GarFieldSnakes
New Member
Hoi hoi allemaal.
Ik heb in oktober een electrische brom scooter gekocht. IVA e-GO S5.
Hij bevalt me prima en in eerste instantie was het rijbereik voldoende.
Echter wilde ik ermee naar kantoor. Dit is 42km dan dat haal ik niet met de batterij
60V / 24ah lithium-ion accu
Dus ik heb een 2e accu gekocht met iets meer volume (60V / 29ah).
Hiermee kan ik makkelijk van huis naar kantoor. Dan staat hij op 20% als ik er ben.
Nu moest ik toevallig gisteren nog weg en ben ik met de scooter gegaan. Dat zou hij net moeten halen, anders kan ik de batterij wisselen.
Echter bij 10% ging hij steeds langzamer rijden tot zelfs 35km bij 2%.
Die andere batterij doet dit helemaal niet. Die kan ik zelfs nog 1.5km 55km/u rijden als ij op 0% staat.
De eerste keer was hij op 0% bij 36km, en heb ik hem bij 37.5 gewisseld. De 2e x was hij op 0% bij 39km en gewisseld bij 41km.
Nou weet ik dat het niet de bedoeling is om hem leeg te rijden ... maar ik dacht deze batterij moet nog 'leren' wat leeg is ofzo.
Is het BMS systeem misschien niet goed? Leeg moet leeg zijn toch? Of moet een batterij leren wat leeg is. Moet ik hem misschien leeg rijden tot hij langzamer gaat rijden en weet het systeem dan wat zijn max is?
Ik vind het verschil namelijk wel erg groot. 36km op de 24ah batterij (2e x 39km), en 51,5km met de 29ah batterij.
Ik heb in oktober een electrische brom scooter gekocht. IVA e-GO S5.
Hij bevalt me prima en in eerste instantie was het rijbereik voldoende.
Echter wilde ik ermee naar kantoor. Dit is 42km dan dat haal ik niet met de batterij
60V / 24ah lithium-ion accu
Dus ik heb een 2e accu gekocht met iets meer volume (60V / 29ah).
Hiermee kan ik makkelijk van huis naar kantoor. Dan staat hij op 20% als ik er ben.
Nu moest ik toevallig gisteren nog weg en ben ik met de scooter gegaan. Dat zou hij net moeten halen, anders kan ik de batterij wisselen.
Echter bij 10% ging hij steeds langzamer rijden tot zelfs 35km bij 2%.
Die andere batterij doet dit helemaal niet. Die kan ik zelfs nog 1.5km 55km/u rijden als ij op 0% staat.
De eerste keer was hij op 0% bij 36km, en heb ik hem bij 37.5 gewisseld. De 2e x was hij op 0% bij 39km en gewisseld bij 41km.
Nou weet ik dat het niet de bedoeling is om hem leeg te rijden ... maar ik dacht deze batterij moet nog 'leren' wat leeg is ofzo.
Is het BMS systeem misschien niet goed? Leeg moet leeg zijn toch? Of moet een batterij leren wat leeg is. Moet ik hem misschien leeg rijden tot hij langzamer gaat rijden en weet het systeem dan wat zijn max is?
Ik vind het verschil namelijk wel erg groot. 36km op de 24ah batterij (2e x 39km), en 51,5km met de 29ah batterij.