Benzine oude scooter

Maurice222

New Member
Misschien een ontzettend domme vraag, maar ik ben totaal onervaren op het gebied van scooters. Ik heb een oude scooter gekregen van iemand die ik graag wil laten opknappen (een Puch zip), maar ik weet helemaal niet wat voor een benzine erin moet. Ik kan me herinneren dat in oude brommers vaak mengsmering moet, maar hoe weet ik of dat ook in mijn scooter moet? Ik weet wel dat het een tweetaktmotor is. En als er mengsmering in moet, hoe werkt dit dan precies?
 
Advertisement - register to remove this

Het is niet moeilijk, je neemt een jerrycan (of je gebruikt de tank van de scooter als deze kan rijden)

Je tankt bijv, 5L, dan moet er 100mL 2 takt olie in (verhouding 1 op 50) of 125ml (verhouding 1 op 40).

Een andere manier is dat er een appart tankje is voor de olie, die zorgt ervoor dat de olie met benzine wordt vermengt in de carberatuer (geloof ik)



En als er mengsmering in moet, hoe werkt dit dan precies?
De olie zorgt voor een film (laagje olie) tussen de zuiger en de cilinderwand, maarrr zoals je al weet heeft een 2 takt een inlaat en uitlaat poort zitten in de cilinderwand zelf en werkt een 2takt op drukverschil. dus er zit geen olie in het carter dat voor de smering zorgt.

de zuiger gaat naar beneden
de uitlaatpoort wordt geopend om de uitlaatgassen eruit te laten gaan
tegelijkertijd wordt de druk in het carter verhoogt
de zuiger gaat verder naar beneden
de inlaatpoort wordt geopend
de druk van het carter moet ergens heen, de carberatuer is geen optie (membraam)
dus de druk met benzine en olie gaat richting de inlaatpoort de cilinder in
inlaatpoort gaat sluiten
door resonantie komt er een "drukgolf" vanuit de uitlaat die voor een afsluiting zorgt van de uitlaatpoort
zo blijven de benzine en olie in de cilinder
uitlaatpoort gaat sluiten
arbeidsslag
 
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik zag zojuist dat er wel nog een apart tankje voor de olie was. Zelf mengen is dan dus niet nodig lijkt me dan. Welke olie kan ik dan het beste gebruiken trouwens? En mag ik het olietankje helemaal vullen, of moet dit in verhouding blijven met de hoeveelheid benzine?
 
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik zag zojuist dat er wel nog een apart tankje voor de olie was. Zelf mengen is dan dus niet nodig lijkt me dan. Welke olie kan ik dan het beste gebruiken trouwens? En mag ik het olietankje helemaal vullen, of moet dit in verhouding blijven met de hoeveelheid benzine?
Kan je helemaal vullen, ik zal wel ff nakijken of hij het nog doet. Soms sluiten ze deze af zodat ze er gewoon mengsmering in kunnen gooien
 
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik zag zojuist dat er wel nog een apart tankje voor de olie was. Zelf mengen is dan dus niet nodig lijkt me dan. Welke olie kan ik dan het beste gebruiken trouwens? En mag ik het olietankje helemaal vullen, of moet dit in verhouding blijven met de hoeveelheid benzine?

Moet je wel even kijken of dit gehele systeem nog wel aangesloten zit aan de oliepomp en de carburateur..
Want sommige mensen willen die nog wel eens los koppelen om diverse redenen.
Zou zuur zijn als je er olie erin doet en het onderaan je scooter weer eruit loopt op de grond.
 
Back
Top