Het is niet moeilijk, je neemt een jerrycan (of je gebruikt de tank van de scooter als deze kan rijden)
Je tankt bijv, 5L, dan moet er 100mL 2 takt olie in (verhouding 1 op 50) of 125ml (verhouding 1 op 40).
Een andere manier is dat er een appart tankje is voor de olie, die zorgt ervoor dat de olie met benzine wordt vermengt in de carberatuer (geloof ik)
En als er mengsmering in moet, hoe werkt dit dan precies?
De olie zorgt voor een film (laagje olie) tussen de zuiger en de cilinderwand, maarrr zoals je al weet heeft een 2 takt een inlaat en uitlaat poort zitten in de cilinderwand zelf en werkt een 2takt op drukverschil. dus er zit geen olie in het carter dat voor de smering zorgt.
de zuiger gaat naar beneden
de uitlaatpoort wordt geopend om de uitlaatgassen eruit te laten gaan
tegelijkertijd wordt de druk in het carter verhoogt
de zuiger gaat verder naar beneden
de inlaatpoort wordt geopend
de druk van het carter moet ergens heen, de carberatuer is geen optie (membraam)
dus de druk met benzine en olie gaat richting de inlaatpoort de cilinder in
inlaatpoort gaat sluiten
door resonantie komt er een "drukgolf" vanuit de uitlaat die voor een afsluiting zorgt van de uitlaatpoort
zo blijven de benzine en olie in de cilinder
uitlaatpoort gaat sluiten
arbeidsslag