Auto olie 5w40 in scooter

Status
Not open for further replies.

La_scooter

New Member
Ik wil mijn olie verversen, alleen heb ik hier thuis geen 4takt olie staan, maar wel voor de auto 5w40 olie, kan dit in een scooter of is dit niet verstandig?
Post automatically merged:

5w30 bedoel ik*
 
Advertisement - register to remove this

Dankjewel voor je bericht, dus in principe kan ik het er gewoon in doen, zonder dat er problemen van komen later? Niet dat ik een kwartier aan het rijden ben en heel mn blok in elkaar loopt


Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen.
/\
 
La_scooter,

ik heb niet gezegd dat je het er gewoon in kunt doen en zoals al eerder opgemerkt, we vallen in herhaling.

Ik hgeb gezegd, kijk in je Nederlands usermanual als daar in staat dat je deze olie kunt gebruiken kun je hem er gewoon in doen.

Maar ik krijg de indruk dat dit niet in de usermanual staat en dat je kost wat kost deze olie er toch in wilt gieten.
 
ja het kan, hij zou er sowieso niet binnen een kwartier kapot door gaan.

Wat is het slimste om te doen? Wat sparky zei. De fabriekant weet wat het beste is voor jouw blok. De mensen die alles gemaakt en badacht hebben weten meer over hun motorblok dan hobbyisten.
 
De viscositeit is het belangrijkst, die wordt aangegven met 10w40, 5w40 etc. En voor blokken met een natte koppeling moet je olie hebben voor een natte koppeling. Wat het verschil precies is tussen motorolie voor scooters en auto's zou ik niet weten, denk ook niet dat het veel uit maakt.
Post automatically merged:

in de meeste chinese scooters moet 10w40. Ik heb hier nog een liter staan die je zo mag ophalen in Amersfoort, ik heb er toch niks aan.

Wil je zeker weten wat voor olie je moet hebben moet je het typenummer op het motorblok zoeken. Dan kan iemand je vast wel met zekerheid zeggen wat voor olie er in moet.
 
Klopt maarja heb op mijn andere scooter keer zelfs 3 maanden met auto olie gereden, en ook een keer 2 maanden zonder olie, en er was jiks aande hand
Zonder olie rijden leid altijd tot motorschade.. Een motor is een zooi metalen onderderdelen die langs elkaar bewegen. Het enigste wat ze scheid van elkaar is een dunne oliefilm. Is deze te dun dan schaaf je een stuk van het metaal af wat tot spelingen en compressie verlies leid.

Als jij hem bij je vriendin naar binnen duwt zonder dat ze geil is dan sputtert ze ook tegen. Als je het maar vaak genoeg doet dan kun je naar een nieuwe vriendin gaan zoeken.

Er zal 10W40 in moeten maar 5W30 is altijd beter als geen olie. Als jij wilt horen dat wij een olie aanbevelen die er niet in hoort dat kun je lang wachten. Als jij er 5W30 in wilt doen dan moet je dat helemaal zelf weten!;)
 
Ik heb een senzo grace, tis motorolie voor benzine motors dus dacht dat dat wel kan, is van castorol, 5w30

In een chinees zou ik zelf altijd 10w40 erin doen.. Gewoon omdat je dan minder snel kans hebt op olie lekkages.
Chinese blokjes zijn niet echt heel secuur in elkaar gezet.. De tollerantie is niet zo geweldig als bij een piaggio 4t blok.

Dikkere olie blijft ook overal wat beter aanhechten in de motor.. En dat is beter voor de smering.
Post automatically merged:

Ik heb een senzo grace, tis motorolie voor benzine motors dus dacht dat dat wel kan, is van castorol, 5w30
waarom denk je dat?
Post automatically merged:

Had gezien dat er ook 5w30 in kon, en die heb k wel staan zon 5 liter tank van castorol, daarom denk ik dat die er wel in kan, beter dat er wat er zit dan dat er geen olie in zit toch
zo werkt dat helaas niet. Zelfs te dunne olie kan er voor zorgen dat de smeerfilm niet optimaal is en dus onderdelen beginnen te schuren tegen elkaar.
Post automatically merged:

Als t gewoon goede olie is waar niet alles aan kapot gaat zou het kunnen, maar ik weet het niet daarom vraag ik het
Alleen merk zegt niks, de specs zijn net zo belangrijk, als belangrijker.
Post automatically merged:

Ja maar zit er zoveel verschil in motorolie dan? Want er is gewoon 5w30 motorolie voor scooter, maar ook 5w40 of 10w40, maakt dat dan zoveel uit? Had gelezen dat 5w30 ook meer gebruikelijk is voor in de winter omdat de olie wat dunner is en hij makkelijker start
ja helaas wel.
Post automatically merged:

Zonder olie rijden leid altijd tot motorschade.. Een motor is een zooi metalen onderderdelen die langs elkaar bewegen. Het enigste wat ze scheid van elkaar is een dunne oliefilm. Is deze te dun dan schaaf je een stuk van het metaal af wat tot spelingen en compressie verlies leid.

Als jij hem bij je vriendin naar binnen duwt zonder dat ze geil is dan sputtert ze ook tegen. Als je het maar vaak genoeg doet dan kun je naar een nieuwe vriendin gaan zoeken.

Er zal 10W40 in moeten maar 5W30 is altijd beter als geen olie. Als jij wilt horen dat wij een olie aanbevelen die er niet in hoort dat kun je lang wachten. Als jij er 5W30 in wilt doen dan moet je dat helemaal zelf weten!;)
volgende nieuwe topic word : Help er zit geen olie meer in mijn motorblok, of help mijn motor wilt niet meer starten.
 
Last edited:
Klopt maarja heb op mijn andere scooter keer zelfs 3 maanden met auto olie gereden, en ook een keer 2 maanden zonder olie, en er was jiks aande hand
Goed.
Ondanks alle waarschuwingen/tips die je gekregen hebt wil je maar één ding horen.
Bij dezen: gooi de olie die je hebt er maar in.
Geen probleem.
Je hoeft ook niet te kijken hoeveel er in moet.
Gewoon vullen totdat jij denkt: dit is voldoende.
Bij twijfel kan je nog wat olie bijvullen.
Of niet natuurlijk.
Het is geheel aan jou om te doen wat jij wilt.
Veel, weinig of geen olie... het is aan jezelf.
Zou sowieso geen enkel gehoor geven aan wat een ander je voorspiegeld.
Lekker belangrijk wat een ander zegt, gewoon je eigen lijn trekken.
Het is jou scooter, dus jij bepaald wat hiermee gebeurt.
Jij alleen en niemand anders...

Ik zeg: goed bezig...!!!
 
Dankjewel voor je bericht, dus in principe kan ik het er gewoon in doen, zonder dat er problemen van komen later? Niet dat ik een kwartier aan het rijden ben en heel mn blok in elkaar loopt
Wat is er nu al 5x gezegd door 5 verschillende mensen?

Flikker die olie er lekker in en rij alles alsjeblieft kort. Als.je het na 5x nog niet wil begrijpen kun je beter gaan fietsen
 
Beste topicstarter, als je hier wat komt vragen, en je krijgt goede adviezen en duidelijke uitleg, doe er dan wat mee. Aangezien je vraag al ruimschoots beantwoord is maar je kennelijk heel eigenwijs wil zijn, gaat deze dicht. Het is verspilde moeite als mensen het juiste antwoord moeten herhalen :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top