Batterij / BMS

GarFieldSnakes

New Member
Hoi hoi allemaal.
Ik heb in oktober een electrische brom scooter gekocht. IVA e-GO S5.
Hij bevalt me prima en in eerste instantie was het rijbereik voldoende.
Echter wilde ik ermee naar kantoor. Dit is 42km dan dat haal ik niet met de batterij
60V / 24ah lithium-ion accu
Dus ik heb een 2e accu gekocht met iets meer volume (60V / 29ah).
Hiermee kan ik makkelijk van huis naar kantoor. Dan staat hij op 20% als ik er ben.

Nu moest ik toevallig gisteren nog weg en ben ik met de scooter gegaan. Dat zou hij net moeten halen, anders kan ik de batterij wisselen.
Echter bij 10% ging hij steeds langzamer rijden tot zelfs 35km bij 2%.
Die andere batterij doet dit helemaal niet. Die kan ik zelfs nog 1.5km 55km/u rijden als ij op 0% staat.
De eerste keer was hij op 0% bij 36km, en heb ik hem bij 37.5 gewisseld. De 2e x was hij op 0% bij 39km en gewisseld bij 41km.
Nou weet ik dat het niet de bedoeling is om hem leeg te rijden ... maar ik dacht deze batterij moet nog 'leren' wat leeg is ofzo.

Is het BMS systeem misschien niet goed? Leeg moet leeg zijn toch? Of moet een batterij leren wat leeg is. Moet ik hem misschien leeg rijden tot hij langzamer gaat rijden en weet het systeem dan wat zijn max is?

Ik vind het verschil namelijk wel erg groot. 36km op de 24ah batterij (2e x 39km), en 51,5km met de 29ah batterij.
 
Advertisement - register to remove this

Normaal zou ik zeggen nee, dus ja je hebt gelijk, maar omdat hij dus nog gewoon 55km rijd bij 0%. Lijkt wel of dat ding van slag is.
 
Last edited:
maar omdat hij dus nog gewoon 55km rijd bij 0%. Lijkt wel of dat ding van slag is.
Weet je zeker dat ie 55 reed én de meter 0% aangaf.
In dat geval heb je de levensduur van je pack zoiezo drastisch gereduceerd.

Lang verhaal kort: het is normaal dat je snelheid lager wordt als de accu leeg loopt.
Maar het BMS in je accu houd enerzijds de cellen in het oog tegen diepontladen of overladen.
En daarbij geeft die een signaal over accu status naar de scooter die jij te zien krijgt op je scherm.
Mogelijk dat in dat laatste het verschil zit.

Maar anderzijds gaan fabrikanten aan de veilige kant van de grens zitten (dus 100% vol op je scherm is in werkelijkheid bijv. 99,8%)
Mogelijk dat bij je ene pack alles als normaal verloopt (scooter gaat langzamer) maar dat bij je andere pack de BMS misschien niet/te laat ingrijpt bij dreigende diepontlading.

Ik zou als ik jou was niet het risico nemen en je niveau per accu tussen 40 - 80% houden bij opbergen van de accu en tijdens rijden niet verder ontladen dan max 20%
 
Ja ik weet zeker dat hij 55 reed EN op 0% stond. Een foto maken tijdens het rijden is wat lastig omdat de telefoon in een hoes zit als navigatie.

Ik was in de veronderstelling dat hij steeds langzamer en langzamer ging rijden tot hij bijna op is.
Dit heb ik bij diverse tetst gezien op youtube.
Dat is wat volgens mij het BMS in de gaten houd en doorgeeft aan de scooter.
Vandaar mijn post hier. Want bij de nieuwe doet hij het wel, maar bij de batterij die bij de scooter hoort gebeurd dit totaal niet.
En is deze ook veel eerder op 0 dan de andere .. dus ik vraag mij af of het BMS systeem wel goed is.
Ik zal de leverancier wel een mail sturen of de batterij defect is. Want 36km met 25 graden is wel erg weinig terwijl de andere 50+ km gaat.
 
bij de nieuwe doet hij het wel, maar bij de batterij die bij de scooter hoort gebeurd dit totaal niet.
Zo te lezen werkt de BMS van je nieuwe pack zoals het hoort.
Die van de bij de scoot geleverde grijpt dus niet in, of stuurt idd foutieve info over de status.
Heb je nog garantie?
Dan gewoon aankaarten bij de verkoper
ik vraag mij af of het BMS systeem wel goed is.
Ik zal de leverancier wel een mail sturen of de batterij defect is.
Dit dus.
Succes, en we zijn benieuwd hoe het afloopt
 
Bericht terug gekregen dat ik een reparatie/garantie verzoek moet indienen.
Nadeel is dat de winkel zelf 55km bij mij vandaan is en dat ik niet alleen met de batterij langs kan komen.
Ik kan ook niet naar een servicepunt waar ook de beurt gedaan kan worden omdat die de garantie niet afhandelen.
Dus er komt iemand bij mij langs. Helaas kost dit wel 50 euro. Maar beter dan dat ik de scooter moet laten halen en brengen :).

To be continued.
 
Donderdag komt er een monteur aan huis.
Ben eerlijk gezegd benieuwd wat hij gaat doen.
Ik zal zorgen dat hij leeg is (onder 10%) en niet op 100% :D
Ze zullen misschien alleen moeten constateren dat ik niet sta te liegen want ze kunnen niks uitlezen.
 
Donderdag komt er een monteur aan huis.
Ben eerlijk gezegd benieuwd wat hij gaat doen.
Ik zal zorgen dat hij leeg is (onder 10%) en niet op 100% :D
Ze zullen misschien alleen moeten constateren dat ik niet sta te liegen want ze kunnen niks uitlezen.
Uitlezen doen ze met een laptop, dat kan toch ook op locatie ?
 
Wat een sukkel ben ik.
Dinsdag had ik de batterij leeg gereden tot 3%.
Vandaag de scooter/batterij klaar maken voor morgen ........
Batterij erin ... 10%??? Weird. Ik most nog een pakje weg brengen dus ff met de scooter. Nou ... na 1 km stond hij al op 3% en ging voor het eerst zijn batterijleven langzamer rijden .......
Maar goed ... ik pak de afspraak erbij .... StUPID .... is pas in JULI, over 5 weken.
Dus ik bellen met de monteur ..... voor thuisbezoek is het erg druk. Ik kan hem wel opsturen?
??? Dat kon niet volgens de dame ....... Maar je andere batterij werkt goed toch in je scooter? Ja.
Ok dan stuur maar op en dan gaan we hier kijken en testen ...... Kan ik hem ook langsbrengen? Ja hoor.

Dus morgen de batterij maar even brengen.
 
Back
Top