Auto HiFi

Arnold MHR

Well-Known Member
Eej mensen,

Heb dus een Kadett thuis staan die van mij is, alleen pas eind deze maan mijn sjeesbewijs als het goed is.

Dus beetje met autootje aan kloten, heb een Pioneer autoradio met hoedeplank speakers gekocht.

Aangezien ik maar student ben :o heb ik geen zin om duizenden euro's aan hifi te besteden.

Dus mijn vraag is: Een Pioneer autoradio met Pioneer hoedeplank speakers van 220 Watt en voorspeakertjes van Pioneer van 110 Watt, geeft dat een leuk geluidje? Om is een versterker echt noodzaak om een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen?
 
Advertisement - register to remove this

Euhm, wat is het uitgangsvermogen van die Pioneer? 4*35W ofzo? En volgens welke norm gemeten? Wordt ook en0rm mee geklooid... Je kan het beste uitgaan van DIN-norm, en geen RMS/Piekvermogen-waarden...
 
Als je nou eens alles gaat inbouwen en dan gaat luisteren. Dan kan je voor jezelf wel bepalen of jij tevreden bent met het geluid?

De kwaliteit hangt van meerdere factoren af. Van wat voor bekabeling maak je gebruik? Van wat voor speakers maak je gebruik? Hoe heb je de speakers ingebouwd? Hoelang kan de radio het versterkte signaal zuiver weergeven? Wat zijn de impedanties van de speakers?

Vaak komt er bij de hedendaagse radio's met versterker ingebouwd een voor mij redelijk geluid...
 
Misschien een beetje offtopic (maar ik ga er ook geen nieuw topic voor openen):

Ik heb ook alvast een autoradio gekocht voor mijn auto die ik krijg zodra ik mijn rijbewijs heb. Het ding geeft volgens het boekje 4 x 250 Watt PMPO. Wat houdt dit nu in? Hoe hoog zal dan ongeveer het echte vermogen liggen??
 
PMPO moet je nooit naar kijken... altijd naar Din watts .. oftewel muziek wattages.. meestal is din watt de helft van de High of Peak Watts.. maar dat is niet altijd zo..
 
PMPO = Peak Music Power Output...

Er is een formule voor om het echte uitgestuurde vermogen te berkenen, maar die ken ik niet uit mn hoofd.

Het getuigt voor mij niet echt van kwaliteit als ze met dit soort onzinnige niets zeggende termen gaan smijten...
 
xander en zjonnie allebei dimmen voordat dit topic weer op een flameparade uitloopt!

ik zal ff mijn mening geven:

wil je mooi geluid in je auto, je hebt al hoedenplankspeakers en een pioneer radio. (een nieuwe)
die hoedenplankspeakers werken meestal toch wat lekkerder als je er een versterker aanhangt. maar stel jij niet zoveel eisen aan het geluid dan zou ik het mooi zo laten maar eerder je auto netter maken. bijvoorbeeld een goeie hoedenplank (MDF minimaal18mm, anders gaat ie doorhangen) zodat de 'klankkast' van je hoedenplankspeakers beter wordt (je kofferbak).

voor de extra bas zou je een leuke actieve (betekend met geintegreerde/eigen versterker) subwoofer kunnen nemen.

bekabeling is erg belangrijk, en begin je wat aan het zwaardere werk dan moet je ook aan de stroomtoevoer gaan denken (zwaardere accu, condensators tussenplaatsen, etc)
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
4*250W PMPO = Muziekvermogen = RMS...
fout, PMPO is dus NIET hetzelfde als RMS... RMS is gemiddeld vermogen bij een langdurige belasting van de speakers, PMPO is topvermogen (oid)
 
Originally posted by Boeie
xander en zjonnie allebei dimmen voordat dit topic weer op een flameparade uitloopt!

ik zal ff mijn mening geven:

wil je mooi geluid in je auto, je hebt al hoedenplankspeakers en een pioneer radio. (een nieuwe)
die hoedenplankspeakers werken meestal toch wat lekkerder als je er een versterker aanhangt. maar stel jij niet zoveel eisen aan het geluid dan zou ik het mooi zo laten maar eerder je auto netter maken. bijvoorbeeld een goeie hoedenplank (MDF minimaal18mm, anders gaat ie doorhangen) zodat de 'klankkast' van je hoedenplankspeakers beter wordt (je kofferbak).

voor de extra bas zou je een leuke actieve (betekend met geintegreerde/eigen versterker) subwoofer kunnen nemen.

bekabeling is erg belangrijk, en begin je wat aan het zwaardere werk dan moet je ook aan de stroomtoevoer gaan denken (zwaardere accu, condensators tussenplaatsen, etc)

Condensators heb je alleen nodig bij het aansluiten van 2 vette subwoofers of meer. Als je er 1 hebt staan trekt die het prima met STD accu zonder condensator... Koop gewoon een 5 weg versterker ... 1 voor SUb 4 voor speakers
 
je leest ws niet goed ;) ik zeg, als je aan het zwaardere werk begint... en zelf ben ik wel een voorstander van iets dergelijks, op zo'n manier heb je een constantere stroomtoevoer naar je systeem en zal je geluid zuiverder zijn. (ben een voorstander van HQ installs :P)
maar idd als je er veel subs dus veel vermogen ingooid is het ook nodig.
 
condensator staat ook wel mooi in je kofferbak :)

een onschuldige kever :P

PICT0268.JPG
 
Originally posted by Yaruni
fout, PMPO is dus NIET hetzelfde als RMS... RMS is gemiddeld vermogen bij een langdurige belasting van de speakers, PMPO is topvermogen (oid)

En dan is er bij pmpo ook nog is een maximale toegestane vervorming van 10% :)

Kortom, zoals iedereen al zei, pmpo vermogen is een vermogen wat in cijfertjes wel leuk lijkt, maar helemaal niks zegt :)
 
luisteren en dan merk je het meteen wel. Als je er niet veel aan uit wilt geven zal dit wel voldoen voor je. Vriend van me heeft ongeveer hetzelfde met leuke hoedenplank speakers en dat klinkt leuk.
Houd er rekening mee dat als je een versterker neemt dat daar meer bij komt kijken zoals goede bekabeling en het aanleggen daarvan :)

Je hebt daarbij ook nog wel een auto die gevoelig is om open gebroken te worden en dan ben je alles kwijt..
 
Back
Top