[SF2] Motor Olie voor in de auto in de scooter.

TomaTenHoofd

[SpeedFight 2]
Vorige week dindsdag was mijn olie bijna op. Dus ik mijn olie bijgevuld. En je raad het al op de bewuste plank waar ik mijn olie bewaar stond ook de olie die mijn vader in zijn auto gooit. Ik heb ongeveer 0.5 liter van die olie(15w40 Diesel Oil) erin gegooit. Vervolgens heb ik nog een halve liter van mijn scooter olie erbij gegooit omdat die nog niet hellemaal vol was. Gister ontdekte mijn vader dat zijn olie op was en kwam erachter dat die in mijn scooter zat. (sindsdien heb ik er 50 km mee gereden)

Nu mijn vraag kan ik door blijven rijden met die olie erin?
Of moet ik hem aftappen en hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb aan een paar personen gevraagt of ik kan door rijden of niet en kreeg verschillende antwoorden:
- Ja je kunt door blijven rijden olie is olie. De menging is 1:50 dus dat verbrand wel.
- Nee je kunt niet door blijven rijden Motor Olie is niet gemaakt om te verbranden dus dat blijft achter in je motor.

Mijn scooter is hellemaal standaard. Wel is het varioplaatje verwijderd. Het gaat hier om een Peugeot Speedfight 2 uit 2004.
 
Advertisement - register to remove this

het beste tap je het af , ik heb vaker gezien dat scooters erop kapot liepen (geen goeie smering van de cilinder en onverbrande olieaanslag op de lagers waardoor deze kapot gingen)
 
Lijkt me dat diesel olie ook niet lekker mengt met benzine, waardoor er niet goed gesmeerd wordt.

Olieslang kun je los trekken bij je oliepomp, welke naast het spruitstuk zit. Dan loopt het tankje vanzelf leeg. Zou na hervullen van je olietank met scooter olie ook wat extra olie door je benzine gooien voor wat extra smering de komende tijd.
 
Volgens mij kan je met een standaard setup rijden met 15W40. Ik heb een hele tijd een standaard brommer gehad en ben toen teraad gegaan bij een leraar automechanica. Hij vertelde me dat 15W40 perfect voldoet. Niet mengbaar is bs, te visceus klopt niet. Het was niet nodig van daar dure 2T olie in te doen. Dus als je setup standaard is boeithet niet volgens mij, en zeker niet voor 1 tank.
Als je een snelle setup hebt, zou ek veranderen.

Groeten metecco
 
Back
Top