Citycoco X1 30ah batterij

WvdW

New Member
Hoi! Sinds 1 jaar heb ik een e-chopper, de Citycoco X1, made in China. Verliefd geworden op het uiterlijk. Ik rijd er een paar keer per week mee naar mn werk en natuurlijk met lekker weer een toertochtje door de provincie. Afgeleverd met slechts een paar km op de teller. Inmiddels tik ik bijna de 900 aan. Bevalt me nog altijd prima. Wel heb ik de snelheidsbeveiliging erop gezet, zodat de chopper maar max. 27km/u gaat. Hard zat, want de bering is niet de meest luxueuze en dat is zacht uitgedrukt. Toen die beveiliging er nog af was en de machine 37 km/u ging, reed ik het achterspatbord aan stukken bij een flinke kuil in de weg.

Sindskort merk ik echter dat de (snor)scooter minder hard rijd na pakweg 20 rijden. Dan zakt de “topsnelheid” terug van 27 naar 26, bij 30 km afstand is dat nog ca. 25 km/u, etc. etc. Laatst na 50 ‘km afstand (ik doe daar meerdere dagen over) ging mn stoere bike nog maar 23…. Op zich niet erg, hij brengt me nog altijd waar ik wezen moet, maar opvallend is het wel. Als ik elke dag na 10km oplaadt, ervaar ik het euvel niet.

voor zover mijn kennis reikt zou de batterij echter niet aan kracht van de motor moeten mogen inboeten. De praktijk lijkt echter anders. Ik vroeg me dus af of er meer electro-motormuizen zijn die dit probleem kennen/ervaren, of dat er wellicht iets aan de hand is. Lijkt me toch sterk dat de 30ah/60v batterij nu al “op” is.

bedankt voor het meedenken.
 

Attachments

  • 6F561927-BAC2-4256-BD85-334DA99BE0EF.jpeg
    6F561927-BAC2-4256-BD85-334DA99BE0EF.jpeg
    307.3 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

wat je beschrijft is inherent aan elke e-scooter.

volgeladen haalt ie z'n ´max toegestane snelheid´.
maar hoe harder jij rijd, hoe harder de motor moet werken endus hoe sneller je je accu leeg trekt.
naarmate die accu leeg raakt, daalt de beschikbare spanning die de accu kan leveren.
hoe minder spanning uit de accu, hoe minder power uit de motor.

EDIT: als de prestaties de afgelopen dagen opeens opvallend minder zijn geworden dan wat je ervan gewend was, kun je wel es te maken
hebben met veroudering/schade in je accupakket.

en vergeet ook niet de bandenspanning in het oog te houden.
te zachte banden vreet energie van de motor, endus stroom.
om over de invloed van windrichting en buiten temperatuur maar niet te beginnen...
 
Last edited:
Welke accu('s) zit(ten) in deze scooter?
Mocht dit een gewone deep-cycle loodaccu zijn mag je deze maar voor maximaal 50% leegtrekken.
Ontlaad je dieper dan is dit niet bepaald goed voor de accu, maw de levensduur van de accu gaat drastisch achteruit.
Ik weet niet in hoeverre je display dit aangeeft en in hoeverre de stuurunit je accu's wil sparen door de snelheid omlaag te brengen???

Ik zet hier beneden even de ontladingstabel neer van een lood-accu, dus mocht jouw accu een loodaccu zijn geldt het onderstaand verhaal:

Je ziet dat een 12 Volt accu maar tot 12,10 Volt mag worden leeggetrokken.
Als ik er dan van uit ga dat die 60V accu bestaat uit vijf 12 Volts accu's dan heeft deze accu een spanning van 5 x 12,73= 63,65 Volt als deze volledig opgeladen is.
Dus deze accu mag je leegtrekken tot een spanning van 5 x 12,10= 60,50 Volt.

battery-state-of-charge.jpg
 
Last edited:
Foto van de sticker op de batterij

Bandenspanning stond op 2,4 achter, voor 2,2 (zijn 225/55/8’ bandjes). Zal die eerdaags weer eens naar 2,5 zetten. heb m wel eens op 3,5 gehad, maar dat reed niet comfortabel. En warmte, tja…. De scooter staat in een steens-schuurtje waar het goed warm word. Swinters gaat de batterij eraf overigens, dan ligt de batterij op zolder.
Ik ben pas sindskort bezig met de range proberen te meten. Zit nu op 40km in 4 dagen. Scooter gaat nog 23km/u ipv de standaard 26. Op zich acceptabel denk ik dan gelet op bovenstaande reactie dat het inherent is aan een e-scooter. Alle balkjes staan overigens nog wel gewoon gevuld voor wat betreft totale stroomvoorraad. Als ik rijd met de huidige stand van stroomvoorraad, zakt er een streepje weg.
 

Attachments

  • F7C520DD-79F9-4E57-BBE0-45A5B6DE88A4.jpeg
    F7C520DD-79F9-4E57-BBE0-45A5B6DE88A4.jpeg
    142 KB · Views: 11
lijkt me strekt dat ie naar een jaar naar zn grootje is.
kan, als de accu niet op de juiste manier behandeld is (heb ze ook al es zien branden als gevolg daarvan)
al vermoed ik dat dit hier niet het geval is...

Scooter gaat nog 23km/u ipv de standaard 26. Op zich acceptabel denk ik dan gelet op bovenstaande reactie dat het inherent is aan een e-scooter.
is dat gemeten op de teller van je scooter, of GPS?
GPS is v.w.b. snelheid een stuk nauwkeuriger (tellers wijken namelijk wat af) dus is hier het advies eens om te kijken met een GPS hoe hard ie nu echt rijd op volle batterij.
dit zou dan gemakkelijk 25kmpu moeten zijn, en pas ong. als je accu leger raakt (bijv.. tot 60%) zou de max snelheid minder mogen worden.
haalt ie volgeladen de 25+ niet, dan klopt er iets niet aan de afstelling/begrenzing.
Alle balkjes staan overigens nog wel gewoon gevuld voor wat betreft totale stroomvoorraad. Als ik rijd met de huidige stand van stroomvoorraad, zakt er een streepje weg.
komt dat streepje dan ook weer terug als je weer stilstaat?
in dat geval reageert je indicator op de fluctuaties in de spanning van je accu... geen probleem verder...
 
Ik ben geen held met multiple quotes, dus ik reageer even per onderdeel op jouw reactie.

gemeten op de scooter is het 23km/u. GPS fluctueert erg veel tussen 23 en 27. Heb dat toevallig vandaag getest op een lang, recht stuk asfalt. Ik zal m eerdaags weer eens vol opladen en nogmaals met GPS datzelfde stuk rijden. Zonderemer geeft de display met volgeladen batterij 27 km/u aan.

ja, de balkjes gaan weer volledig terug als je de gas:)hendel loslaat en/of stilstaat.
 
ja, de balkjes gaan weer volledig terug als je de gas:)hendel loslaat en/of stilstaat.
Dit is redelijk normaal.
Een accu die belast wordt, zakt door de inwendige impedantie iets in spanning.
Dit is wat je ziet op je display omdat deze balkjes, in principe, niks anders zijn dan een Volt-meter.

Naar mate een accu ouder en slechter wordt des te hoger wordt deze inwendige weerstand en dezelfde accu zal dan ook meer in spanning zakken dan het geval was toen de accu nog nieuw was.
Dus op een gegeven moment als de accu ver op z'n einde van z'n Latijn is, kan het zelfs zijn dat dit metertje 2 balkjes verliest tijdens het gas geven.

Maar het verliezen aan een balkje tijdens de belasting van de accu kan ook betekenen dat het contact tussen de accu en de kabelboom een minder goed contact heeft.
Dus een minder goed contact van de accuklemmen of accu-connector als het plugable accu's zijn.
Zelfs een heel kleine weerstand kan toch zorgen voor een behoorlijke spanningsval vooral als je bedenkt dat zo'n 1k5 Watt of zelfs 3k Watt motor toch wel wat stroom trekt bij volgas.

Meneer Ohm wist daar alles van, hij heeft er zelfs een wet voor gemaakt. ;)
 
tis in ieder geval weer eens wat anders dan al die standaard meuk op het fietspad.
negeer 'm: ieder z'n meug, wat de één mooi vind, wil de ander nog niet dood op gevonden worden... (en dit geld overigens niet alleen voor scooters...) ;)
maar goed dat er zoveel diverse modellen zijn.

maar serieus: ook dit model behoort inmiddels tot de ´standaard meuk op het fietspad´ omdat er al heel veel van rondrijden onder allerlij namen/merken.
wat wel per naam/merk lijkt te verschillen is de kwaliteit van de gebruikte materialen.
de betere versies houden het prima vol, terwijl andere na pakweg twee jaar een gescheurde kroonplaat hebben en/of allerlei vreemde elektrische problemen... :rolleyes:
 
Last edited:
Weet iemand een handleiding te vinden over de bedradingen? Mijn spatborden moeten vervangen worden, dus zit te denken aan achterspatbord met licht. Wil zelf nu eens gaan uitpluizen hoe ik dit allemaal moet gaan uitpluizen. Evt wil ik ook nog richtingaanwijzers monteren en dat vervelende kleine voorlampje vervangen.

Bedankt alvast!
 
Weet iemand ook een handleiding te vinden over alle bedradingen onder het voetstuk. Ik wil namelijk het 1 en ander vervangen/toevoegen. Ben alleen een leek in dit soort dingen. Dus wil graag gaan uitpluizen extra licht in achterspatbord te monteren (zijn namelijk aan vervanging toe, en heb nu een optie gezien met geïntegreerd licht) ook wil ik het voorlicht vervangen en evt richtingaanwijzers toevoegen.
Bedankt alvast!
 
@Mlinden88 ,

Ik zie dat je nieuw bent op het forum, hartelijk welkom.

Wellicht ben je niet bekend met de ongeschreven regeltjes op een forum maar het is niet gebruikelijk om je eigen vragen te stellen in een draadje van iemand anders en hiermee als het ware iemand anders zijn draadje te "kapen" voor je eigen probleem/vraag.

Beter een eigen draadje aanmaken, dan blijft het topic van @WvdW schoon en overzichtelijk.

Maar ik snap de bedoeling van je vraag ook niet helemaal, maar misschien kun je dit beter uitleggen in je eigen draadje.

Als ik een fotootje, op het www, van de Citycoco X1 erbij zoek, zie ik toch verlichting en knipperlichten of zijn van deze tweewieler meerdere uitvoeringen?
En als jij een uitgeklede versie hebt liggen de connectoren voor de knipperlichten en verlichting hoogst waarschijnlijk ergens gereed bijvoorbeeld in de koplamp

Bovendien lijkt mij verlichting op voertuig die gebruik mag maken van de openbare weg verplicht want zelfs op een fiets moet je op elk moment van de dag je verlichting kunnen opzetten in geval van bijvoorbeeld mist of slecht weer.

1657098210229.jpeg
 
Vroeger gooiden ze die uit vliegtuigen.
Brillen of WW2 Cushman Model 53 Airborne Scooters? :)

Over cool gesproken, die laatste zou ik wel willen hebben,
Die voorband lijkt wel een neuswiel van een vliegtuig.

Hoogst waarschijnlijk heeft meneer Piaggio zich laten inspireren door dit modelletje.

img_1.jpg
 
Hoogst waarschijnlijk heeft meneer Piaggio zich laten inspireren door dit modelletje.

img_1.jpg
zou me nop verbazen: het prototype van de vespa bestond uit vliegtuig onderdelen (paar rompplaten, twee staartwielen van een bommenwerper en een tweetakt startmotortje als aandrijving) en het heeft er wel wat van weg :)
 
zou me nop verbazen: het prototype van de vespa bestond uit vliegtuig onderdelen (paar rompplaten, twee staartwielen van een bommenwerper en een tweetakt startmotortje als aandrijving) en het heeft er wel wat van weg :)
Dat bedoel ik. ;)
 
Back
Top