Auto olie 5w40 in scooter

Status
Not open for further replies.

La_scooter

New Member
Ik wil mijn olie verversen, alleen heb ik hier thuis geen 4takt olie staan, maar wel voor de auto 5w40 olie, kan dit in een scooter of is dit niet verstandig?
Post automatically merged:

5w30 bedoel ik*

Advertisement - register to remove this

Wat denk je zelf?

Zal vast wel kunnen maar zal.vast niet optimaal zijn. Ff naar de dichtsbijzijnde 24uurs pomp en haal je toch een kan met de juiste olie

Last edited:
Je hebt 10000den verschillende olies, en allemaal.voor een specifiek gebruik. Zo flikker je ook geen vertandingsolie in je benzine om.mengsmering te maken. En geen olie die is bestemd voor een auto in een scooter. Nogmaals een 24uurs pomp.heeft die flessen die je.nodig hebt gewoon staan en kun je dus gewoon het beste halen. Of je wacht tot morgen bij een tankstation wat misschien dichterbij is voor je. Of je gaat naar de lokale brommerzaak en haat daar een flesje.

Lang verhaal kort gemaakt. Nee die olie moet je niet gebruiken

Ik wil mijn olie verversen, alleen heb ik hier thuis geen 4takt olie staan, maar wel voor de auto 5w40 olie, kan dit in een scooter of is dit niet verstandig?

5w30 bedoel ik*

Ligt eraan welke motor olie het is van welke merk.

Je kan er wel kort durig erop rijden bij een nood geval.. Maar voor langere duur zou ik toch de olie erin doen die aanbevolen is voor scooters.
Kan zijn dat je motor ineens een heel stuk heter word als normaal.

moet daar geen 10w40 in?

volgens mij onderschat je heel erg hoe belangrijk de dikte van de olie is. Je kan er gerust compleet verkeerde olie in gooien, maar kom dan niet terug als je brommer over n tijdje total loss is

Had gezien dat er ook 5w30 in kon, en die heb k wel staan zon 5 liter tank van castorol, daarom denk ik dat die er wel in kan, beter dat er wat er zit dan dat er geen olie in zit toch

Ja maar zit er zoveel verschil in motorolie dan? Want er is gewoon 5w30 motorolie voor scooter, maar ook 5w40 of 10w40, maakt dat dan zoveel uit? Had gelezen dat 5w30 ook meer gebruikelijk is voor in de winter omdat de olie wat dunner is en hij makkelijker start

dat t een scooter is betekent niet dat t blok identiek is. Alle blokken hebben andere toleranties. Die van piaggio zijn bijvoorbeeld kleiner waardoor je een dunnere en vloeibaardere olie nodig hebt. De viscositeit is het belangrijkst, die wordt aangegven met 10w40, 5w40 etc. En voor blokken met een natte koppeling moet je olie hebben voor een natte koppeling. Wat het verschil precies is tussen motorolie voor scooters en auto's zou ik niet weten, denk ook niet dat het veel uit maakt.

Het is jouw scooter dus je kan er alles in gooien wat je wilt. Maar de fabriekant geeft om een reden aan welke olie je moet hebben

Ja t is in principe allebei motorblok olie voor een benzine motor, en 5w30 is voor scooters beter in de winter, dus ik probeer het gewoon want ik zie zat artikels waarin staat dat het gewoon kan

Kan mijn blok dan als ik met die olie ga rijden gewoon alsnog helemaal stuk lopen dan? Er staat gewoon dat het juist goede motorolie is voor in de winter,

4takt scooters
Winter : 5w30
Zomer : 5w40

dat staat er letterlijk als ik het opzoek

Productinformatie​

Gebruik in type voertuig Auto | Boot | Motor | Scooter

844207E4-F44C-4A27-B9A0-A9D7AAE29AB5.png

Viscositeit :5w30
Type olie : Volsynthetisch
Type verbrandingsmotor : 4-takt

Dus als dat erbij staat denk ik toch echt wel dat het in een 4takt scooter kan he

Last edited:
Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen.

Trouwens tussen 5W40 en 5W30 zit er niet erg veel verschil in de temperatuur range.
De 5W30 is iets dunner tov de 5W40.
Voordeel, de olie komt beter in alle uithoeken van het blok en geeft minder weerstand, dus de scooter de scooter krijgt relatief wat meer vermogen en het verbruik zal iets minder zijn.
Dit is theorie, of je dit gaat merken, ik denk het niet.

Verder doordat de olie iets dunner is zal het filmlaagje dat achtergelaten wordt ook dunner zijn, dus bij motoren die zwaar belast worden beter een iets dikkere olie.

Het nadeel van een dunnere olie is dat deze kan "kruipen" waar de dikkere olie niet komen kan. maw eerder kans op lekken maar dit kan ook leiden tot een hoger olieverbruik omdat een dunnere olie ook sneller langs de zuigerveren lekt dan een dikkere, vooral als de scooter al wat meer kilometers erop heeft zitten.

Dankjewel voor je bericht, dus in principe kan ik het er gewoon in doen, zonder dat er problemen van komen later? Niet dat ik een kwartier aan het rijden ben en heel mn blok in elkaar loopt

Status
Not open for further replies.
Back