieur te verwarmen... (ik weet bijv. dat de mini van mn vriendin de warme lucht electrisch verwarmt, dus daar gaat dit verhaal helemaal niet op)

En beweging is inderdaad geen warmte, maar wat gebeurt er met die beweging? De eerste hoofdwet van thermodynamica: Q = W + ΔU Warmte = werk + energie. Beweging wordt volledig omgezet in wrijving (lagers, lucht, magneet voor bobine evt. etc.) Alle vormen van energie worden uiteindelijk omgezet in warmte. Ga maar na bij licht, geluid, beweging etc.
 
is er niet ergens een lek deur rubber ofzo? of van een dakraam?

Want hetgene wat condenseert is gewoon puur vocht wat je in je auto heb.
en dat moet toch ergens door binnen kommen.

ik heb hetzelf ook gehad met me auto. bleek me dak lek te zijn(opel combo) roest probleem. nu ik dat heb opgelost ben ik al een heel end van me vochtprobleem af.!

dus loop is ff je deur en dak rubbers na

Ik heb wel verweerde rubbers, en zelf zat ik daar ook aan te denken. Heb ze wel weer goed ingevet, en misschien anders toch maar eens nieuwe rubbers kopen.
 
Ah jij bent dus duidelijk geen techneut :) Benzine is chemische energie. Een stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 1/2 tot 1 liter per half uur. Nee dat is niet veel maar wel genoeg om het interieur te verwarmen... (ik weet bijv. dat de mini van mn vriendin de warme lucht electrisch verwarmt, dus daar gaat dit verhaal helemaal niet op)

En beweging is inderdaad geen warmte, maar wat gebeurt er met die beweging? De eerste hoofdwet van thermodynamica: Q = W + ΔU Warmte = werk + energie. Beweging wordt volledig omgezet in wrijving (lagers, lucht, magneet voor bobine evt. etc.) Alle vormen van energie worden uiteindelijk omgezet in warmte. Ga maar na bij licht, geluid, beweging etc.

Wat jij dus zegt is dat een stationair draaiende motor 0,0 een rendement levert?
 
Een benzinemotor levert een rendement van max. 25% ofzo? Stationair + koude motor zal dit dus nog lager zijn, dat gaat dus wel aardig richting de 0% ja :p
Diesel doet het dan een stuk beter.
 
Wat jij dus zegt is dat een stationair draaiende motor 0,0 een rendement levert?
Ligt eraan wat je wensen zijn. Wanneer je beweging wil is het rendement van een stationair draaiende motor in een auto inderdaad 0% aangezien de auto niet beweegt. En zal het warmte rendement zo goed als 100% zijn aangezien alle benzine in warmte wordt omgezet.
 
Ligt eraan wat je wensen zijn. Wanneer je beweging wil is het rendement van een stationair draaiende motor in een auto inderdaad 0% aangezien de auto niet beweegt. En zal het warmte rendement zo goed als 100% zijn aangezien alle benzine in warmte wordt omgezet.

Maar rendement is dus volgens jou altijd 0 als je stilstaat? Er draaien toch ook dingen als dynamo's en waterpompen, en niet te vergeten de distributie. Dat is ook nuttig vermogen hoor.
 
Zeg meneer ALFA...ik begin je een beetje zat te worden.

Heb je zelf ook HBO WTB gestudeerd (zoals Nico)? Ik mag het niet hopen want je redenatie slaat noch kant noch wal. Immers zoals Nico hierboven al aangeeft is, naar jouw mening nuttig vermogen, gewoon wrijving.

Of wil je dat soms tegen gaan?
 
Maar rendement is dus volgens jou altijd 0 als je stilstaat? Er draaien toch ook dingen als dynamo's en waterpompen, en niet te vergeten de distributie. Dat is ook nuttig vermogen hoor.
Dit is wel ernstig off-topic mja :p

Zoals ik al zei ligt het eraan wat je wensen zijn en wat je als nuttig beschouwt. Ik vind het vooral nuttig als een auto beweegt.
 
Zeg nerd.

Van het aantal Newtons dat vrijkomt bij een arbeidsslag gaat een groot deel op aan warmte ja. Maar je krukas draait toch ook rond, dat is toch geen warmte, dat is beweging en is dus nuttige energie.

Ik heb toch echt net genoeg natuurkunde gehad om dat te snappen.
 
Back
Top